• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3502 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ فروردين

رييس كل گمرك :

رقم واقعي قاچاق 5/6 ميليارد دلار است


حاشيه‌هاي كارت بازرگاني ديروز جلسه هيات نمايندگان اتاق تهران را تحت تاثير خود قرار داد. در حالي كه مسعود خوانساري، رييس اتاق تهران بر ماندگاري كارت بازرگاني تاكيد داشت، مسعود كرباسيان، رييس كل گمرك با استناد به وجود كارت‌هاي بازرگاني يك بار مصرف، حذف كارت بازرگاني را خواستار شد. او همچنين در گزارشي توضيحاتي قابل توجه را در حوزه قاچاق ارايه داد و تاكيد كرد: برخي مي‌گويند قاچاق از مسيرهاي رسمي صورت مي‌گيرد، من به عنوان رييس گمرك و مسوول مسير اصلي ترانزيتي كشور اعلام مي‌كنم كه اين امر امكان‌پذير نيست و اگر موردي هست آن را به ما اعلام كنيد. او درباره ميزان كالاي قاچاق ورودي به كشور گفت: به نظر من تنها 5/6 ميليارد دلار كالا به كشور قاچاق مي‌شود نه 20 ميليارد دلار، چرا كه 20 ميليارد دلار مي‌شود روزي 1300 كانتينر كه مگر مي‌شود چشم را روي اين تعداد بست؟ كرباسيان در پاسخ به انتقاد برخي واردكنندگان از طولاني بودن زمان ماندن كالا در گمرك، گفت: ما هم چندان تمايلي به نگهداري كالا در گمرك نداريم، چرا كه محاسبه كرده‌ايم اگر هر روز ماندن كالا در گمرك به ازاي يك درصد كالا را در نظر بگيريم، با ترخيص زودتر، 28 هزار ميليارد تومان براي واردكننده صرفه‌جويي كرده‌ايم. رييس اتاق بازرگاني تهران ضمن ترسيم چشم‌انداز اقتصاد كشور در سال جاري تصريح كرد كه برنامه‌اي براي حذف كارت بازرگاني وجود ندارد و قرار است كميته‌اي براي تسهيل در مقدمات صدور كارت بازرگاني و مسدود كردن راه‌هاي سوءاستفاده از آن تشكيل شود. وي در ادامه ضمن برشمردن موضوعات روز، از دولت خواست تا در مسير بهبود محيط كسب و كار گام‌هاي بيشتري بردارد تا فضا براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي و داخلي مهيا شود. وي همچنين از مجلس جديد خواست تا در دوره جديد بيشتر به دنبال پايش قوانين موجود باشد تا تصويب قوانين جديد.
مسير سوءاستفاده مسدود مي‌شود
خوانساري در بخشي از صحبت‌هايش به موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها در مورد كارت بازرگاني اشاره كرد و گفت: كميته‌اي با حضور بنده به عنوان رييس اتاق بازرگاني تهران، رييس كل گمرك و رييس سازمان توسعه تجارت تشكيل شده است تا شرايط صدور كارت بازرگاني با دقت مورد بررسي قرار گيرد. همچنين قرار شده است كه بررسي‌هاي لازم صورت گيرد تا مسير سوءاستفاده‌هاي احتمالي از كارت بازرگاني مسدود شود.
وي افزود: اين كميته همچنين بررسي‌هاي لازم را صورت مي‌دهد تا مقدمات صدور كارت براي فعالان اقتصادي ساده‌تر شود. خوانساري در بخش ديگري از صحبت‌هايش به ورود ۱۵۰ هيات خارجي به ايران بعد از برجام اشاره و عنوان كرد: ايجاد ثبات نسبي در اقتصاد كشور با كاهش تورم از جمله نكات مثبت در سال گذشته به شمار مي‌آيد و همچنين در پايان سال گذشته انتخابات مجلس و خبرگان با مشاركت ۶۰ درصدي مردم حكايت از استقرار عقلانيت طي سال جاري دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون