• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5673 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۸ دي

تحليل محمود كلهر از شرايط تيم ملي در آستانه جام ملت‌ها در گفت‌وگو با «اعتماد»:

حضور سياسي‌ها و نبود افرادي مثل علي دايي در فوتبال مردم را دلزده كرده است

تيم ملي خوب مديريت شود، مي‌توانيم فيناليست شويم

روزبه  دلاور

چهار روز مانده به شروع پانزدهمين دوره از رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا كه قرار است به ميزباني كشور قطر برگزار شود، تيم ملي فوتبال كشور ما هم پس از برتري در مقابل بوركينافاسو در شرايط خوبي به‌سر مي‌برد و بايد صبر كنيم و ببينيم بچه‌هاي اين نسل تيم ملي مي‌توانند طلسم ۴۸ سال قهرمان نشدن در اين مسابقات را بشكنند يا اين حسرت به بيش از نيم قرن خواهد رسيد! محمود كلهر يكي از پيشكسوتان تحصليكرده فوتبال ايران در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» ابراز اميدواري كرد تيم ملي ما چنانچه به خوبي هدايت شود پتانسيل حضور در فينال مسابقات را هم دارد؛ اتفاقي كه با حضور تيم‌هاي قدرتمندي مثل ژاپن و عربستان و كره‌جنوبي و استراليا چنانچه رخ دهد براي فوتبال ما يك موفقيت بزرگ به حساب خواهد آمد.

 

نظر شما درخصوص بازي مقابل بوركينافاسو چيست؟

به نظر من حريف تيم بسيار خوبي بود و به ما كمك كرد تا در اين بازي نفرات اصلي را بشناسيم. گويا يك بازي هم در قطر داريم و آن بازي هم براي شناخت نفرات اصلي است. البته يكسري از بازيكنان كه در تركيب هستند و جايگاه ثابتي دارند اما در يكسري پست‌ها جابه‌جايي زياد جالب نيست. در مجموع، اين تيم ملي با مديريت خوب قلعه‌نويي اگر قرعه خوبي به ما بخورد، مي‌توانيم جزو چهار تيم و حتي فيناليست جام باشيم.

در غياب احمد نوراللهي، اميد ابراهيمي اولين گل ملي خودش را به ثمر رساند. اما هنوز هم عده‌اي معتقدند نوراللهي مي‌توانست به تيم ملي ما كمك كند‌، شما چه نظري داريد؟

مسائل انضباطي حرف اول را مي‌زند. يك مربي اگر نظم لازم را در اردوي تيم ملي فراهم كند، مي‌تواند به ما كمك كند. اگر بهترين بازيكن تيم ملي هم باشد و اگر دلش با تيم ملي نباشد و از آن چارچوب انضباط خارج شود كنار گذاشته شود بهتر است. البته منكر توانايي نوراللهي نمي‌شوم و مي‌دانم شايد سوءتفاهمي شده و بهتر است با سرمربي تيم ملي در ميان بگذارد. احمد بازيكن شايسته‌اي به لحاظ اخلاقي و فني است و من نديدم كه وارد حاشيه شود و بهتر بود باز هم با او صحبت شود. در مجموع در تيم بايد نظم و انضباط حاكم باشد. در گذشته هم اتفاق افتاده كه يكسري از بازيكنان به فرامين مربي گوش ندادند و شايد خود بازيكن بيشتر لطمه ببيند. حيف است، مي‌دانم كه احمد به لحاظ اخلاقي و فني خوب است و با مربي جلسه مي‌گذاشت و عذرخواهي مي‌كرد و مي‌شد رفع كرد اين كدورت‌ها را‌.

بعضي از كارشناسان اعتقاد دارند تيم ملي ما بيشتر به لژيونرهايش متكي است‌. شرايط ساير بازيكنان را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

ما چند بازيكن جوان خيلي خوب داريم يكي بازيكن سپاهان است به نام حسين‌نژاد كه شايستگي دعوت به تيم ملي را داشت و شايد يكي، دو بازيكن نوجوان كه در جام جهاني بودند هم كنار تيم قرار مي‌گرفتند اتفاق خوبي بود. به جاي يكسري بازيكنان باتجربه كه مطمئنم كمتر به آنها بازي مي‌رسد اين نوجوانان مي‌توانستند تجربه كسب كنند و در آينده عصاي دست مربيان باشند. اما در رابطه با سوال شما بهترين تركيب بازيكناني هستند كه سال‌ها كنار هم بازي كردند مثلا شجاع در كنار كنعاني‌زادگان يا چپ و راست‌ها كه فوق‌العاده هستند. در مركز زمين قدوس و عزت‌اللهي يا در خط حمله آزمون و طارمي كه مي‌توانند هر خط دفاعي را به‌هم بزنند. در مجموع كمبود مهره نداريم اميدوارم مديريت خوبي شود و مهره‌چيني خيلي مي‌تواند كمك كند. اگر مديريت خوبي شود، مي‌توانيم جزو دو، سه تيم اول باشيم.

تا شروع جام ملت‌ها زمان زيادي نمانده اما جو فوتبالي در جامعه هنوز حاكم نيست. علت چيست؟

حضور افراد سياسي در فدراسيون فوتبال و در بدنه و باشگاه‌هاي فوتبال باعث شده افراد متخصص كمتر اطراف فوتبال باشند و اينها مردم را دلزده مي‌كند. وقتي علي دايي يا يكسري از بازيكنان بزرگ در فوتبال ما نيستند و اين نامهرباني‌ها و مشكلاتي كه براي اينها ايجاد مي‌كنند مردم را دلزده مي‌كند. مردم دوست دارند اسطوره و آدم‌هاي بزرگ‌شان را در فوتبال ببينند. الان هم اتفاقي كه متاسفانه براي يحيي پيش آمده و دارد از پرسپوليس دور مي‌شود همين است. ما بايد اعتماد مردم را جلب كنيم و افراد مردمي بايد بيايند در همه قسمت فوتبال ما. سال‌هاي سال است كه مي‌گوييم، همين مسائل باعث‌شده مردم دل چركين شوند و كمتر به ورزشگاه‌ها بيايند و از فوتبال ما دور شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون