• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

امريكا در اوكراين رزمايش نظامي برگزار مي‌كند

اوكراين در اضطراب آتش

درگيري‌ها در اوكراين رو به گسترش است و همزمان با تنش لفظي ميان مقامات غربي و روسيه، واشنگتن از برگزاري رزمايش مشترك امريكا و اوكراين خبر مي‌دهد. به گزارش كاخ سفيد اين رزمايش مشترك در نيمه سال جاري در مركز امنيت و صلحباني بين‌الملل در شهر ياوروف در غرب اوكراين برگزار مي‌شود.
ضمن اينكه شواهد نشان مي‌دهد به زودي كمك نظامي امريكا راهي اوكراين خواهد شد. در آگوست 2014 وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) اعلام كرد اين كشور قصد دارد 19 ميليارد دلار در چارچوب كمك‌هاي آموزشي و تجهيزات، در اختيار گارد ملي اوكراين قرار دهد. اين كمك‌هاي مالي و تمرين‌هاي نظامي مشترك در حالي برگزار مي‌شود كه با وجود برقراري آتش بس در شرق اوكراين، نگراني‌ها از تشديد تنش در منطقه همچنان ادامه دارد و در مقابل اتهام‌هايي كه امريكا و اتحاديه اروپا متوجه روسيه مي‌كنند، كرملين نيز از افزايش دامنه تحريم‌هاي غرب عليه مسكو خشمگين است و به نظر مي‌رسد رزمايش مشترك امريكا و اوكراين بر شدت اين خشم بيفزايد و هر لحظه امكان طرح يك برنامه متقابل از سوي مسكو وجود دارد.  با اين حال ارتش امريكا اعلام كرده در حال آماده ساختن تمام تجهيزات، خودروهاي زرهي و پرسنل لازم براي رزمايش مشترك امريكا و اوكراين است و در اين ميان همچنين هفت اتوبوس 50 نفره براي انتقال پرسنل ارتش امريكا از فرودگاه بين‌المللي لويو به مركز مذكور به كار گرفته مي‌شود. به گزارش دفنس‌نيوز، حدود 300 نظامي ارشد امريكايي براي آموزش يگان‌هاي اوكرايني راهي اين كشور مي‌شوند. با اين حال فشارهاي داخلي در امريكا به كاخ سفيد براي اقدامات بازدارنده بيشتر در اوكراين افزايش يافته است. كنگره امريكا سال گذشته «قانون حمايت از آزادي اوكراين» را با هدف تحريم روسيه و فراهم كردن سلاح براي دولت كي‌يف آماده كرد. اما سناتورهاي كميته نيروهاي مسلح سنا بر اين باورند كاخ سفيد بايد با پرش از بروكراسي دولتي كمك‌هاي نظامي بيشتري را راهي اوكراين كند.
به نظر مي‌رسد دولت باراك اوباما همچنان به نتيجه افزايش فشارهاي سياسي و ديپلماتيك بر روسيه اميدوار است. روز گذشته بار ديگر رهبران قدرت‌هاي غربي به روسيه هشدار دادند كه تداوم نقض آتش‌بس مينسك كه دو هفته از امضاي آن مي‌گذرد، دور تازه‌اي از تحريم‌ها عليه اين كشور را به همراه خواهد داشت.  اين تهديد را رييس‌جمهور امريكا و گروهي از رهبران اروپايي در قالب بيانيه‌اي پس از كنفرانس ويديويي مطرح كردند. در كنفرانسي كه باراك اوباما با رهبران بريتانيا، فرانسه، آلمان و ايتاليا به شكل ويديويي پيرامون بحران اوكراين برگزار كردند، باراك اوباما اقدامات روسيه و بي‌اعتنايي اين كشور به مفاد توافق به دست آمده در مينسك را محكوم كرد. در حالي بيم آغاز دوباره درگيري در اوكراين وجود دارد كه سازمان ملل اعلام كرده است بيش از شش هزار نفر در جنگ اوكراين كشته شده‌اند. اما كارشناسان براين باورند تا زماني كه تحريم‌هاي جديد از سوي اتحاديه اروپا و امريكا عليه روسيه اعمال مي‌شود، كرملين تمايلي به جديت در اجراي توافق آتش بس در شرق اوكراين ندارد. اقتصاد روسيه زير فشار بحران اوكراين آسيب زيادي ديده است و روس‌ها اميدوار بودند كه با توافق مينسك و برقراري آتش بس در شرق، تحريم‌ها عليه روسيه كاهش يابد اما در عمل از فرداي برقراري آتش بس در شرق اوكراين، اتحاديه اروپا فهرست جديدي از تحريم‌ها عليه روسيه منتشر كرد.  اين موضوع اجراي مفاد آتش بس را كند كرد. اكنون امريكا از حضور 12 هزار نظامي روسي در شرق اوكراين خبر مي‌دهد و از مجموع اين گزارش‌ها به نظر مي‌رسد اوكراين بايد منتظر آغاز آتشباري شديدتر در شرق باشد. ژنرال مارتين دمپسي، رييس ستاد مشترك ارتش امريكا نيز اخيرا در نشستي در مجلس سناي اين كشور به صراحت گفت بي‌ترديد وقت آن رسيده كه ايالات متحده گزينه فراهم كردن تسليحات مرگبار براي اوكراين را در دستور كار قرار دهد. او مدعي شد كه روسيه اگر بخواهد مي‌تواند اوكراين را تصرف كند و در چنين شرايطي امريكا بايد براي ايجاد موازنه ميان نيروهاي اوكراين و جدايي‌طلبان حامي و تحت حمايت روسيه وارد ميدان شود.
كاخ اليزه نيز در بيانيه‌اي خبر داد فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه در كنفرانس ويديويي با باراك اوباما و رهبران اروپايي تاييد كرده است كه نقض ديگرباره آتش‌بس در شرق اوكراين مي‌تواند واكنشي قاطع از سوي جامعه جهاني را ضروري سازد.
اتحاديه اروپا هم با انتشار بيانيه‌اي كه توسط يكي از سخنگويان آنجلا مركل، صدراعظم آلمان قرائت شد اعلام كرد كه رهبران اروپايي آماده‌اند تا در صورت نقض مجدد توافق آتش‌بس مينسك از سوي روسيه، دور تازه‌اي از تحريم‌ها را عليه اين كشور اعمال كنند؛ تحريم‌هايي كه اكنون اقتصاد روسيه را با چالش‌هاي بزرگي مواجه كرده است. رهبران اروپايي همچنين اعلام كرده بودند كه بر سر اين مساله به توافق رسيده‌اند كه سازمان امنيت و همكاري اروپا بايد نقش برجسته‌تري ايفا كند تا نظارت بر آتش‌بس و خارج كردن تسليحات با سرعت بيشتري ادامه يابد.  در همين حال مقامات اوكرايني اعلام كرده‌اند در پي آخرين درگيري‌ها سه تن از نيروهاي اوكرايني كشته و ۹ نفر به‌شدت زخمي شده‌اند. در پايان هفته جاري قرار است پارلمان اوكراين با درخواست پترو پروشنكو براي كمك گرفتن از نيروهاي بين‌المللي حافظ صلح جهت نظارت بر درگيري‌ها موافقت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون