• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5654 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۳ آذر

نگاهي متفاوت به تقابل استقلال و پرسپوليس از منظر جهاني

دربي تهران در جايگاه بيست‌وهفتم دنيا است

چندي پيش نشريه انگليسي فورفورتو در گزارشي به معرفي بزرگ‌ترين دربي‌هاي دنيا پرداخت كه در ادامه خلاصه‌اي از آن را مي‌آوريم.
اين نشريه نوشت: فوتبال ممكن است فقط يك بازي باشد، اما در عين حال يك جنگ هم هست. ما بزرگ‌ترين دربي‌ها را از سراسر جهان انتخاب كرده‌ايم كه شور، شدت و احساسات گهگاه بدي را برمي‌انگيزد. از بوئنوس آيرس گرفته تا كشور باسك، اينها شديدترين رقابت‌ها در اين ورزش  هستند.
اين نشريه در ادامه ليست ۳۲ دربي مهم دنيا را منتشر كرده است كه در صدر آن دربي‌ آرژانتين بين ريورپلاته و بوكاجونيورز به چشم مي‌خورد. همچنين دربي اسكاتلند بين سلتيك و رنجرز و بازي الكلاسيكو بين رئال و بارسا در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار دادند. دربي تهران بين استقلال و پرسپوليس در اين فهرست در رده ۲۷ جا گرفته است.
نشريه فورفورتو درباره دربي تهران نوشت: دو باشگاه موفق ايران يك استاديوم مشترك دارند اما در چيزهاي ديگر هيچ اشتراكي ندارند! پرسپوليس هنوز به عنوان تيم طبقه كارگر تهران شناخته مي‌شود، در حالي كه استقلال به‌طور سنتي از طبقه متوسط حمايت مي‌كند.
در ادامه آورده است: زماني كه اين دو باشگاه به ميدان بروند، فضايي داغ ايجاد مي‌شود و ورزشگاه آزادي اغلب ساعت‌ها قبل از شروع بازي پر شده است.
ايستادن دربي تهران در رتبه 27 مهم‌ترين دربي‌هاي دنيا از نگاه نشريات تخصصي فوتبال افتخار بزرگي است. سالانه بيش از صدها دربي‌ در كشورهاي مختلف دنيا برگزار مي‌شود ولي فقط چند تا از آنها خاصيت بين‌المللي پيدا مي‌كنند. دربي تهران يكي از آنهاست. بخش مهمي از جايگاه دربي تهران بين دربي‌هاي دنيا به خاطر شور و حرارت هواداران است. هواداراني كه همه آرزوهاي فوتبالي‌شان را سر همين يك بازي قمار مي‌كنند و اگر ببرند تا مسابقه بعدي بساط كيف‌شان به راه است و اگر ببازند يا دست به دامان تاريخ مي‌شوند يا سكوت پيشه مي‌كنند تا شانس بعدي. 
همين حساسيت‌ها هميشه روي كيفيت دربي تاثير گذاشته است. معمولا دو تيم استقلال و پرسپوليس در تقابل‌هاي روبرو ابتدا به دنبال نباختن هستند چرا كه مي‌دانند تبعات يك مساوي بي‌كيفيت بسيار بسيار كمتر از شكست است. اما مي‌توان از دو مربي جوان و آينده‌دار فوتبال ايران يعني جواد نكونام و يحيي گل‌محمدي و همچنين ستاره‌هاي دو تيم اين درخواست را داشت كه نمايشي در شأن جايگاه اين دربي در سطح جهان ارايه بدهند. البته كه انتظار سختي است. 
هر كدام از مربيان و بازيكنان مي‌دانند حتي اگر بهترين و زيباترين نمايش ممكن را هم ارايه دهند در صورت باخت به چهارميخ كشيده مي‌شوند و كسي از كيفيت بازي‌ كه آنها ارايه دادند چيزي نخواهد گفت. اينجا يك دوراهي مشخص است. 
يا متعهد بودن به فوتبال و تلاش براي ايجاد حداكثر لذت در تماشاچيان يا محافظه‌كاري براي فرار از تبعات احتمالي. 
امروز دربي 102 ويترين فوتبال ايران است. اين بازي هم مي‌تواند به دنيا نشان دهد ليگ ايران مي‌تواند باكيفيت‌تر باشد هم مي‌تواند جوري رقم بخورد كه بينندگان به خميازه بيفتند و تنها منتظر بمانند براي مشخص شدن نتيجه و تعيين تكليف خودشان. اينكه تا بازي بعدي دو تيم چطور بايد با هواداران رقيب برخورد كنند. اميدواريم در اين دربي خود 90 دقيقه مهم‌تر از اتفاقات قبل و بعدش باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون