• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5602 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۳ مهر

«اعتماد» احتمال حمله زميني اسراييل به نوار غزه را بررسي مي‌كند

ماشين كشتار در غزه

گروه جهان 

در حالي كه از روز جمعه اسراييلي‌ها مدعي شده بودند كه قصد ورود زميني به غزه را دارند و مردم اين منطقه يك روز مهلت دارند كه از شمال غزه به جنوب اين منطقه بروند، روز گذشته يكي از سخنگويان ارتش صهيونيستي مدعي شد كه در حال توافق درباره طرح‌هاي حمله‌زميني گسترده به غزه هستيم. از سوي ديگر در شرايطي كه گفته مي‌شود امريكا از اسراييل خواسته تا زمان ايجاد يك گذرگاه براي عبور غير نظاميان، طرح ورود زميني به غزه را به تاخير بيندازد، روز گذشته، آويخاي ادرعي يكي ديگر از سخنگويان ارتش اسراييل در پيامي تویيتري اعلام كرده كه مردم غزه براي حفظ امنيت و جان خود به سمت جنوب نوار غزه حركت كنند. او در پيام خود آورده كه براي اين كار در بازه زماني 10 صبح الي 16 از مسير بيت حانون و خان يونس استفاده كنيد.اين صحبت‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه غزه تحت شديدترين بمباران‌ها و حملات رژيم صهيونيستي قرار داشته و جامعه جهاني در خصوص سرنوشت مردم و غيرنظاميان اين منطقه بسيار ابراز نگراني كرده است. در همين رابطه تا عصر روز گذشته آمارها نشان مي‌دهد شمار شهداي غزه از 2215 نفر فراتر رفته كه در ميان آنها 724 كودك مشاهده مي‌شوند. همچنين طبق اعلام وزارت بهداشت غزه، مجروحان حملات رژيم صهيونيستي به غزه نيز به 8714 نفر رسيده و بسياري از كشورها و نهادهاي بين‌المللي از جمله سازمان ملل، ديد‌بان حقوق بشر، سازمان جهاني بهداشت، نروژ، روسيه و كشورهاي مسلمان و عربي ضمن محكوم كردن حجم كشتار مردم غيرنظامي غزه، اساسا جابه‌جايي آنها از شمال به جنوب را غير ممكن اعلام كرده‌اند. در چنين شرايطي و همزمان با ضرب‌الاجل اسراييل براي تخليه شمال غزه، مراكز درماني اين منطقه اعلام كرده‌اند كه امكان جابه‌جايي مجروحان پرتعداد وجود ندارد؛ با اين حال اسراييلي‌ها بدون توجه به عواقب و پيامدهاي اين قضيه همچنان در حال بمباران و تشديد حملات خود در نوار غزه هستند. همچنين روز گذشته و در بحبوحه افزايش نگراني‌ها از تشديد فاجعه انساني در غزه، رييس يكي از بيمارستان‌هاي غزه در گفت‌وگو با الجزيره ضمن اعلام اينكه ارتش صهيونيستي از آنها خواسته تا بيمارستان را تخليه كنند، تاكيد كرد: چنين دستوري ديوانگي بوده و به مثابه حكم اعدام براي ده‌ها بيمار بستري در بيمارستان است.

چرا ورود زميني اسراييل به غزه فاجعه‌بار است؟
در همين راستا به گفته تحليل‌گران ورود زميني نظاميان صهيونيستي به غزه حامل سه اتفاق مهم خواهد بود. نخست اينكه كشتار و نوعي نسل‌كشي در اين منطقه صورت خواهد گرفت كه تاكنون نمونه آن سابقه نداشته است. مساله دوم نيز اين است كه با چنين اقدامي، اسراييل به دنبال طولاني‌تر كردن جنگ است كه با توجه به سرعت تحولات و مولفه‌هاي زيادي كه در فرآيند جنگ در طول يك هفته اخير رخ داده، امكان دارد دامنه جنگ گسترش يافته و كل منطقه خاورميانه را به آتش جنگ و درگيري  بكشاند.
همچنين به گفته بسياري از كارشناسان ورود زميني اسراييل به غزه، براي خود صهيونيست‌ها نيز يك ريسك بزرگ و در عين حال خطرناك محسوب مي‌شود. هر چند اسراييل در اواخر سال 2008 و در حدود بيست روز عملياتي زميني درغزه را انجام داده بود، اما اكنون با آن زمان بسيار متفاوت است. زيرا از يكسو حماس و گروه‌هاي مقاومت حاضر در اين منطقه ديگر مانند آن زمان محدود و دست بسته نبود و همين عمليات هفته گذشته توفان‌الاقصي نشان مي‌دهد كه حماس تا چه ميزان قدرت اطلاعاتي، نظامي و در عين حال تاكتيك‌هاي جنگ نامتقارن خود را افزايش داده است. از سوي ديگر ورود زميني اسراييل به غزه يك جنگ شهري را كليد مي‌زند كه نيروهاي مقاومت به واسطه داشتن تونل‌ها و گذرگاه‌هاي زيرزميني و نيز دست بالا در عمليات‌هاي چريكي قادر خواهند بود نظاميان صهيونيستي و ادوات جنگي آنها را به آساني در معرض حمله و تيررس خود قرار دهند. اما طولاني‌تر شدن دامنه جنگ، تشديد كشتار غيرنظاميان و نيز رويكرد خلاف موازين بين‌المللي و حقوق بشري اسراييل در غزه، همانطور كه گفته شد، مي‌تواند آتش يك جنگ فراگير در منطقه را روشن كند. اين موضوع باعث نگراني‌هاي گسترده‌اي در جامعه جهاني شده است، چرا كه همزمان با رايزني‌هاي صورت گرفته از سوي كشورهاي مسلمان و ساير بازيگران بين‌المللي به منظور توقف خشونت‌ها، روز گذشته اعلام شد كه قرار است سازمان همكاري اسلامي نشست فوق‌العاده و اضطراري در شهر جده برگزار كند.  از سوي ديگر روز گذشته همزمان با اينكه برزيل به عنوان رييس دوره‌اي شوراي امنيت پيش‌نويس يك قطعنامه را به منظور امدادرساني به مردم غزه ارايه كرده، روسيه نيز با ارايه پيش‌نويس يك قطعنامه به شوراي امنيت سازمان ملل خواستار آتش بس فوري و توقف خشونت‌ها در غزه شده است. در پيش‌نويس قطعنامه روس‌ها نسبت به تشديد بحران انساني در غزه ابراز نگراني عميق شده و بر ضرورت حفاظت از جمعيت غيرنظامي اسراييلي و فلسطيني تاكيد كرده شده است. در همين رابطه واسيلي نبنزيا، نماينده روسيه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز تاكيد كرده كه بمباران بي‌رويه مناطق مسكوني در غزه غيرقابل قبول است.

بازي دوگانه امريكا
از سوي ديگر مواضع امريكا در قبال بحران غزه نيز به گفته ناظران دوگانه است. يعني در شرايطي كه ظرف كمتر از يك روز وزير خارجه و وزير دفاع امريكا به اسراييل سفر كرده و حمايت تام و تمام خود از رژيم صهيونيستي را در جنگ اخير اعلام كرده‌اند، برخي منابع ديپلماتيك اعلام كرده‌اند كه امريكايي‌ها خواستار به تعويق افتادن حمله‌زميني اسراييل به غزه بوده و مي‌خواهند از گسترش دامنه جنگ جلوگيري كنند. با اين حال شواهد نشان مي‌دهد كه در همان ساعات اوليه جنگ امريكا چندين ناو، كشتي جنگي و هواپيماي جنگنده به منظور كمك به اسراييل به منطقه اعزام كرده است. از سوي ديگر در حالي گفته مي‌شود كه واشنگتن به دنبال جلوگيري از ورود حزب‌الله لبنان به جنگ است كه امريكا محموله‌هاي گسترده نظامي خود را به اسراييل تحويل داده و جو بايدن، رييس‌جمهوري ايالات متحده تامين مهمات براي گنبد آهنين را اولويت فوري اسراييل خوانده است.  همچنين مطابق با گزارش يورونيوز، بنا به دستور پنتاگون قرار است تعداد بيشتري از جنگنده‌هاي امريكايي به پايگاه‌هاي اين كشور در خاورميانه اعزام شوند. در همين راستا قرار است آن دسته از واحدهاي نيروي هوايي ايالات متحده كه دوره ماموريت‌شان به پايان رسيده بود همچنان در منطقه باقي بمانند. اين در حالي است كه واحدهاي جايگزين هم به اين واحدها اضافه خواهند شد. 

تغيير معادلات با ورود حزب‌الله لبنان به جنگ
يكي از نگراني‌ها عمده اسراييل و كشورهاي حامي آن ورود حزب‌الله لبنان به جنگ غزه است؛ اين نگراني از آنجا وجود دارد كه حزب‌الله توان و نيروي عملياتي به مراتب بيشتر و بزرگتري نسبت به حماس دارد و در صورت ورود آن به صحنه جنگ، معادلات به گونه ديگري رقم خواهد خورد. در همين رابطه قاسم قصير، تحليلگر سياسي لبناني در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس گفته كه حزب‌‌الله اجازه نابودي حماس را نخواهد داد و غزه را در مقابل حمله زميني تنها نخواهد گذاشت. آسوشيتدپرس همچنين به نقل از يك منبع لبناني گفته كه حزب‌الله لبنان در آماده‌باش كامل به سر مي‌برد. البته هر چند از هفته گذشته تاكنون درگيري‌هاي پراكنده و محدودي در مرز لبنان و شمال سرزمين‌هاي اشغالي گزارش شده، اما به نظر مي‌رسد كه اسراييلي‌ها به‌طور كلي نسبت به درگيري شديد با حزب‌الله اجتناب مي‌كنند. در همين راستا همزمان با صحبت‌هاي شيخ نعيم قاسم، معاون حزب‌الله لبنان مبني بر رصد كردن تحركات دشمن، نجيب ميقاتي، نخست‌‌وزير موقت لبنان نيز روز پنجشنبه از همه گروه‌هاي لبناني خواست كه خويشتنداري كرده و در دام طرح‌هاي اسراييل نيفتند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون