كيانوش عياري: از برملا كردن مشكلاتم خجالت ميكشم
عصر روز جمعه سوم بهمن كيانوش عياري در دومين جلسه انجمن بازيگران حضور يافت و بعد از مدتها سكوتش را شكست. عياري در اين جمله كه در محل خانه سينما برگزار شد با اشاره به مشكلاتي كه براي اكران فيلم سينمايي «خانه پدري» به وجود آمده است، گفت: «خانه پدري» تجربه غمانگيزي براي من در حوزه فعاليتهاي سينمايي به شمار ميرود و غم انگيزتر از آن اينكه من در اين تجربه متوجه شدم كه همه كرگدن شدهايم. من براي مشكلاتي كه براي «خانه پدري» به وجود آمد واقعا فرو ريختم و اگر يك انسان معموليتر بودم شايد به دليل اين اتفاق كپ ميكردم و مدتي در خلوت خودم ميرفتم اما من اينگونه نيستم و از الان به فكر فيلم بعدي هستم. كيانوش عياري، كارگردان سينما با اشاره به مشكلات اكران «خانه پدري» و توقيف آن توضيح داد كه اين مشكلات تجربه غمانگيزي بوده كه باعث شد فرو بريزد. متاسفانه از ابتدا و از همان نمايش اوليه تجربه سينمايي من با نام «تنوره ديو» سوءتفاهم نسبت به آثار من وجود داشت. به گونهاي كه يك به يك فيلمهاي من را ويران كردند و هيچ استثنايي براي آنها قايل نشدند. البته شما از برخي از اين اتفاقات آگاه هستيد و از برخي ديگر اطلاع نداريد چراكه من از برملا كردن مشكلاتم خجالت ميكشم.
اين كارگردان با سابقه تاكيد كرد: اگر من فردا بخواهم فيلمي درباره طالبان بسازم چه بايد بكنم؟ آيا نبايد نشان دهم كه اين گروه نماز ميخوانند و در جلسات مذهبي حضور دارند. يكي از مشكلاتي كه براي «خانه پدري» وجود داشت يك چنين مسائلي بود، به عنوان مثال مهران رجبي يك شخصيت مذهبي كربلا رفته است. فردي كه دختر خود را به دليل تعصب ميكشد. برخي دوستان اصرار داشتند كه مذهبي بودن مهران رجبي در اين فيلم بدنام كردن مرد مسلمان در جامعه است. من چگونه ميتوانستم اين شخصيت را در داستان نشان دهم مثلا شغل او را در آن دوران لكوموتيو ران يا آپاراتچي نشان ميدادم؛ شغلهايي كه در آن زمان افراد مذهبي به سمت آن نميرفتند در اين صورت حتما مشكلي براي فيلم پيش نميآمد. اگر اين فيلم قرار بود درباره يك خانواده فرنگ رفته ساخته شود آن وقت از نظر درك براي مخاطب مشكل ساز ميشد چراكه در آن دوره افرادي كه پيشينه حضور در فرنگ را داشتند چنين نگاهي را دنبال نميكردند.