• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5570 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۹ شهريور

رهبر انقلاب اسلامي در ديدار رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت مطرح كردند

تقدير و تمجيد همراه با تذكرات مهم

درباره معيشت مردم و رشد توليد

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت با تقدير و تمجيد از عملكرد خوب و قوي دولت در برخي بخش‌ها از جمله «كارهاي زيربنايي»، «رشد شاخص‌هاي كلان اقتصادي» و «سياست خارجي»، گفتند: با وجود كارهاي اساسي تحسين‌برانگيز دولت، متأسفانه مسائل معيشتي مانند غبار، مانع ديدن كارهاي اساسي دولت است؛ لازم است تورم نامطلوب دو رقمي، هرچه ممكن است كاهش يابد و عدالت، كاهش فاصله طبقاتي، ثبات بازار، كاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد توليد؛ به عنوان شاخص‌‌هاي مهم در همه تصميمات و اقدامات دولت از جمله در برنامه هفتم توسعه، مورد توجه كامل قرار داشته باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار كه در سالروز شهادت شهيدان رجايي و باهنر و به مناسبت هفته دولت انجام شد، جلب رضاي الهي و كار براي مردم را دو ويژگي اساسي اين دو شهيد بزرگوار خواندند و گفتند: رجايي و باهنر با جهت‌گيري‌هاي الهي و انقلابي، كار براي مردم را هم باعث جلب رضاي الهي مي‌دانستند و اين هدف اساسي بر همه فعاليت‌ها، انتصابات و كاركردهاي آنان سايه‌افكن بود بنابراين، اسم رمز همه دولت‌هاي نظام اسلامي بايد كسب رضاي الهي و كار براي مردم باشد. ايشان با اشاره به حمايت رهبري از همه دولت‌ها با گرايش‌ها و توانمندي‌هاي مختلف، كمك به قوه مجريه را وظيفه‌اي همگاني برشمردند و افزودند: عملكرد دو ساله اين دولت، موجب تقدير و تمجيد است اما متأسفانه به علت نارسايي در زبان رسانه‌اي دولت، فعاليت‌هاي خوب آن، به اندازه لازم و شايسته به اذهان مردم منعكس نشده است. رهبر انقلاب در تشريح برخي كارهاي قوي دولت در بخش اقتصاد به رشد شاخص‌هاي كلان از جمله رشد اقتصادي به خصوص در بخش صنعت، افزايش رشد سرمايه‌گذاري، كاهش رشد نقدينگي، كاهش بيكاري، كاهش ضريب جيني و افزايش صادرات اشاره كردند و رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت با تقدير و تمجيد از عملكرد خوب و قوي دولت در برخي بخش‌ها از جمله «كارهاي زيربنايي»، «رشد شاخص‌هاي كلان اقتصادي» و «سياست خارجي»، گفتند: با وجود كارهاي اساسي تحسين‌برانگيز دولت، متاسفانه مسائل معيشتي مانند غبار، مانع ديدن كارهاي اساسي دولت است؛ لازم است تورم نامطلوب دو رقمي، هرقدر ممكن است كاهش يابد و عدالت، كاهش فاصله طبقاتي، ثبات بازار، كاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد توليد؛ به عنوان شاخص‌‌هاي مهم در همه تصميمات و اقدامات دولت از جمله در برنامه هفتم توسعه، مورد توجه كامل قرار داشته باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار كه در سالروز شهادت شهيدان رجايي و باهنر و به مناسبت هفته دولت انجام شد، جلب رضاي الهي و كار براي مردم را دو ويژگي اساسي اين دو شهيد بزرگوار خواندند و گفتند: رجايي و باهنر با جهت‌گيري‌هاي الهي و انقلابي، كار براي مردم را هم باعث جلب رضاي الهي مي‌دانستند و اين هدف اساسي بر همه فعاليت‌ها، انتصابات و كاركردهاي آنان سايه‌افكن بود بنابراين، اسم رمز همه دولت‌هاي نظام اسلامي بايد كسب رضاي الهي و كار براي مردم باشد.
ايشان با اشاره به حمايت رهبري از همه دولت‌ها با گرايش‌ها و توانمندي‌هاي مختلف، كمك به قوه مجريه را وظيفه‌اي همگاني برشمردند و افزودند: عملكرد دو ساله اين دولت، موجب تقدير و تمجيد است اما متاسفانه به علت نارسايي در زبان رسانه‌اي دولت، فعاليت‌هاي خوب آن، به اندازه لازم و شايسته به اذهان مردم منعكس نشده است.
رهبر انقلاب در تشريح برخي كارهاي قوي دولت در بخش اقتصاد به رشد شاخص‌هاي كلان از جمله رشد اقتصادي به خصوص در بخش صنعت، افزايش رشد سرمايه‌گذاري، كاهش رشد نقدينگي، كاهش بيكاري، كاهش ضريب جيني و افزايش صادرات اشاره كردند و افزودند: تقويت نظام مالياتي، افزايش محصولات پتروشيمي و كارهاي ارزنده در زمينه نفت و گاز و راه‌اندازي چند هزار كارگاه تعطيل يا نيمه‌تعطيل از ديگر اقدامات قابل تقدير دولت است كه البته اثرگذاري افزايش شاخص‌هاي كلان اقتصادي و اقدامات زيربنايي در زندگي مردم، نياز به گذشت زمان دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در علت‌يابي انعكاس ضعيف اقدامات خوب دولت در جامعه، دو نكته را بيان كردند: اول؛ ضعف اطلاع‌رساني هنرمندانه دولت و دوم؛ مشكلات معيشتي از جمله گراني شديد برخي مواد غذايي و گراني مستأصل‌كننده در بخش مسكن كه باعث شده همچون غبار مانع ديدن كارهاي اساسي دولت شود.
رهبر انقلاب كارهاي دولت در بخش‌هاي مديريتي را هم مهم دانستند و گفتند: حضور در بين مردم و مواجهه مستقيم و صميمي و متواضعانه با آنها، بسيار با ارزش است.
ايشان افزودند: ما حق نداريم از جايگاه بالا و متكبرانه با مردم حرف بزنيم زيرا ما اصلا كسي نيستيم و آنچه هست متعلق به مردم است و اگر مسووليتي هم به ما داده شده، اولا مردم داده‌اند و ثانيا براي خدمت به مردم است.
رهبر انقلاب ‌ساده‌زيستي، مواضع انقلابي، روحيه جهادي و به‌كارگيري جوانان در رده‌هاي گوناگون مديريتي را از ديگر كارهاي تحسين‌برانگيز دولت خواندند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فعاليت‌هاي دولت در بخش سياست خارجي از جمله سياست ارتباط با همسايگان را بسيار خوب خواندند و گفتند: بايد با هيچ همسايه‌اي مناقشه‌اي نداشته باشيم و اگر مناقشه‌اي هم هست، تبديل به همكاري شود كه گام‌هايي در اين زمينه برداشته شده كه بايد ادامه يابد.
ايشان ارتباط با همه دولت‌هايي كه مايل به ارتباط با ايران هستند (به جز استثنائاتي معدود) را از ديگر سياست‌هاي درست دولت سيزدهم برشمردند و گفتند: عضويت در دو پيمان بين‌المللي نيز كار بسيار مهمي بود كه نشان مي‌دهد كشور در وضعي قرار دارد كه موسسان پيمان‌هاي بين‌المللي راغب و گاهي مُصرّ به ارتباط با ايران هستند و براساس محاسبات خود و با توجه به واقعيات ايران، ارتباط با كشورمان را لازم مي‌دانند.
ايشان با اشاره به ضرورت افزايش كمّي و كيفي كارهاي خوب دولت در بخش فرهنگي، با اشاره به يك نكته مهم گفتند: فاصله بين واقعيت‌هاي كشور و عملكرد دولت و تلقّي مردم از واقعيت‌ها، خيلي زياد است كه بايد با استفاده از كارشناسان خبره، اين فاصله را كم كنيد.
بخش سوم سخنان رهبر انقلاب در ديدار با رييس‌جمهور و هيات دولت به بيان تذكراتي مهم اختصاص داشت.
ايشان بار ديگر اولويت اصلي كشور را اقتصاد و فرهنگ خواندند و درباره شعار سال گفتند: مهار تورم هم با رشد توليد حاصل مي‌شود بنابراين رشد توليد مهم‌ترين كار است و بايد در صدر توجهات باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حمايت از توليد و برداشتن موانع سر راه توليدكنندگان را دو راهكار اساسي براي رشد توليد بيان كردند و افزودند: حمايت‌هاي قانوني، سهل شدن فعاليت‌هاي توليدي، حمايت‌هاي مالي و تامين منابع در حدي كه وظيفه دولت است و حمايت فرهنگي يعني ترغيب مردم به استفاده از محصولات داخلي مهم‌ترين راه‌هاي رشد توليد است.
ايشان افزودند: البته بايد مراقب بود كه بر‌خلاف برخي دوره‌هاي گذشته، منابع ارزي و ريالي اختصاص داده شده به توليد سر از كارهاي ديگر درنياورد و برخي اشخاص «بازيگر با مسائل و اطلاعات اقتصادي» با استفاده از گريزگاه‌ها، سودهاي كلان نامشروع به جيب نزنند.
رهبر انقلاب، پشتيباني تجارت خارجي از توليد داخلي را از ديگر راه‌هاي مهم رشد توليد دانستند و گفتند: يك بخش تجارت خارجي به تنظيم بازار مربوط مي‌شود اما در بخش ديگر بايد كاري كرد كه تفاهم‌ها و قراردادها با كشورها درنهايت، باعث صادرات توليدات داخلي و واردات سرمايه يا كالاهاي سرمايه‌اي به كشور شود.
ايشان تشخيص به‌موقع نيازهاي كشور را هم كاملا ضروري خواندند و گفتند: اگر نياز كشور به يك كالا به‌موقع تشخيص داده نشود و نزديك مرحله بحراني به ناچار و دستپاچه شروع به واردات كنيم، طبعا دچار مشكل مي‌شويم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با ابراز خرسندي از خريد بيش از ۱۰ ميليون تن گندم در سال جاري افزودند: اگر از توليدكنندگان ديگر اقلام كشاورزي و توليدكنندگان صنعتي- معدني و خدماتي هم حمايت شود، قادرند نيازهاي كشور را تا حد فراواني تامين كنند.
رهبر انقلاب در تذكر بعدي با اشاره به تكاليف دولت در برنامه هفتم، از دولت خواستند در همه كارها و تصميم‌هاي اقتصادي چند نقطه مهم و قابل سنجش مانند عدالت، كاهش فاصله طبقاتي، ثبات بازار، كاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد توليد را مراقبت و رعايت كند و تصميم‌هاي اقتصادي با توجه به تاثير آنها روي اين شاخص‌ها گرفته شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مساله معيشت مردم را مساله‌اي بسيار مهم برشمردند و افزودند: مشكلات معيشتي مانند گراني مسكن و اجاره‌خانه باعث مي‌شود همه كارهاي خوب و پر زحمت دولت تحت‌الشعاع قرار گرفته و از چشم‌ها دور بماند.
ايشان هدف اصلي از تحريم‌ها را معيشت مردم و گروگان گرفتن آن دانستند و گفتند: در زمينه رفع تحريم‌ها كارها و مذاكراتي در حال انجام است كه در جاي خود درست و محفوظ است اما به موازات آن بايد خط خنثي كردن تحريم‌ها دنبال شود كه مهم‌ترين شاخص آن، كاهش تورم است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به آمارهاي مسوولان درباره كاهش تورم از ابتداي دولت، خاطرنشان كردند: اين كاهش خوب است اما كافي نيست، چراكه استمرار تورم دو رقمي براي چند سال پياپي نامطلوب است و بايد تلاش كرد هر قدر ممكن است كم شود.
ايشان، به سرانجام رساندن كارها و طرح‌هاي زياد نيمه‌تمام، حل مساله ناترازي بانك‌ها، مقابله با دلالي و واسطه‌گري را از جمله اقداماتي خواندند كه اجراي آنها تاثير سريعي در كاهش تورم خواهد داشت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در توصيه‌اي ديگر، شناخت فرصت‌هاي ارتباطي با كشورهاي مختلف و استفاده بهنگام از آنها را ضروري خواندند.
ايشان با اشاره به اسناد همكاري متعدد و طولاني‌مدت دولت با بعضي از كشورها، به نتيجه رساندن اين اسناد و توافقات را ضروري دانستند و گفتند: تفاهم‌ها و توافق‌ها نبايد صرفا روي كاغذ باقي بماند.
رهبر انقلاب با اشاره به تلقي برخي عناصر سياسي كه تعامل با دنيا را در ارتباط گرم و صميمي با چند كشور غربي محدود مي‌دانند، گفتند: اين نگاه، غلط، ارتجاعي و مربوط به ۱۰۰ سال پيش است كه چند كشور اروپايي همه كاره دنيا بودند اما امروز بايد آن نگاه كهنه و مرتجعانه را كنار گذاشت و درك كرد كه ارتباط با دنيا يعني ارتباط با آفريقا، امريكاي جنوبي و آسيا كه منابع عظيم ثروت‌هاي انساني و طبيعي هستند، ضمن اينكه ملاك ارتباطات بين‌المللي، منافع و عزت ملي است و در ارتباطات، هم سلطه‌گري و هم سلطه‌پذيري نبايد وجود داشته باشد.
ايشان همچنين در بيان چند تذكر ديگر خطاب به دولتمردان گفتند: زيّ مردمي را كه بسيار با ارزش است حفظ كنيد و همچنين هرچه مي‌توانيد گفت‌وگو با نخبگان و صاحب‌نظران را افزايش دهيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حضور مسوولان در دانشگاه‌ها براي شنيدن حرف‌هاي دانشجويان و اساتيد و همچنين بيان و انتقال نكات لازم به آنها را ضروري دانستند و افزودند: دانشجويان و اساتيد و نخبگان افراد آگاهي هستند اما از كارهاي بسيار زياد انجام شده در كشور اطلاع كافي ندارند كه مشاهده پيشرفت‌ها مي‌تواند اطلاعات آنها را كامل كند.
ايشان زمينه‌سازي براي مشاهده پيشرفت‌هاي عمومي كشور را ضروري دانستند و گفتند: يكي از نقاط اميد دشمن براي ستيزه‌گري با ايران، دانشگاه‌ها است كه حضور مسوولان در دانشگاه، آن برنامه را خنثي مي‌كند.
«كارآمدسازي فعاليت‌هاي رسانه‌اي دولت» تذكر بعدي رهبر انقلاب بود كه در اين زمينه گفتند: براي هر اقدام مهم، يك پيوست تبليغاتي روشن لازم است مثلا در قضيه حذف ارز ترجيحي كه كار لازمي بود، بايد به صورت روشن، علت اين كار و فوايد و آثار آن براي مردم تبيين مي‌شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر استفاده از خردجمعي در كارها، افزودند: سخنان، آمارها و وعده‌هاي مسوولان دولتي بايد انسجام داشته باشد نه اينكه دستگاه‌ها آمارها و وعده‌هاي يكديگر را رد كنند يا غيرعملي بدانند.
ايشان در آخرين نكته، دولتمردان را به بي‌اعتنايي به جوسازي‌ها و حاشيه‌ها توصيه كردند و گفتند: ممكن است عده‌اي با فعاليت شديد در فضاي مجازي به دنبال جنجال براي جلوگيري از يك اقدام دولت يا تحميل اقدامي به دولت باشند اما اگر آن تصميم يا اقدام شما، سنجيده و انديشيده شده است نبايد به جنجال‌هاي گروه‌هاي فشار توجه كنيد بلكه با توكل به خدا گام‌ها را محكم و با پيگيري كامل ‌برداريد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان ابراز اميدواري كردند به توفيق الهي موفقيت‌هاي دولت در مدت باقيمانده از مسووليت، مضاعف باشد.
در ابتداي اين ديدار، رييس‌جمهور با بيان گزارشي از چالش‌هاي پيش روي دولت در زمان آغاز به كار همچون كرونا، كسري بودجه و كمبود كالاهاي اساسي به برشمردن رويكردها و اقدامات دولت براي عبور از موانع اشاره كرد و گفت: رشد ۴درصدي توليد در دو سال پياپي، كاهش نرخ بيكاري به ۸،۲درصد، رونق بي‌سابقه تجارت كشور، افزايش توليد نفت و گاز و حل كامل مشكل باقي ماندن ۸۷ ميليون بشكه ميعانات روي آب، برنامه‌ريزي براي حل ۲۲ هزار مگاوات ناترازي برق، تدبير دولت براي رفع تنش آبي و حل مشكل ۳۵۰۰ روستا، افزايش توليد گاز براي كاهش ناترازي در بخش گاز، برنامه‌ريزي براي اصلاح نظام بانكي، كاهش رشد نقدينگي از ۴۰درصد به ۲۷درصد، تمركز روي اصلاح نظام و ساختار بودجه، افزايش ۱۵ هزار تخت بيمارستاني از ابتداي دولت، پوشش فراگير بيمه سلامت، رشد كمّي و كيفي شركت‌هاي دانش‌بنيان، افزايش ۵۹ درصدي مدال‌آوري جوانان ورزشكار كشور، فعال شدن سامانه‌هاي شفافيت براي پيشگيري از بروز فساد، ورود ۸ ميليون گردشگر خارجي به كشور، بيش از ۱۰ ميليون تن خريد تضميني گندم، هدف‌گذاري توليد ۱،۷ ميليون خودرو تا پايان سال، پيگيري مذاكرات رفع تحريم و در عين حال دنبال كردن سياست همسايگي، حضور در ائتلاف‌هاي بزرگ جهاني و بازگرداندن اموال ملت ايران در كشورهاي مختلف ازجمله اقدامات و برنامه‌هاي دولت در اين مدت بوده است.
آقاي رييسي تمركز دولت بر كار بي‌وقفه و پرهيز از درگير شدن در حاشيه‌ها را سياست دولت خواند و گفت: با كمك و مشاركت و نقش‌آفريني خود مردم، پروژه دشمن براي منزوي كردن ايران در جهان و نااميد كردن مردم در داخل شكست خورد.
آقاي مخبر معاون اول رييس‌جمهور نيز در اين ديدار گزارشي از وضعيت شاخص‌هاي كلان اقتصادي و اهتمام دولت به شعار سال در چارچوب برنامه منظم بيان كرد.
آقاي محرابيان وزير نيرو نيز به بيان آخرين وضعيت و ميزان پيشرفت طرح‌هاي بزرگ و در حال اجرا در بخش آب و برق كشور پرداخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون