• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4103 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۲ خرداد

نمايندگان پس از انتخابات هيات رييسه چه گفتند: حال و اوضاع سياسي مجلس در آستانه سومين اجلاسيه

 

 عليرضا كيانپور

جلسه نفسگير انتخابات هيات رييسه مجلس، در روز چهارشنبه هفته گذشته هنوز به ميانه نرسيده بود كه كارمندان صحن علني كه با كت و شلوار يكدست آبي روشن‌شان به‌خوبي از باقي كت‌وشلوارپوش‌هاي پرشمار صحن متمايزند، لابه‌لاي كرسي‌هاي سبزرنگ مجلس به راه افتادند و كيسه‌هاي بزرگ پلاستيكي آبي و سفيد را بين نمايندگان توزيع كردند تا دفتر و دستك‌شان را جمع و جور كنند و مطابق قرعه روي صندلي جديد بنشينند. اين رسم هرساله مجلس است كه نمايندگان در روز انتخابات هيات رييسه، صندلي و ميزي كه در بازه يك‌ساله قبل به قيد قرعه داشتند، رها كنند و تن به قرعه‌اي ديگر بدهند و صندلي و ميزي ديگر. هرچند همزمان با اين تحولات اتفاقيِ حاشيه، متن و محتواي اصلي جلسه كه مربوط است به انتخاب رييس و 11 عضو هيات‌رييسه، نشان از قدرت سياسي هركدام از نمايندگان دارد و فراكسيون‌هاي سياسي حامي‌شان!

به اين اعتبار شايد بيراه نباشد اگر بگوييم، مجلس هفته گذشته بيش از هرچيز درگير خودش بود. لااقل نگاه سياسي 290 نماينده مجلس در هفته پيش، بيش از هرجا معطوف به مناسبات سياسي داخل پارلمان بود و اينكه چه كسي را صدر بنشانند و چه كساني را در مقام هيات‌همراه اين صدرنشين پرقدرت. علي لاريجاني، رييس مجلس اما يك روز پس از اين انتخابات، در مراسمي كه شامگاه پنجشنبه برگزار شد، گفته است: «امروز زمان اختلافات جزيي نيست» تاكيدي بجا و مبتني بر نگاهي اصولي كه منافع ملي را بر مقاصد جناحي رجحان مي‌دهد؛ نكته‌اي كه اين روزها همواره ورد زبان اصلاح‌طلبان و نيز شخص رييس‌جمهور و بدنه دولت و حاميانش بوده است. اما اصلاح‌طلبان در شرايطي اين روزها بارها بر اين مهم پافشاري كرده‌اند كه برنده تمامي انتخابات در 5،6 سال اخير بوده‌اند و جايگاه‌شان در تمشيت امور با ميزان رايي كه از مردم گرفته‌اند، همخواني نداشته و شايد به همين دليل است كه حال اميدي‌ها همچون عبدالرضا هاشم‌زايي اين‌چنين بر 114 راي عارف در مقابل 101راي لاريجاني در مرحله نخست راي‌گيري و همچنين 123راي رييس فراكسيون اميد در مرحله نهايي پافشاري مي‌كنند؛ رايي كه به‌روشني حكايت از رشد قابل‌توجه اين فراكسيون در 2 سال اخير دارد. هم از اين روست كه فرج‌الله رجبي به پايگاه رسانه‌اي فراكسيون اميد گفته است: «راي بالاي عارف نشان از جايگاه رفيع فراكسيون اميد داشت.»

اما شايد يكي از پرتكرارترين مباحث پس از اين انتخابات، همان انصراف نابهنگام حميدرضا حاجي‌بابايي، رييس فراكسيون «نمايندگان ولايي» پس از شكست در مرحله نخست راي‌گيري و مهم‌تر از آن نحوه بيان اين انصراف به نفع علي لاريجاني بود؛ موضوعي كه در همان جلسه با واكنش انتقادي مصطفي كواكبيان، عضو هيات رييسه فراكسيون اميد نيز روبه‌رو شد و پس از جلسه نيز محمدرضا تابش، نايب‌رييس اين فراكسيون در گفت‌وگو با ايسنا، استفاده از تريبون مجلس براي اعلام انصراف به نفع لاريجاني را خلاف آيين‌نامه دانست. بهرام پارسايي، سخگوي فراكسيون اميد هم با اشاره به همين اتفاق، فراكسيون متبوعش را پيروز، هم در رقابت سياسي و هم در رقابت اخلاقي مي‌داند.

اما سيدحسين نقوي حسيني، سخنگوي فراكسيون ولايي نظري متفاوت دارد و همچون عزت‌الله يوسفيان ملا، نماينده آمل و لاريجان و عضو ارشد فراكسيون مستقلين معتقد است تخلفي صورت نگرفته است. نقوي حسيني درعين حال به فارس گفته كه اين اعلام انصراف، صرفا از سر مصلحت بوده و نافي انتقادها به نحوه مديريت مجلس نيست. اظهاراتي كه به‌روشني در واكنش به انتقادات اصلاح‌طلبان از اين حركت صورت گرفته است.

ديگر اصولگرايان عضو فراكسيون نمايندگان ولايي اما بيش از پرداختن به اين مباحث واكنشي، به راي موثرشان در ابقاي لاريجاني پرداخته و نشان دادند كه اولويت‌شان در حال حاضر يادآوري عقبه اصولگرايي رييس مجلس است. حسين مقصودي، عضو شوراي مركزي فراكسيون نمايندگان ولايي در اين رابطه به تسنيم گفته «پس از شكست لاريجاني در مرحله اول، فراكسيون نمايندگان ولايي به داد او رسيد» و محمد دهقان، نايب‌رييس اين فراكسيون هم همچون سخنگوي ولايي‌ها ضمن انتقاد به عملكرد رييس مجلس، به فارس مي‌گويد: «لاريجاني با راي فراكسيون ولايي توانست رييس شود» همزمان محمدعلي پورمختار كه با ايسنا گفت‌وگو كرده، اميدوار است «روحيه اصولگرايي لاريجاني برگردد» و جالب‌تر از همه، حسن نوروزي، ديگر عضو فراكسيون ولايي به ايلنا مي‌گويد: «تنها راه حيات سياسي لاريجاني باقي ماندن در اردوگاه اصولگرايان است.»

حال اصلاح‌طلبان در فراكسيون در بهترين وضعيت خود در تمام مدت دوساله مجلس دهم قرار دارند و مستقلين بيش از هر زمان ديگري به‌دليل فقدان پشتوانه فكري و پايگاه اجتماعي درمعرض خطرند. در اين ميان اصولگرايان، خود را اقليتي موثر جا زده‌اند تا ضمن دور كردن توقعات از خود، با خيال راحت از زمين و زمان انتقاد كنند. در چنين شرايطي است كه مجلس، سومين سال كاري خود را آغاز مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون