مديريت دولتي نوين و آموزش و پرورش
- امور حاكميتي به اموري مربوط ميشود كه حتما دولتها بايد عهدهدار آن باشند. مانند حفظ امنيت و دستگاههاي امنيتي و...
به دنبال اين تقسيمبندي به تدريج استخدام خدمتگزار، راننده و... ممنوع شد. بخش خصوصي با تشكيل شركتهاي خدماتي، امور تصديگري را به عهده گرفت. اين روند كه منبعث از ديدگاه «مديريت دولتي نوين» بود در اين سه دوره رياست جمهوری، كم و بيش ادامه پيدا كرد.
قانون مديريت خدمات كشوري و تعدادي از مصوبات دولت و دستورالعملها، متاثر از مديريت دولتي نوين ميباشد.
آموزش و پرورش به عنوان بزرگترين وزارتخانه نيز متاثر از مفروضات «مديريت دولتي نوين» است. اينكه مدارس ما با كمبود سرايدار و خدمتگزار و كوچكسازي ستاد ادارات كل استانها و ادارات مناطق مواجه است از آثار اين سياستگذاري است.
در باب نحوه اداره وزارت آموزش و پرورش دو رويكرد وجود دارد:
1- رويكرد سنتي كه متمركز بوده و همه امور آموزش و پرورش از صفر تا 100 توسط ادارات آموزش و پرورش صورت ميپذيرد.
2- رويكرد منطبق بر مدل مديريت دولتي نوين: آن بخش از فعاليتها كه جنبه تصديگري داشته و قابل واگذاري است، بر اساس قانون مديريت خدمات كشوري مانند خريد خدمات آموزشی، مدرسه مشاركتي و افزايش داوطلبانه ساعات موظفي معلمين.
بر اساس اصل 30 قانون اساسي تحصيلات در جمهوري اسلامي تا پايان متوسطه رايگان است و رويكرد NPM كه وظيفه دولت سكانداري است نه پارو زدن و لذا مثلا در فرآيند توليد و توزيع كتب درسي، چاپ، ليتوگرافي، صحافي، جلدزني و توزيع همگي تصديگري و قابل واگذاري است.
مدل پيشنهادي براي آموزش و پرورش:
با توجه به تنوع شرايط در كشور پهناور عزیزمان و تفاوت در میزان تحصيلكردگان دانشگاهي و وضعيت اقتصادي خانوادهها و... تجويز يك روش واحد براي اداره دستگاه تعليم و تربيت معقول به نظر نميرسد.
در برنامه پنجساله هفتم با اتخاذ رويكرد مدرسهمحوري (شامل انعطافپذيري، مشاركتجويي و تفويض اختيار) از روشهاي متنوع براي آموزش دانشآموزان استفاده شده و در طول برنامه ارزشيابي ميشود.
1- 80 درصد دانشآموز به صورت سنتي با به حداقل رساندن تنوع مدارس
2- پانزده درصد در مدارس غيردولتي
3- 2درصد خريد خدمات: خريد ظرفيت مدارس غيردولتي با هدف تعديل تراكم در كلاس
4- 2درصد مدارس مشاركتي، عقد قرارداد با موسسين خوشنام مدارس غيردولتی، آورده ما، فضا و تجهيزات، آورده موسس: معلم و مدير
5- یک درصد مدارس سرانهاي: اعتبار معادل تعداد دانشآموزان مدرسه ضربدر سرانه هر دانشآموز.