• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5710 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۷ اسفند

مجلس كارآمد نياز حياتي جامعه و آتيه كشور

پيمان شعباني‌تبار

عملكرد مجلس شوراي اسلامي در دوره يازدهم خانه ملت با توجه به غش نمايندگان در دامان دولت و موازات با آن سقوط اقتصادي جامعه در گروه‌هاي فردي و كلان، نشان از فاصله گرفتن مجلس از راس امور دارد! پيامدي كه اگرچه در ادوار گذشته نيز محسوس بود اما اين‌بار بسيار ملموس و فاجعه‌بار گرديد!مجلسي كه بنا بود نهاد نمايندگي مردم در تدوين قوانين و نظارت باشد، به استناد عملكرد آن، مجري دستورات دولت شد!كشورمان «ايران» در سال‌هاي اخير، بيش از هر زماني درگير بحران‌هاي متنوعي گرديد! بحران‌هاي زيست‌محيطي، اقتصادي و معيشتي، بحران‌هاي نظام‌هاي بانكي، صندوق بازنشستگي، انتقادات گسترده جامعه فرهنگي و...، فسادهاي مديريتي و اختلاس‌هاي كلان مالي و ابرچالش‌هايي كه به ‌طور مستقيم زندگي و زيست ملت را تحت‌الشعاع خود قرار داد.به راستي مجلس يازدهم در بروز و ايجاد ابرچالش‌هاي كنوني چه ميزان نقش داشته است؟!
تصويب طرح‌هاي مختلف مالياتي و اقتصادي، موافقت با اصلاح دستوري قيمت‌ها، سكوت در مقابل بي‌كفايتي برخي اعضاي كابينه سيزدهم كه نقش مستقيم در بروز بحران‌هاي اقتصادي و اجتماعي و حتي حوزه بهداشت داشته‌اند، سكوت در مقابل بحران‌هاي زيست‌محيطي، فرمان‌پذيري از كانون‌هاي ثروت و مافياي خودرو‌سازي و نفوذ فساد و رشوه تا عمق هرم خانه ملت از جمله در فقره پرونده #شاسي_بلند، تزلزل در انتقاد از برنامه بودجه عمراني و اجرايي كشور و تقسيم ناعادلانه اعتبارات ميان دستگاه‌ها، تنها گوشه‌اي از فجايعي است كه مجلس يازدهم يك‌تنه مسبب بروز آن بوده است!موارد فوق تنها مشتي نمونه خروار اقدامات ضدتوسعه‌اي و زيانبار مجلس يازدهم براي كشور و ملت بود.كارآمدتر بودن مجلس در دو بعد قانون‌گذاري و نظارت، نيازي است كه بيش از هر زماني جامعه ايراني و آتيه كشور، محتاج آن مي‌باشد. مجلسي كه در حقيقت منافع ملي و مردمي دغدغه اصلي آن باشد نه دغدغه‌مندي براي اصحاب قدرت و ثروت!
اگرچه به نظر مي‌رسد به تبع رفتار و عملكرد نمايندگان مجلس يازدهم (...و البته ادوار اخير)، ملت مكدر بوده و كارشناسان اجتماعي پيشاپيش پيش‌بيني ريزش شديد مشاركت عمومي در انتخابات را داشته‌اند، اما به واقع منطقي نيست كه فرصت تاريخي اصلاح نهاد قانون‌گذاري، از كف برود!  ارتقاي سلامت اقتصادي و توان تخصصي نمايندگان، يكي از راهكارهاي حياتي تشكيل مجلسي كارآمد مي‌باشد. نكته‌اي كه جز با خواست و اراده ملت امكان‌پذير نخواهد بود!
كنكاش موشكافانه پيرامون توانمندي‌ها و دغدغه‌مندي كانديداهاي مجلس نمايندگان ملت، وظيفه آحاد مردم و رسالت انتشار و انعكاس قابليت‌هاي آنها در فضايي شفاف و بي‌طرفانه بر گرده اهالي رسانه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون