• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5602 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۳ مهر

رسانه‌هاي غربي به نقل از منابع مطلع اعلام كردند

مذاكرات ميان عربستان و اسراييل متوقف شد

رسانه‌هاي غربي گزارش دادند كه عربستان مذاكرات عادي‌سازي روابط با رژيم اسراييل را متوقف كرده است در حالي كه اين رژيم به جنايات خود در غزه عليه مردم فلسطين ادامه مي‌دهد. يك منبع مطلع از مذاكرات بين عربستان و رژيم صهيونيستي به خبرگزاري فرانسه گفت كه رياض تصميم گرفته تا گفت‌وگو در مورد عادي‌سازي احتمالي را متوقف كند و اين را به مقام‌هاي امريكايي اطلاع داده است. از سوي ديگر تارنماي بلومبرگ نيز به نقل از منابع آگاه گزارش داد كه عربستان با ضربه‌اي بزرگ به جاه‌طلبي‌هاي جو بايدن رييس‌جمهوري امريكا براي خاورميانه، ديپلماسي را براي عادي‌سازي روابط با تل‌آويو در ميانه جنگ بين نيروهاي حماس و اسراييل متوقف كرده است. اين منابع آگاه كه خواستند نام‌شان فاش نشود، به بلومبرگ گفتند كه مقامات سعودي در روزهاي اخير مواضع رياض را به امريكا اعلام كردند. آنها اين اقدام را يك وقفه و نه پايان ديپلماسي توصيف كردند. با اين حال يك مقام امريكايي مدعي شد كه دولت همچنان با سعودي‌ها در تماس است و به او گفته نشده كه اين ابتكار متوقف شده است. رويترز نيز پيش‌تر گزارش داده بود كه عربستان سعودي در حال تعليق برنامه‌هاي عادي‌سازي روابط با اسراييل و تعامل با ايران براي جلوگيري از افزايش گسترده خشونت‌ها در سراسر منطقه است. جان كربي هماهنگ‌كننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد در واكنش به اين گزارش‌ها مدعي شد كه عادي‌سازي تصميم‌هاي حاكميتي است كه عربستان و اسراييل بايد براي خودشان تصميم بگيرند و امريكا به آنها ديكته نمي‌كند. بلومبرگ در اين راستا نوشت كه تصميم عربستان نشان مي‌دهد كه عمليات حماس و واكنش تل‌آويو چقدر سريع سياست‌هاي خاورميانه را تغيير داده و تلاش‌ها براي تعميق روابط رژيم اسراييل با ساير كشورها و سياست كاهش نفوذ ايران را تهديد كرده است.
رويترز هم جمعه شب با اشاره به بالا گرفتن تنش‌ها بين مقاومت فلسطين و رژيم صهيونيستي نوشت: ۲ منبع آگاه به مسائل عربستان اعلام كردند كه طرح عادي‌سازي با اسراييل متوقف شده و رياض در حال تجديد نظر در اولويت‌هاي سياست خارجي خود است.
رويترز با اشاره به اين موضوع كه سيد ابراهيم رييسي، رييس‌جمهوري ايران اولين رييس دولتي بود كه بعد از شروع جنگ غزه با بن سلمان وليعهد عربستان درباره تحولات سرزمين‌هاي اشغالي گفت‌وگو كرد، افزود: اين جنگ باعث تقويت تعاملات رياض با تهران شده است.
منابع مزبور در گفت‌وگو با رويترز اعلام كردند كه جنگ غزه باعث تاخير در روند عادي‌سازي روابط بين تل‌آويو و رياض خواهد شد. گفتني است، نيروهاي مقاومت فلسطين از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اكتبر ۲۰۲۳ عمليات همه‌جانبه و بي‌نظيري با نام «توفان‌الاقصي» را از غزه (جنوب فلسطين) عليه مواضع رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي آغاز كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون