• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5631 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۷ آبان

جلال چراغپور از نخستين بازي تيم ملي در انتخابي جام جهاني مي‌گويد

قلعه‌نویي در پست نوراللهي دو، سه بازيكن را مدنظر دارد

با اين ميانگين سني بايد ديد مقابل ‌تيم‌هاي سرعتي چه ‌نتيجه‌اي مي‌گيريم

روزبه  دلاور

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي‌ فوتبال كشورمان در اولين بازي‌اش در رقابت‌هاي مقدماتي جام‌ جهاني موفق شد با نتيجه ۴ بر صفر از سد‌ هنگ‌كنگ بگذرد. سردار آزمون ۲ بار و مهدي طارمي و رامين رضاييان هركدام‌ يك بار دروازه حريف را باز كردند. شاگردان‌ قلعه‌نویي در دومين بازي خود در تاشكند به مصاف ازبكستان مي‌روند.‌ ازبكستاني كه در ديدار اول خود در زمين تركمنستان اين تيم را با نتيجه سه بر يك شكست داد و به همراه تيم ملي كشورمان مدعي اول صعود به مرحله بعدي هستند. 

جلال چراغپور سرمربي اسبق تيم ملي‌ در خصوص بازي ملي‌پوشان كشورمان در مقابل هنگ‌كنگ به خبرنگار اعتماد گفت: تيم ملي كم‌كم ‌آماده بازي‌هاي اصلي مي‌شود و تركيب هم‌ تغييري نداشت و با‌ همان‌ روش قديمي، سنتي كار را پيش برديم ‌تا اين تيم برخورد كند به يك‌ تيم‌ قدرتمند و جوان و سرعتي تا ببينيم چي از آب در مي‌آید!
چراغپور با اشاره به نتايج قبلي تيم ملي در مقابل تيم‌هاي سرعتي افزود: آن زمان كه مقابل تيم‌هاي سرعتي، ضربه مي‌خورديم ميانگين سني ما حدود ۲۷ سال بود اما الان بعضي از بازيكنان تيم ملي ۳۳ و ۳۴ ساله هستند. تيم فعلي بازي را خوب انجام ‌مي‌دهد ولي اگر حريفش اجازه بازي خوب را بدهد. اما آمديم و حريف اجازه انجام بازي خوب را نداد يعني مقابل ما مدرن كار كردند به عبارت ديگر سرعت و پرس و بازي سريع را دستور كار قرار دادند آن زمان تيمي كه ميانگين سني بالا دارد و با تجربه است ‌شبيه ‌به ‌منتخب دنيا‌ مي‌شود!
چراغپور تصريح كرد: ديديد كه تيم‌‌هاي منتخب‌ دنيا چقدر خوش تركيب‌ هستند و بازيكنان پيشكسوت را بازي مي‌دهند و‌ مثلا ‌مقابل يك تيم‌ باشگاهي دسته يك يا دو مساوي مي‌كردند.‌ اينجا ‌هم‌ يك‌ چنين شكلي‌ داريم ‌كه البته ‌خدا نكند پيش بيايد. اما‌ اگر اين اتفاق رخ ‌داد‌ ديگر تمام شالوده تيم ملي بايد تازه شود. در واقع اگر اين اتفاق رخ ‌بدهد تيمي ملي ما  بايد از دروازه تا حمله‌ تغيير كند.‌
از كارشناس باتجربه فوتبال كشورمان پرسيدیم چرا تيم ‌ملي مقابل هنگ‌كنگ پس از به ثمر رساندن ۲ گل زودهنگام براي زدن گل سوم حدود ۷۰ دقيقه زمان نياز‌ داشت؟ چراغپور گفت: ممكن ‌است كادر فني براي سلامت نگه ‌داشتن و جلوگيري از فرسودگي بازيكنان‌ از آنها بخواهد شدت بازي را كم‌كنند‌، يعني با پاس‌هاي رو به عقب سرعت بازي را پايين ‌بياورند.‌ در اين‌ سبك‌ ما خيال مي‌كنيم در حال پاسكاري هستند‌ اما به اين ‌پاسكاري نمي‌گويند. چون ‌به‌ هدف‌ گلزني نيست  و‌ يك  بازي  با توپ  است.
چراغپور در واكنش به صحبت سرمربي تيم ‌ملي كه گفته بود بعد از به ثمر رساندن دو ‌گل بازيكنان از روي شكم سيري بازي كردند، گفت: شكم سيري كه ايشان‌ گفته ‌به زبان علمي‌اش را توضيح دادم. به نظر مي‌رسد‌ خودش موافق اين طور بازي كردن نبوده و خطاب به بازيكنان‌ گفته، چون ‌الان بازيكنان كه براي تيم ‌ملي ‌مي‌آيند يك‌ جورهايي تيم ملي براي اينها دردسر است! چون كه باشگاه‌ خود را در مقطع‌ حساس رها‌ مي‌كنند و جايگاه باشگاهي خود را از دست‌ مي‌دهند. پس تيم ‌ملي وقتي بازي برگزار مي‌كند براي بازيكنان ميداني مي‌شود براي آسيب خوردن مثل‌ اميد‌ابراهيمي يا پورعلي‌گنجي. بنابراين وقتي دو ‌گل مي‌زنند‌ به قول آقاي قلعه‌نویي از رو شكم‌ سيري بازي مي‌كنند تا آسيب نبينند و‌ سالم برگردند به باشگاه‌هاي ‌خودشان. قلعه‌نوعي ‌منظورش اين‌ بوده ‌كه اين تصميم‌ بازيكنان بوده كه دقايقي درگيرانه  بازي  نكنند.
چراغپور درباره بازي بعدي تيم ملي در مقابل ازبكستان ‌و پيشرفت بعضي از كشورهاي آسيايي پاسخ داد: فوتبال آسيا از سه سبك‌ مختلف تشكيل شده: يك سبك از نژاد زرد است مثل ژاپن و كره‌هاي جنوبي و ‌شمالي و چين و... اينها نژاد زرد يا همان ‌چشم‌بادامي‌ها هستند. با عكس‌العمل‌هاي سريع‌تر. مثلا گام‌هاي بلند و سريعي ندارند و اگر ‌هم ‌خيلي سرعتي هستند بايد ركورد دوهاي سرعت آسيا‌ دست ‌اينها باشد اما ‌نيست و به درد ژيمناستيك‌ مي‌خورند. با اين حال ژاپن و كره از فوتبال آسيا فراتر رفته‌اند ‌چون‌ به تكنولوژي ساخت بازيكن رسيدند. آنها در مدرسه فوتبالشان آن تكنولوژي را به كار مي‌برند و در آنجا و از سنين ‌كم اجازه نمي‌دهند فيزيك‌هاي بد درون‌ آن قرار بگيرند. محصولات آنها در مدارس فوتبال زياد است برعكس مدارس فوتبال ما كه‌ همه مي‌آيند و فقط كافي است پدر و مادر بچه ‌پولدار باشند و پول مدرسه فوتبال را بدهند! در ايران ‌مدارس فوتبال ‌خصوصي است و فدراسيون اشرافي به آن‌ ندارد اما در آنجا زير نظر فدراسيون‌هاي‌شان برگزار مي‌شود.
چراغپور ادامه داد: برسيم به سبك دوم فوتبال آسيا، كه اگر بخواهيم ‌از مركز آن‌ نام ببريم مي‌شود فوتبال ايراني‌ بعد هم ‌كشورهاي حاشيه خليج فارس مثل كويت و قطر و‌ امارات و عربستان سعودي، اينها همان شاخه دوم هستند و شاخه سوم‌ باقيمانده از بلوك شرق و‌ شوروي است‌ كه تيم‌هاي ازبكستان و تاجيكستان و قرقيزستان هستند‌ كه ‌شاخه آن فوتبال اروپاي شرقي روسيه و بلاروس هستند ضمن اينكه به لحاظ نژادي  هم‌ به يكديگر  نزديك ‌ هستند.
چراغپور در ادامه اظهار داشت: مثلا ‌هندوستان جزو هيچ‌كدام ‌اين شاخه‌ها نيست و پاكستان هم ‌همين طور. ازبكستان و تاجيكستان و كشورهاي اين شاخه اصولي كه براي رسيدن‌ به قدرت‌هاي‌ درجه اول است را كم‌كم پيدا مي‌كنند‌ و دارند مي‌آيند تا پيشرفت كنند و اين براي ما ممكن است آزاردهنده باشد. آنها‌ شوت راه دور خوب مي‌زنند و خيلي شلوغ‌ نمي‌كنند و فيزيك‌ خوبي دارند و سرعت لحظه‌اي آنها هم ‌بد نيست و مثلا كروات‌ها و اوكرايني‌ها هستند‌  و‌ مي‌توانند در آينده ما را  اذيت  كنند.‌
چراغپور در پايان درخصوص كنار گذاشته‌شدن احمد نوراللهي به خبرنگار اعتماد گفت: به جان خودم از اين موضوع هيچ اطلاعي ندارم و نمي‌توانم درباره آن ‌صحبت كنم‌ اما به لحاظ شخصيتي سال‌هاست كه‌ فوتبال را خيلي ثابت و قابل قبول در تيم ملي ما به اجرا مي‌گذارد . او هم خوب و‌ هم مثبت بازي مي‌كند ‌هم ‌ترانسفر شده و‌ در سيستم 1-3-2-4در تيم ملي ما در سمت راست مهره خيلي خوبي بود. اما ممكن است به لحاظ فني در آن پست فرد ديگري را انتخاب كنند. مي‌دانم دو، سه نفر مدنظر سرمربي تيم ملي در اين پست قرار گرفته  و اگر  دليل ديگري مثل انضباطي يا ساير مسائل باشد  از  آن بي‌خبرم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون