• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5643 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۱ آذر

چرا اسراييل آتش‌بس را پذيرفت؟ توفان الاقصي (۶)

سيد عطاءالله مهاجراني

درباره مهم‌ترين دليل پذيرش آتش‌بس و گفت‌وگو با حماس توسط اسراييل، به موقعيت جنگي در غزه اشاره كردم. ارتش اسراييل در هوا بي‌رقيب است و براي بمباران غزه حد و مرز و قاعده نمي‌شناسد. اما روي زمين، حتي نيروهاي ويژه ارتش اسراييل و البته با مشاوره‌هاي نيروهاي ويژه امريكايي و اروپايي نتوانست در برابر كتائب قسام مقاومت كرده يا چنان كه انتظار و ادعا داشت، كار را تمام كند. اما سه دليل ديگر كه در پذيرش آتش‌بس با اهميت و حساسيت است.
يكم: كتائب قسام موفق شدند، در روز هفتم اكتبر (۱۵ مهرماه) به يكي از مهم‌ترين مراكز اطلاعات نظامي و امنيتي اسراييل نفوذ كنند. تمامي اطلاعات موجود و به روايتي مسوولان پايگاه «بركون» را به غنيمت و اسارت بگيرند. درباره اهميت اسنادي كه به دست كتائب قسام افتاده؛ مطالب مهمي مطرح شده است. «واحد لشكر استخبارات شماره ۸۲۰۰» (يهيدا شمونه- ماتاعيم) مسوول اين پايگاه و حفاظت از آن بوده است. در واقع مركز جاسوسي الكترونيك ارتش اسراييل بوده است. گفته مي‌شود حماس دو نفر از فرماندهان اين پايگاه را دستگير كرده است. اين اسناد شامل: ۱- فايل‌هاي شنود، ۲- فايل‌هاي تصويري جاسوسي، ۳- اسامي عوامل سازمان موساد در كشورهاي منطقه، از جمله مصر و ايران و اردن و لبنان و عراق است. ۴- طرح و برنامه و پروژه‌هاي اطلاعاتي -امنيتي اسراييل در منطقه.
سفر نسبتا شتاب‌زده و همزمان ديويد بارينا، رييس موساد و ويليام برنز، رييس سازمان سيا به قطر و تماس با نمايندگان حماس از طريق دولت قطر مي‌تواند بر اهميت و پيچيدگي موضوع بيفزايد. مقاله با اهميتي در اين باره در روزنامه گاردين روز سه‌شنبه ۲۸ نوامبر منتشر شده است. اين مقاله تمام تاكيدش بر آزادي اسيران است، اما حضور روساي سيا و موساد پيام پنهانش مهم‌تر از اسيران است! به عبارت ديگر در واقع اسراييل در جنگ اطلاعاتي و امنيتي در توفان الاقصي ضربه تعيين‌كننده‌اي تا مغز استخوان دريافت كرده است. 

دوم: حماس و كتائب قسام، با درايت بسيار از عهده جنگ تبليغاتي و رواني اسراييل و حاميانش بر آمده‌اند. مي‌توان شيوه آزاد كردن اسيران اسراييلي توسط حماس و از سوي ديگر اسيران فلسطيني توسط اسراييل را با هم مقايسه كرد. فضاي مجازي سرشار از تصاويري است كه دختران جوان اسير اسراييلي نسبت به بانوان مجاهد عضو كتائب قسام با روي خوش و شادمانه و رضايتمندانه نگاه مي‌كنند. هنگام خداحافظي دست تكان مي‌دهند، حتي دختر جواني سگ كوچكش را هم به همراه داشت. پيداست در دوران اسارتش امكان نگهداري سگش را داشته است. افزون بر آن، اين اسيران و خانواده‌هاي‌شان، از خوش رفتاري كتائب قسام در دوران اسارت سخن گفته‌اند. امري كه در فضاي تبليغاتي و اجتماعي اسراييل مكتوم نمانده است و افسانه همسان‌سازي حماس و داعش كه به تكرار توسط نتانياهو مطرح شده بود، اكنون همگان شاهدند كه دولت اسراييل شباهت بيشتري به داعش داشته و دارد.

سوم: افكار عمومي دنيا به ‌شدت و با گستردگي و پايداري تمام نسبت به سرنوشت فلسطين و مظلوميت ملت فلسطين برانگيخته شده است. شهر‌هاي بزرگ دنيا مثل لندن و پاريس و نيويورك و… در بر‌گزاري تظاهرات و راهپيمايي تبديل به تابلو و نماد دفاع از فلسطين شده‌اند. اين حضور به قدري موثر بوده كه وزير جنگ اسراييل گالانت با كمال صراحت و البته بلاهت گفته است: «همه طرفداران فلسطين در جهان بايد بميرند و نابود شوند!» دولت و ارتش اسراييل با حمايت همه‌جانبه و بي‌سابقه امريكا و اروپا در يك منطقه بسيار محدود و بي‌دفاع مي‌خواست حماس را نابود كند و بر غزه مسلط شود كه نتوانست. حتي كتائب قسام يك‌بار برنامه آزادي اسيران اسراييلي را در منطقه شمال غزه كه ارتش اسراييل ادعاي تسلط بر آن را داشت، سازمان دادند. يعني عدم تسلط! حال چگونه مي‌خواهند امواج ميليوني مردمان جهان را نابود كنند؟ در تظاهرات لندن اين شعار بارها در ميان جمعيت طنين مي‌افكند :

In our thousands, in our Millions

We are all Palestinian

ما هزارانيم. ميليون‌ها هستيم ما همه فلسطيني هستيم.

در واقع پذيرش آتش‌بس توسط اسراييل، به روايت بني گانتس، نشاني از شكست است. منتها نه فقط شكست در مواجهه در زمين، بلكه در لايه‌هاي عميق‌تر.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون