متروي نمايشگاه بينالمللي تهران
محسن هاشميرفسنجاني
حداقل 15 سال پيش تفاهمنامه احداث مترو به نمايشگاه بينالمللي از طريق انشعاب به خط يك بين شركت راهآهن شهري و شركت نمايشگاهها امضا شد، ولي متاسفانه بعد از تغيير مديريت در مترو و نمايشگاه به آن توجه نشد و باز هم نميشود. اگر به وضعيت اجرا شده راهآهن شهري تهران توجه كنيد، ميبينيد كه براي منطقهاي از خيابان ماندلا وليعصر، پارك ملت نمايشگاه و ولنجك انشعاب غربي خط يك در نظر گرفته شده است. نمايشگاهها براي اقتصاد كشور مفيد و بسيار با اهميت است و با برگزاري آن چه داخلي و بينالمللي، استقبال از آن باعث حمايت از توليد، تجارت ميشود. ولي انتقال بازديدكنندگان به آن از اهميت بسزايي برخوردار است و تنها راهحل مشكل، استفاده از حمل و نقل ريلي انبوهبر با مكمل اتوبوس به همراه محدوديت براي خودروها در اطراف آن است. خوشبختانه وضعيت شبكه مترو در حدي است كه بتواند اين معضل را حل كند، همانگونه كه مشكل مصلي و نمايشگاههاي آن را با دو ايستگاه، مصلي و شهيد بهشتي از خط يك و نمايشگاه بينالمللي شهر آفتاب را با ايستگاه شهر آفتاب حل كرده است. خوشبختانه از طريق دو مسير ميتوان به منطقه فعلي نمايشگاه بينالمللي خدمترساني كرد. ابتدا از انشعاب خط يك كه سه راهي آن هنگام ساخت مسير تجريش در منطقه حقاني - ميرداماد ساخته شده و حتي سوزن پيچيده آن هم به همين علت از اتريش هنگام راهاندازي وارد و نصب شد و مسير ديگر انشعاب به خط 7 فعلي در زودهنگام تا راهاندازي كامل خط 10 مترو كه خوشبختانه TBM آن فعلا در كنار درياچه خليج فارس غرق شده و قرار است به اين سمت حركت كند. با توجه به منطقه وسيع نمايشگاه، امكان ساخت هر دو انشعاب از خطوط فعلي مترو با استفاده از تامين اعتبار به روش مجتمع ايستگاهي فراهم است. در كوتاهمدت انشعاب خط يك از حقاني به سمت خيابان ماندلا با يك ايستگاه در اين خيابان و در ادامه توسعه به سمت خيابان وليعصر با يك ايستگاه در خيابان وليعصر و ادامه مسير تا پارك ملت با ايستگاه پارك ملت و بالاخره تا نمايشگاه با ايستگاه نمايشگاه بينالمللي و در انتها با عبور از چمران و خدمترساني به ولنجك و دانشگاه شهيد بهشتي را توصيه ميكنم. شايان ذكر كه حتي مسير اوليه آن براي تفاهمنامه با شهرداري با نمايشگاه ترسيم شده بود، ولي متاسفانه هم نمايشگاهيان و هم شهرداريان 15 سال است اين مهم را دنبال نميكنند و مديران دو طرف علاقهاي به آن نشان نميدهند. حال كه صحبت از تكميل شبكه متروي تهران تا سال 1410 شده و اختلاف نمايشگاه و شهرداري و شوراي شهر به دليل ترافيك ناشي از نمايشگاه بالا گرفته است، بايد مسوولان مربوطه بدانند كه انشعابها و توسعههاي ساخته نشده خطوط از جمله انشعاب شمال غربي خط يك و شمال غربي خط 3 و شمال غربي خط 4 از اهميت بيشتري نسبت به ايجاد خطوط 8 و 9 و 10 و 11 قرار دارند و بايد هر چه سريعتر تكميل شوند تا هم بخشهاي مهمي از تهران در كوتاهمدت داراي ايستگاه مترو شده و هم باعث مسافرخيزتر شدن خطوط فعلي مترو شود. انشاءالله خط 10 مترو هم از اين محل عبور كرده و ايستگاه تقاطعي آن در نمايشگاه نيز بايد از هماكنون در طرح ديده شود البته بهرغم اين سهم بايد در نظر داشت كه هميشه نمايشگاههاي پرمخاطب بايد در نمايشگاه شهر آفتاب برگزار شود.