• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5831 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۰ مرداد

مخالفان نژادپرستی به خیابان‌ها آمدند

انگلیس در آماده‌باش

بریتانیا پس از یک هفته پرتنش به واسطه تحرکات گروه‌های راست افراطی در سراسر کشور، خود را برای شبی طولانی از شورش خشونت‌آمیز آماده کرده بود. حدود شش هزار افسر متخصص از سوی کائر استامر، نخست‌وزیر بریتانیا برای کنترل حملات بیشتر به جوامع مسلمان و مهاجر در خیابان‌ها مستقر شدند. این شورش‌ها در‌حالی رخ داده است که اخیرا و در پی اطلاعات نادرست در مورد قتل سه دختربچه که افرادی آن را به مهاجری مسلمان اهل رواندا نسبت داده بودند، گروه‌هایی در بریتانیا تحریک شده و به خیابان‌ها ریختند. پلیس دست‌کم 100 هدف از جمله مراکز مهاجرت در سراسر بریتانیا را برای حفاظت شناسایی کرده. کارگران محلی زودتر به خانه فرستاده شدند، مغازه‌ها را مهر و موم و تخته‌بندی کردند و بسیاری از مسلمانان و مهاجران بریتانیا از ترس بیرون از خانه نمی‌روند. همزمان آن‌گونه که رویترز نوشته، کر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس سومین نشست خود با کابینه‌اش را در ارتباط با وقوع خشونت‌های گسترده اخیر در این کشور برگزار کرد. نخست‌وزیر انگلیس در نشست کابینه این کشور موسوم به «کبرا (Cobra)» اعلام کرد که پلیس باید در حالت آماده‌باش باشد. نخست‌وزیر انگلیس در سومین نشست «کبرا» از زمان وقوع خشونت‌ها در هفته گذشته گفت: تردیدی وجود ندارد که سطوح حضور پلیس در مکان‌های مناسب و اجرای عدالت در هفته گذشته، از‌جمله صدور احکام، به عنوان یک بازدارنده در برابر بی‌نظمی عمل کرده است.
با این حال به نوشته رسانه‌های بریتانیایی، در تقابل با تحرکات راست افراطی، هزاران نفر از شهروندان بریتانیا تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کرده و شعار می‌دادند که از پناهجویان در بریتانیا استقبال می‌کنند. آنها پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن نوشته بود: «راست افراطی را متوقف کنید.» به گزارش گاردین، همزمان تجمعات کوچک راست افراطی در پورتسموث، ساوتهمپتون و بلکپول مشاهده شد، اما براساس گزارش‌ها بریتانیایی‌هایی که پیام پذیرش مهاجران را به جامعه محلی خود مخابره می‌کردند، بسیار بیشتر بود. به گزارش اسکای نیوز، در یکی از تظاهرات‌های بزرگ‌تر ضدنژادپرستی در محله والتمستو لندن، تصاویر هوایی نشان می‌دهد که حدود 8 هزار نفر در همبستگی با مهاجران گردآمدند. تجمعات مشابهی در برایتون، نیوکاسل، آکسفورد، لیورپول و ساوتهمپتون برگزار شد.
به عقیده ناظران، عوامل متعددی احتمالا زمینه را برای حضور اندک راست‌های افراطی فراهم کرده، از جمله حضور چشمگیر پلیس و متهم شدن بسیاری از شورشی‌ها در دادگاه. استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا که در جریان شورش‌های لندن در سال 2011 به عنوان مدیر دادستانی عمومی خدمت می‌کرد، خشونت اخیر را «جنایت راست افراطی» توصیف کرد و گفت: قانون با تمام قوت علیه آنها به‌پا خواهد خاست. به گزارش آسوشیتدپرس، تاکنون بیش از 480 نفر در ارتباط با این اغتشاشات دستگیر شده‌اند که 149 مورد متهم به رهبری آشوب‌ها متهم هستند. نیک لولز، رهبر گروه «امید نه نفرت!»، گروه ضد فاشیسم مستقر در بریتانیا نیز به گاردین گفت که فهرست اهداف شورش‌های چهارشنبه از سوی فردی در لیورپول تهیه شده و به‌ طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. او گفت: درک سطح تهدید گروه راست افراطی بیش از حد برآورد شده است.
ویمن بنت، یکی از افرادی که فراخوان روز چهارشنبه گروه ضد فاشیست بریتانیایی «علیه فاشیسم قد علم کنید» را علیه راست افراطی رقم زده بود نیز به فایننشال تایمز گفت: هدف ما گرد‌هم آوردن مردم بود. بنت افزود: اگرچه راست افراطی در اقلیت هستند، متوجه شدیم که آنها در حال حاضر منابع مالی بالا و افراد پرشوری دارند که می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین نیاز داشتیم که همه نیروهای متحد خود را دور هم جمع کنیم. به نوشته رویترز، در برایتون، تفرجگاه ساحلی در جنوب انگلستان، پلیس مجبور شد حلقه حفاظتی را در اطراف تعداد معدودی از معترضان ضد مهاجرت تشکیل دهد، چراکه تعداد آنها از معترضان ضدفاشیستی بیشتر شد. حدود دو هزار نفر از مردم محلی گردهم آمدند و پلاکاردهایی با مضمون «عشق نه نفرت» در دست گرفتند و علیه راست افراطی شعار دادند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون