• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5670 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۴ دي

تحليل محمد نصرتي از شرايط تيم ملي در آستانه جام ملت‌ها در گفت‌وگو با «اعتماد»:

نبايد از تيم ملي توقعي غير از قهرماني داشته باشيم

سال ۲۰۰۶ قرار بود احمدي‌نژاد يك آپارتمان در نواب به ما بدهد كه نداد!

روزبه دلاور

روزشمار بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسيا به شمارش افتاده و كمتر از ده روز ديگر تيم‌هاي شركت‌كننده در اين دوره در مهم‌ترين رويداد فوتبالي در قاره به مصاف رقيبان خودشان مي‌روند. به گزارش روزنامه اعتماد، تيم ملي فوتبال كشورمان هم در گروه آساني قرار دارد و به نظر نمي‌رسد تيم‌هايي مثل هنگ‌كنگ و فلسطين و حتي امارات در حد و اندازه‌هايي باشند كه بتوانند تيم ملي ما را دچار دردسر كنند. رقيبان اصلي تيم ملي در مراحل بعد خواهند بود و هر بازي مرحله حذفي براي ما حكم فينال خواهد داشت. با محمد نصرتي يكي از ملي‌پوشان اسبق فوتبال كشورمان كه با تيم ملي سابقه سه دوره حضور در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا و صعود به جام جهاني را دارد، گفت‌وگويي ترتيب داديم كه در ادامه چكيده‌اي از آن را مي‌خوانيد.

 

تا شروع جام ملت‌ها زمان زيادي باقي نمانده است. شرايط تيم ملي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

تيم ملي ما هم به لحاظ كيفيت فني و از نظر تجربه شرايط خوبي دارد و براي همين اگر غير از كسب عنوان قهرماني توقع ديگري داشته باشيم توقع بي‌جايي است. خب آقاي قلعه‌نويي تجربه حضور در جام ملت‌هاي ۲۰۰۷ را به عنوان مربي دارد و اكثر بازيكنان هم نه تنها تجربه حضور در جام ملت‌ها، بلكه حضور در جام جهاني را هم تجربه كردند. با توجه به اين شرايط ما بايد قطعا براي قهرماني تلاش كنيم. درست است كه ما رقيبان خوبي داريم، اما كيفيت ما خيلي خوب است و مي‌توانيم به اين مهم برسيم.

تيم ملي با كي‌روش و چند مربي ديگر هم قهرمان جام ملت‌ها نشد. بسياري اعتقاد دارند حضور در جمع ۴ تيم برتر هم براي تيم ملي ما خوب است شما از قهرماني مي‌گوييد؟

به يك نفر گفتند الگويت كيست، جواب داد الگوي من مارادوناست‌. الگوي طرف مارادونا بوده بعد تبديل شده به يك بازيكن خيلي معمولي! ما هم بايد هدف‌مان قهرماني باشد اگر مي‌خواهيم جزو ۴ تيم برتر باشيم. ضمن اينكه من خودم سه دوره جام ملت‌هاي آسيا بازي كردم متاسفانه در سال ۲۰۰۴ ناداوري شد و ما سوم شديم. در آن سال در مقابل چين داور ما را ده نفره كرد و نود دقيقه با يك بازيكن كمتر مقابل ميزبان بازي كرديم و در نهايت با همان چيپ معروف يحيي حذف شديم! مي‌خواهم بگويم در آن زمان تا نزديكي قهرماني رفتيم الان هم به لحاظ كيفي و تجربي بازيكنان خوبي داريم. نسل خوبي داريم اگر اين تيم نتواند جام قهرماني را بياورد پس كدام تيم مي‌تواند؟

در ليست اعلام شده بازيكن شايسته‌اي هم بود كه خط بخورد؟

من به ليست خيلي خرده نمي‌گيرم، چون ۹۵درصد تيم ملي مشخص است حالا شايد دو، سه بازيكن باشند كه از نظر سن و سال بالا هستند و شايد آن انگيزه كافي را نداشته باشند و مي‌شد به جاي آنها بازيكنان جوان را برد. با اين حال به نفرات حاضر در ليست احترام مي‌گذاريم و ان‌شاءالله كه موفق باشند.

رقيبان فوتبال ما در آسيا همان رقيبان سنتي هستند، اما به نظر مي‌رسد تيم‌هايي مثل ازبكستان و قطر هم دارند به ما نزديك مي‌شوند. اين‌طور نيست؟

نه، كي‌روش با تيم ملي قطر يك كاري كرد كه ديگر فكر نمي‌كنم شانسي داشته باشند مگر اينكه مربي اسپانيايي جديد يك كارهايي شبيه به معجزه انجام دهد! تيم خوبي بودند كه دوره قبلي قهرمان شدند، اما با آمدن كي‌روش آن تيم به‌هم ريخت.

نظر شما درخصوص بازي تداركاتي با تيم‌هايي مثل بوركينافاسو چيست؟

هر بازي حالا چه تيم ضعيف باشد و چه قوي مي‌تواند كمك كند. يك بحث اين است كه بازيكنان در كنار هم قرار مي‌گيرند و تعامل و هماهنگي شكل مي‌گيرد. اگر تيم مقابل قوي باشد در خط دفاع محك مي‌خوريم و اگر ضعيف باشد در فاز حمله محك مي‌خوريم. هر بازي مي‌تواند به نوع خودش كمك كند‌ حالا اگر تيم‌هاي معتبر دنيا باشند كه فبهالمراد و خيلي خوب است، اما اگر تيم ضعيف هم باشد كه بايد به فال نيك بگيريم، چراكه به قول خودشان تحريم هستيم اما به نظر خودم گاهي تحريم را بهانه مي‌كنند وگرنه مي‌توانند بازي بهتري را پيش‌بيني كنند. حالا اين بازي هم چطور مي‌شود و بعد برويم سراغ بازي‌هاي مهم‌تر.

شما به عنوان بازيكن تجربه سه دوره حضور در جام ملت‌ها را داريد. شرايط به لحاظ افكار عمومي و توجهات الان با آن زمان خيلي فرق دارد؟

متاسفانه ليگ ما از بس تحت‌الشعاع مسائل حاشيه‌اي قرار گرفته همه‌ چيز به‌هم ريخته است. شما ببينيد پرسپوليس و سپاهان و استقلال و تيم‌هاي ديگر هر كدام يك داستان دارند. بحث‌هاي داوري و رفتار فدراسيون با مربيان. خب همه اينها دست به دست هم داده تا مردم از فوتبال دلزده شوند، ‌اما پس از آخرين بازي دوستانه تيم ملي، رسانه‌ها هم ديگر نبايد به حواشي‌ها دامن بزنند و تمركزشان را بگذارند براي تيم ملي تا تيم ملي موفق شود.

درباره پاداش‌ها و مجوز خودروها هم خيلي سر و صدا به پا كرد.

الان همه ورزشكاران نور چشم ما هستند و مي‌دانم تمام ورزش‌ها سخت است، اما واقعيت اين است فوتبال با اختلاف محبوب‌ترين ورزش دنيا به حساب مي‌آيد. در نظر بگيريد اگر بازيكنان يك تيم نتيجه نگيرند تا چه حد سرزنش مي‌شوند يا توي سرشان مي‌زنند! اما بايد براي حواله هم ‌يك سقفي در نظر مي‌گرفتند. اين درست نبود كه حواله بدهند كه يك نفر بتواند ميلياردها تومان ماشين وارد كند يا يكسري‌ها اين حواله‌ها را بفروشند. يك چيز معقول درنظر مي‌گرفتند خوب بود و اينكه پاداش
۱۲ ميليون يورو فيفا براي تيم‌هاي حاضر در جام‌جهاني حق بازيكنان است. حالا ساير رشته‌ها را نمي‌دانم چقدر پاداش مي‌دهند، اما بخشي از پاداش فيفا هم براي بازيكنان بايد باشد.

پاداش صعود تيم ملي به جام جهاني در زمان شما چقدر بود؟

ما حواله نگرفتيم، اما آن زمان احمدي‌نژاد كه شهردار تهران بود، قرار بود در بلوار نواب به ما آپارتمان بدهد كه نداد بعد قاليباف شهردار شد به ما حدود
۱۸ ميليون و پانصد هزار تومان پول داد. روي هم رفته حدود صد ميليون پاداش دادند كه پول كمي نبود، چون قيمت آپارتمان‌ها در آن زمان حدود ۷۰ تا ۸۰ ميليون تومان بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون