• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5645 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۳ آذر

حمله همراهان بيماران به آمبولانس و تكنسين اورژانس و پرستار

سازمان اورژانس كشور و معاون پرستاري خواستار برخورد جدي و بدون مدارا با ضاربان و مهاجمان شدند

گروه اجتماعي| طي روزهاي اخير دو خبر از حمله همراهان بيماران به يك دستگاه آمبولانس، تكنسين اورژانس و يك پرستار در استان‌‌هاي گيلان و كهگيلويه و بويراحمد منتشر شد كه مسوولان سازمان اورژانس كشور از ضاربان شكايت كردند و معاون پرستاري وزارت بهداشت خواهان افزايش اقدامات براي تامين امنيت پرستاران شد. 
بابك يكتاپرست، مديركل روابط عمومي سازمان اورژانس كشور در گفت‌وگو با ايسنا، درباره ويديويي منتشر شده در فضاي مجازي پيرامون حمله به يك آمبولانس گفت: «اين ويديو مربوط به شب شنبه است و در جاده رشت‌-‌خمام رخ داده است. شب شنبه در تماس با مركز فوريت‌هاي امدادي اورژانس ۱۱۵ يك مورد درخواست براي اعزام آمبولانس ثبت شد. متاسفانه به دليل مشكل كمبود آمبولانس و اينكه آمبولانس نزديك‌ترين پايگاه در ماموريت بود، ستاد فرماندهي از پايگاه ديگري آمبولانس را به محل اعزام كرده و به همين دليل نيز عوامل اورژانس با كمي تاخير در محل حاضر شدند. اين ماموريت در مجاورت يك تالار پذيرايي در جاده رشت‌-‌خمام به ثبت رسيده بود، زماني كه تكنسين‌هاي اورژانس در محل حاضر شدند، يكي از افراد كه خود را از نزديكان فرد بيمار معرفي كرده بود، ناگهان به سمت آنان حمله‌ور شد. اين فرد از تاخير پيش‌آمده در رسيدن آمبولانس گلايه داشت. پس از اين حادثه كارشناسان حقوقي سازمان اورژانس كشور رسيدگي به موضوع را در دستوركار خود قرار دادند و از فرد حمله‌كننده به آمبولانس و مامور اورژانس شكايت كردند. متاسفانه در اين حادثه، كمبود آمبولانس سبب تاخير در رسيدن به محل شده بود. 
به‌طور استاندارد هر پايگاه اورژانس بايد حداقل دو آمبولانس داشته باشد، اما كمبود آمبولانس سبب شده تا برخي پايگاه‌ها با يك دستگاه‌ آمبولانس فعاليت كنند. در اين شرايط اگر آمبولانسي در ماموريت باشد و نياز به اعزام آمبولانس در همان پايگاه وجود داشته باشد، ناگزير بايد از پايگاهي ديگر اين آمبولانس تامين شود كه همين موضوع موجب تاخير مي‌شود. البته اين موضوع دليلي بر تعدي و حمله به آمبولانس و تكنسين اورژانس نيست و حتما اين موضوع به‌طور جد از سوي مقام قضايي پيگيري مي‌شود.»
همچنين به دنبال مجروحيت محمد خواهاني، پرستار بخش اورژانس بيمارستان شهيد جليل ياسوج كه نيمه شب شنبه و هنگام ارايه خدمت در شيفت، مورد حمله همراهان بيمار قرار گرفت و با ضربات چاقو به‌ شدت مجروح شد، عباس عبادي، معاون پرستاري وزارت بهداشت با واكنش نسبت به مضروب شدن پرستار ياسوجي با چاقو توسط همراهان بيمار، با محكوم كردن اقدامات خشونتي عليه كادر درمان، خواستار بازنگري در تامين امنيت پرستاران در اورژانس‌هاي مراكز درماني شد و ضمن ابراز تاسف از بروز چنين حوادثي، خواستار برخورد جدي و به دور از تسامح و مدارا مراجع ذي‌صلاح شد.
عبادي، پرستاران و كادر درمان را وكيل مدافع سلامت مردم دانست و با قدراني از زحمات پرستاران در مراكز درماني كشور گفت: «اين اولين‌ باري نيست كه پرستاران ما در اورژانس بيمارستان‌ها مورد ضرب و شتم، جراحت و هتاكي قرار مي‌گيرند كه بازنگري در تامين امنيت اين همكاران بسيار ضروري است. انتظار داريم مراجع ذي‌صلاح با جديت و قاطعيت با چنين مواردي برخورد قانوني قاطع و فوري كنند، چراكه نبايد با تكرار رخداد چنين حوادثي به انگيزه و امنيت پرستاران در ارايه خدمت به مردم لطمه وارد شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون