• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

«اعتماد» بازار كار تازه واردها را بررسي مي‌كند

كسب درآمد با صفحه شخصي

  فرزانه طهراني   / «روزي 50 تا 400 هزار تومان درآمد دارم. آن هم بدون هيچ فعاليت خاصي» اين يكي از همان كسب و كارهاي عجيب نوظهوري است كه در كشور چندوقتي است باب شده و اتفاقا درآمدهاي بالايي هم براي صاحبان آن به همراه داشته است. شايد تا به حال به درآمدزايي از طريق اينترنت فكر كرده باشيد. شايد هم تعدادي از راه‌هايي كه به ذهن‌تان رسيده را رفته و به نتيجه رسيده يا نرسيده باشيد اما تا به حال فكر كرده‌ايد كه مي‌توانيد از صفحات شخصي‌تان در شبكه‌هاي اجتماعي هم كسب درآمد كنيد. اگر به اين گزينه تا امروز فكر نكرده‌ايد بهتر است بدانيد تعداد زيادي از افراد خيلي پيش از شما اين موضوع را كشف كرده و امروز از اين طريق بر درآمدهايشان افزوده‌اند.

تبي كه با اندرويد بالا گرفت

«ايستگاه سرسبز، مسافرين محترم يك و نيم واگن ابتدا و انتهاي قطار مخصوص بانوان محترم است و ورود آقايان محترم به اين واگن‌ها اكيدا ممنوع است.» براي اينكه جا نماني بايد سرعتي نزديك به نور داشته باشي. هنوز كلي مسافر سوار نشده‌اند كه درب‌ها بسته مي‌شود. شلوغي آخر سال در مترو از هر جاي ديگر بيشتر قابل لمس است. در اين همه شلوغي و همهمه پيدا كردن جاي مناسب براي ايستادن و گرفتن دست به ميله يا دستگيره‌اي كه نيفتي هم شانس مي‌خواهد چه برسد به نشستن. سرش داخل گوشي است. بدون اينكه به اين همه شلوغي توجه كند با حركات سريع انگشتان سعي دارد ماشين مسابقه را از ساير رقبا پيش ببرد. حرفه‌اي بازي مي‌كند و آنقدر غرق بازي است كه تكان‌هاي قطار و لم دادن اطرافيان به خود براي آنكه نيفتند را هم متوجه نمي‌شود. به سايرين نگاه مي‌كنم. آنها كه نشسته‌اند هم گوشي به دست مشغول چك كردن وايبر، لاين، اينستاگرام و وي چت‌شان هستند. آنهايي كه گوشي دست‌شان نيست يا سالخورده‌اند يا سن‌شان به داشتن گوشي قد نمي‌دهد. ايستاده‌ها هم دست‌كمي از نشسته‌ها ندارند. هرچند درصدشان كمتر است اما آنها هم در اين وضعيت سخت، دست از سر گوشي‌هايشان برنمي‌دارند. تب استفاده از اندرويدي‌ها بالا گرفته. الان فيس‌بوك دِمده شده. شبكه‌هاي اجتماعي به قدري زياد است كه گوشي به دست‌ها كمتر سراغ فيس‌بوك مي‌روند. اينستاگرام رقيب جدي اين شبكه اجتماعي است. بيشترين مشتريان ايراني‌اش اما يك سالي است اين شبكه را جدي گرفته و متقاضي حضور در آن شده‌اند. حضور ميليوني است همين مساله انگيزه‌ها را براي برخي افراد بالا مي‌برد. چه انگيزه‌اي؟ انگيزه كسب درآمد.
بله. تعداد آنهايي كه هر پديده‌اي را از زوايه درآمدزايي نگاه مي‌كنند كم نيست. چرا از شبكه‌هاي اجتماعي كه روز به روز تعداد طرفداران‌شان بيشتر مي‌شود؛ بهره نبرند. روزي 50 هزار تومان براي آنهايي كه خيلي فعال نيستند و لِم كار را نمي‌دانند. اما اين رقم براي آنها كه بيشتر وقت مي‌گذارند و فوت و فن كار را بلدند تا روزي 400 هزار تومان يا بيشتر هم مي‌رسد. رقم وسوسه‌انگيزي است. ولي چطور مي‌شود از داشتن يك صفحه در شبكه‌هاي اجتماعي پولدار شد. بيشتر شبيه خيال است تا واقعيت. اين نظر بسياري از آنهايي است كه تا به حال از زاويه كسب درآمد به صفحات‌شان نگاه نكرده‌اند. به راستي ولي مي‌توان كسب درآمد كرد.

مواد لازم براي كسب درآمد

مواد لازم براي كسب درآمد اينترنتي عبارتند از يك صفحه در شبكه اجتماعي، تعداد زيادي دنبال‌كننده (فالوئر) و آمادگي پذيرش پيشنهاد فعالان اقتصادي.

طرز تهيه

شما ابتدا يك صفحه در شبكه‌هاي اجتماعي مانند اينستاگرام ايجاد مي‌كنيد. با فعال كردن صفحه خود كم‌كم تعداد فالوئرهايتان را افزايش مي‌دهيد. براي اين كار طبق گفته آنهايي كه خبره شبكه شده‌اند يك ساعت وقت گذاشتن در روز كافي است. آنقدر صفحه را فعال مي‌كنيد كه فالوئرها به چند 10 هزار تا برسد. برخي حتي فالوئرهايشان ميليوني است. به اينجاي كار كه رسيديد، كم‌كم پيشنهادها از راه مي‌رسد. اين پيشنهادها همان آگهي‌هاي تبليغاتي است كه در صفحه شما به نمايش درخواهد آمد. سايت‌هاي خبري مخاطبان‌شان خاص است. معمولا گروهي از افرادي كه بيشتر به مطالعه اهميت مي‌دهند تا اقسام ديگر زندگي مخاطب اين صفحاتند. براي فعالان بازار و كسبه اما عموم جامعه مهم است. مردم عادي خريداران اصلي هستند. بنابراين به جايي نياز دارند كه تبليغ‌شان در معرض ديد مردم عادي قرار بگيرد. خوب چه جايي بهتر از صفحات شبكه‌هاي اجتماعي. بنابراين آنها صفحات پربازديد را پيدا مي‌كنند. صفحاتي كه فالوئرهاي زيادي دارد و به آنها پيشنهاد مي‌دهند كه در ازاي گذاشتن تبليغ‌شان در آن صفحه مبلغي به صاحب صفحه بپردازند. معمولا ساعتي محاسبه مي‌كنند و مبلغ براي يك روز پرداخت مي‌شود.

يك داستان واقعي

تا چيزي را امتحان نكنيد نمي‌توانيد آن را خوب متوجه شويد. حسين شاه‌ميرزا با تجربه كردن كاري جديد توانست در يك روز 45 ميليون تومان از طريق اينستاگرام درآمد كسب كند. در ادامه به شما خواهم گفت كه او چگونه اين موفقيت اينستاگرامي را به دست آورد. حقيقتا شرايط بسيار بدي است وقتي از كار بيكار مي‌شوي. آن هم نزديك عيد با كلي هزينه و عيدي و ميهماني دادن. حسين هم خودش را در آستانه بيكار شدن مي‌ديد و هيچ سرمايه‌اي هم نداشت. او با دلواپسي‌اي كه داشت تصميم گرفت در آستانه ۳۴ سالگي‌اش راهي را امتحان كند كه او را از اين شرايطي كه دارد رها كند. شانس زيادي براي اين كار نداشت. اما هرچه كه پيش ‌آيد وضعيت او را بدتر نمي‌كند. كارش توليد نوعي صنايع‌دستي بود. از جنس سراميك و به سبك تابلندي. او تصميم گرفت براي آنچه توليد كرده قيمتي تعيين كند و در صفحه شخصي‌اش آنها را براي فروش گذارد. در كنار قيمت‌ها متني به صورت زير روي صفحه اينستاگرام خود گذاشت: «سلام، من همين الان ۳۴ ساله شدم. فقط براي يك روز مي‌خواهم هر يك از كارهايم را با قيمت پايين‌تري از آنچه در بازار فروخته مي‌شود به شما بفروشم. غير از اين روز هيچ‌وقت اجناسم را به قيمتي به اين ارزاني نمي‌فروشم. اگر علاقه‌اي به داشتن يكي از اين آثار داريد، مدل مورد نظرتان را كه مي‌خواهيد به ايميل من به همراه آدرستان بفرستيد و من كالاي مورد نظرتان را برايتان مي‌آورم و هزينه‌ها را از شما دريافت مي‌كنم. به همين راحتي. تولدم مبارك. دوست‌تان دارم». در اين فروش ويژه يك روزه كل مجموعه او فروخته شد، و تعداد دنبال‌كننده‌هاي او در اينستاگرام تا ۳۷۰۰۰ نفر افزايش پيدا كرد. اگر به خاطر جسارت و خلاقيت او نبود با يك فاجعه مالي روبه‌رو مي‌شد.

كسب درآمد رابطه‌اي

به اين مدل كسب و كار مدل رابطه‌اي هم مي‌گويند. بازيگران اين مدل فروش چهار قسم است. كالا، شبكه اجتماعي، فروشنده و دوستان اجتماعي فروشنده. اما همان طور كه قبلا هم گفتم براي كسب و كار رابطه‌اي فوت و فن كار را هم بايد بدانيد. براي به اشتراك‌گذاري هر كدام از لينك‌ها دو گزينه در اختيار داريد: لينك كردن به بررسي‌هايي كه براي محصول فروش رابطه‌اي نوشته شده‌اند يا لينك به محصول اصلي. اگر از لينك‌هاي رابطه‌اي استفاده مي‌كنيد بايد اين گزينه‌ها را مد نظر داشته باشيد. براي اينكه فالوئرهاي خود را به چيزي كه تبليغ آن را در صفحه خودتان گذاشته‌ايد علاقه‌مند كنيد يا توجه آنها را به اين عكس‌ها بيشتر كنيد. خودتان را هم علاقه‌مند نشان بدهيد. يعني عكس‌هاي متعدد بگذاريد يا ويديوهايي كه دوستان شما را به سمت اين محصول جلب كند. ديگر اينكه عكس يا ويديويي از نتيجه يا كاربرد محصول خريداري شده در اينستاگرام بگذاريد. كاربران خواندن يا شنيدن نظرات فردي كه قبلا از محصول موردنظرشان استفاده كرده و نتيجه خوب آن را ديده باشد، دوست دارند. مي‌توانيد ويديوي ۱۵ ثانيه‌اي بسازيد تا كاربر مشتاق شود به لينك موردنظر شما برود و در مورد محصول مورد تبليغ شما بيشتر بداند.

سمينارهاي مجازي

برخي از افراد هستند كه به جاي استفاده از صفحات شخصي در شبكه‌هاي اجتماعي روش ديگري دارند. وبينار (سمينارهاي مجازي) برگزار مي‌كنند. «سمينارهايي در وب». برگزاري وبينار يكي از بهترين روش‌ها براي فروش محصول است. اين روش بسيار بهتر از ايميل و وب‌سايت پاسخ مي‌دهد. هرچه تعداد حاضران در سمينارهاي آنلاين بيشتر باشد، درصد فروش بيشتر خواهد بود. براي بهبود وبينار هم ترفندهايي وجود دارد. براي وبينار خود ويديوي كوتاه تبليغاتي بسازيد. اگر اين ويديو از برنامه اصلي باشد بسيار بهتر است تا بتواند اشتياق حاضران را نيز به خوبي نمايش دهد. در مورد تاريخ وبينار گرافيك‌هاي يادآوري ارسال كنيد. همچنين، گرافيك‌هايي هم براي نمايش زنده بودن وبينار بسازيد و به اشتراك بگذاريد. اگر از وبينار قبلي، بازخورد خوب و مثبتي دريافت كرديد، از آن عكس بگيريد و با كاربران به اشتراك بگذاريد. از چيزهايي كه فقط شركت‌كننده‌ها در وبينار به طور رايگان دريافت مي‌كنند عكس بگيريد و در اينستاگرام به اشتراك بگذاريد. اگر در وبينار بيشتر از يك سخنگو داريد (همچون هنگ اوت گوگل پلاس) از چهره همه آنها عكس بگيريد و به صورت كلاژ در اينستاگرام به اشتراك بگذاريد.

جايي كه كلك‌ها جواب نمي‌دهد

برخي براي اينكه تعداد فالوئرهاي خود را افزايش دهند كلك مي‌زنند. برنامه‌هايي وجود دارد كه با استفاده از آن تعداد دنبال‌كننده‌ها بالا مي‌رود. عكس‌ها و پست‌هاي پيشنهاد داده شده از طرف اين برنامه را لايك مي‌كنيد. امتياز مي‌گيريد و علاوه بر اينكه اين افراد به جمع فالوئرهايتان اضافه مي‌شود مي‌توانيد به اسم آنها پست‌هاي خود را لايك كنيد. اما در اين برنامه يك اشكال وجود دارد و آن اينكه به دليل خارجي بودن اين فالوئرها، فرد متقاضي مي‌تواند به راحتي متوجه اين كلك بشود يا اگر حتي دست شما را نخواند از آنجا كه فالوئرهاي شما خارجي است و محصول شما قرار است به مشتريان ايراني فروخته شود؛ رغبتي براي متقاضي جهت سفارش محصول به شما ايجاد نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون