• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5861 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱ مهر

رهبر معظم انقلاب در ديدار مسوولان نظام سفراي كشورهاي اسلامي و مهمانان كنفرانس وحدت تبيين كردند

امت‌سازي؛ مهم‌ترين درس پيامبر اسلام (ص)

همزمان با سالروز ميلاد حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي (ص) و حضرت امام صادق (ع)، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار جمعي از مسوولان نظام، سفراي كشورهاي اسلامي و مهمانان شركت‌كننده در كنفرانس وحدت و همچنين قشرهاي مختلف مردم، درس بزرگ نبوي را امت‌سازي برشمردند و با تاكيد بر نقش خواص در شكل‌گيري امت اسلامي و وحدت دنياي اسلام گفتند: با شكل‌گيري امت اسلامي، مسلمانان با قدرت دروني خود مي‌توانند غده سرطاني و خبيث رژيم صهيوني را از فلسطين بردارند و نفوذ و تسلط و دخالت زورگويانه امريكا در منطقه را نيز از بين ببرند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار با تبريك سالروز ولادت نبي اكرم(ص) و امام جعفر صادق (ع)، ميلاد پيغمبر اسلام(ص) را مقدمه ختم نبوت يعني نسخه نهايي و كامل سعادت بشر خواندند و گفتند: انبياي الهي كاروان‌سالاران حركت بشر در طول تاريخ هستند كه هم راه را نشان مي‌دهند و هم با بيدار كردن فطرت و نيروي انديشه و خرد، به آحاد انسان‌ها قدرت تشخيص راه مي‌دهند. ايشان شيوه دعوت پيامبران در مقاطع مختلف را متفاوت برشمردند و با تاكيد بر اينكه سرسلسله و قافله‌سالار اصلي و نهايي كاروان عظيم تاريخ بشر وجود مقدس پيامبر اسلام (ص) بودند، افزودند: پيغمبر اسلام براي زندگي، درس كامل و جامع و همه‌جانبه‌اي آورده است كه از بزرگ‌ترين درس‌هاي نبوي براي ما، امت‌سازي و تشكيل امت اسلامي است. رهبر معظم انقلاب اسلامي مبارزات 13 ساله پيامبر اعظم (ص) در مكه و سختي‌ها، دشواري‌ها، گرسنگي‌ها و فداكاري‌هاي آن دوران و پس از آن در دوره هجرت را زمينه‌ساز پايه‌گذاري امت اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: امروز كشورهاي اسلامي پرشمار هستند و حدود دو ميليارد مسلمان در دنيا زندگي مي‌كنند، اما نمي‌توان روي اين مجموعه نام «امت» را نهاد، زيرا امت مجموعه‌اي است كه هماهنگ و با انگيزه به سمت يك هدف حركت مي‌كنند ولي ما مسلمانان امروز متفرّق هستيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، نتيجه تفرّق مسلمانان را سلطه دشمنان اسلام و احساس نياز بعضي از كشورهاي اسلامي به حمايت‌هاي امريكا خواندند و افزودند: اگر مسلمانان متفرّق نبودند، مي‌توانستند با پشتوانه و استفاده از امكانات يكديگر، مجموعه واحدي را تشكيل دهند كه از همه قدرت‌هاي بزرگ، قدرتمندتر بود و ديگر نيازي به تكيه به امريكا نداشتند. ايشان در برشمردن عوامل تاثيرگذار بر تشكيل امت اسلامي گفتند: دولت‌هاي اسلامي در اين زمينه مي‌توانند اثرگذار باشند، اما انگيزه آنها قوي نيست و اين وظيفه خواص جهان اسلام يعني سياستمداران، علما، دانشمندان، دانشگاهيان، طبقات با نفوذ و صاحب‌فكر، شعرا، نويسندگان و تحليلگران سياسي و اجتماعي است كه اين انگيزه را در دولتمردان ايجاد كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: اگر به مدت 10 سال مطبوعات جهان اسلام درباره اتحاد اسلامي مقاله بنويسند، شاعران شعر بگويند، استادان دانشگاه تحليل و عالمان ديني حكم صادر كنند، بدون ترديد وضع به كلي عوض مي‌شود و با بيداري ملت‌ها، دولت‌ها نيز ناچار به حركت در مسير خواست آنها مي‌شوند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ايجاد وحدت و تشكيل امت اسلامي را داراي دشمناني سرسخت دانستند و از فعال كردن گسل‌هاي دروني امت اسلامي به خصوص گسل‌هاي ديني و مذهبي به عنوان يكي از مهم‌ترين شگردهاي خصمانه براي جلوگيري از تشكيل امت اسلامي ياد كردند و افزودند: علت اينكه امام بزرگوار ما از قبل از پيروزي انقلاب، اين ‌همه روي وحدت شيعه و سني تاكيد مي‌كردند، اين است كه قدرت جهان اسلام ناشي از اتحاد است. ايشان در خصوص پيام وحدت به جهان اسلام از ايران، به يك نكته مهم اشاره كردند و گفتند: اگر مي‌خواهيم پيام وحدت ما در دنيا صادقانه تلقي شود بايد در درون خود متحد عمل كرده و به سمت اهداف حقيقي حركت كنيم و اختلاف‌نظر و سليقه نبايد در همدستي و هم‌بازويي ملت تاثير بگذارد. رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به جنايت‌هاي عيان و بي‌شرمانه صهيونيست‌ها در غزه، كرانه باختري، لبنان و سوريه گفتند: طرف جنايت آنها مردان جنگي نيستند، بلكه آحاد مردمند و وقتي در فلسطين نتوانستند به مردان جنگي ضربه‌اي وارد كنند، خشم جاهلانه و خباثت‌آلود خود را بر سر نوزدان و كودكان و بيماران بيمارستان‌ها خالي كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي علت اين وضعيت فاجعه‌بار را ناتواني جامعه اسلامي در استفاده از قدرت دروني خود خواندند و با تاكيد مجدد بر لزوم قطع كامل ارتباطات اقتصادي كشورهاي اسلامي با رژيم صهيونيستي افزودند: كشورهاي اسلامي بايد ارتباطات سياسي با رژيم صهيوني را نيز به‌ كلي تضعيف و حملات سياسي و مطبوعاتي را تقويت كنند و صريحا نشان دهند كه در كنار ملت فلسطين قرار دارند. در ابتداي اين ديدار، آقاي دكتر پزشكيان رييس‌جمهور با اشاره به سيره نبوي در ايجاد اتحاد و اخوت بين مسلمانان، راه جلوگيري از تجاوزات و جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي را برادري و يد واحده شدن مسلمانان دانست و گفت: اگر مسلمانان متحد و يد واحده بودند، رژيم صهيونيستي به خود جرات جنايات كنوني و كشتار زنان و كودكان را نمي‌داد.
رييس‌جمهور دوران دفاع مقدس را نمونه‌اي بارز از تاثيرگذاري وحدت و انسجام دانست و خاطرنشان كرد: در دفاع مقدس، ملت ايران با وحدت دروني خود در مقابل دشمن متجاوز بعثي كه همه قدرت‌هاي دنيا از آن حمايت مي‌كردند، ايستاد و اجازه نداد يك وجب از خاك كشور تصرف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون