• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

آيا عباس بركنار مي‌شود؟

نشستي براي آينده فتح

در حالي كه تشكيلات خود گردان فلسطيني با بحران مالي ويران‌كننده‌اي دست و پنجه نرم مي‌كند، شوراي مركزي سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) روز گذشته كنفرانسي دو روزه را براي بررسي بحران‌هاي داخلي در سرزمين‌هاي تحت تسلط جنبش آزاديبخش فلسطين برگزار كرد. سليم زعنون، رييس شوراي ملي فلسطين در بيانيه‌اي اعلام كرد: شوراي مركزي در اين نشست مسائل مهمي از جمله تحولات سياسي پيشرو و راه‌هاي مقابله با سياست‌هاي اسراييل به ويژه شهرك سازي‌هاي اين رژيم و يهودي‌سازي قدس را مورد بررسي قرار خواهد داد. تشكيلات خودگردان فلسطين به دليل ناتواني مالي و عدم پرداخت حقوق كارمندان خود در شرايط بسيار سختي است. از حدود دو ماه پيش رژيم صهيونيستي حدود 200 ميليون دلار از درآمدهاي مالياتي تشكيلات خودگردان فلسطين را بلوكه كرده است. به همين منظور اعضاي شوراي مركزي ساف نيز براي بررسي بحران‌هاي كنوني و در سايه به تعليق درآمدن مذاكرات با اسراييل آن هم به خاطر اقدامات اشغالگرانه اين رژيم قصد دارند تا تصميمات جديدي را در اين خصوص اتخاذ كنند.
در همين حال فشارهاي سياسي رژيم اسراييل بر تشكيلات خودگردان نيز افزايش يافته است. به گزارش خبرگزاري آناتولي اسراييل مانع پيوند كرانه باختري و غزه حتي در شكل تبادل سفر مي‌شود. در روزهاي اخير اين رژيم از سفر چهار تن از اعضاي شوراي مركزي وابسته به جبهه مردمي آزادسازي فلسطين از غزه به رام‌الله جلوگيري كرده است. عضو كميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين اظهار كرده: ادامه فعاليت تشكيلات خودگردان فلسطين آن هم به شكل كنوني ديگر ممكن نيست چرا كه تشكيلات، اداره واقعي اراضي را در اختيار ندارد و اسراييل به حملات، تجاوزها و شهرك‌سازي‌هاي خود ادامه مي‌دهد. شوراي مركزي سازمان تشكيلات خودگردان تاكيد دارد اين سازمان بايد در خصوص آينده روابط با اسراييل و توافق‌هاي امضا شده ميان سازمان آزاديبخش فلسطين و تل‌آويو و همچنين هماهنگي‌هاي امنيتي تصميم‌گيري كند.

 

  جانشين احتمالي عباس

همزمان با آغاز بحث درباره آينده فتح، برخي خبرها حاكي از بركناري محمود عباس از دبيركلي تشكيلات خودگردان و جايگزيني وي با فرد ديگري است. محمد دحلان از جمله گزينه‌هاي جانشيني محمود عباس است كه قبلا به خاطر اتهامات فساد و دست داشتن در ترور برخي شخصيت‌هاي برجسته فلسطيني و در راس آنها ياسر عرفات، رييس سابق تشكيلات خودگردان، از جنبش فتح اخراج شده بود. وي در گفت‌وگو با پايگاه اينترنتي مجله نيوزويك تصريح كرده كه سعي در تحكيم روابط شخصي و منطقه‌اي خود براي كسب مقبوليت و محبوبيت مردمي دارد. دحلان 53 ساله متولد اردوگاه آوارگان خان يونس در نوار غزه است و با روابط گسترده‌اي كه با كشورهاي مختلف دارد توانسته است ثروت زيادي را كسب كند.

  در خواست حماس

موسي ابومرزوق، عضو دفتر سياسي حماس در اظهاراتي در صفحه شخصي خود در سايت فيس‌بوك از شوراي مركزي فلسطين خواست در راستاي پيشبرد آشتي ملي و از ميان برداشتن موانع موجود بر سر راه آن از جمله مساله گذرگاه‌ها، كارمندان و بازسازي غزه گام بردارد. ابومرزوق همچنين تاكيد كرد كه نبايد به بهانه پيگيري اوضاع سياسي فلسطين و انتخابات شوراي ملي، زمينه‌سازي براي برگزاري نشست چارچوب رهبري سازمان آزاديبخش و مجلس قانونگذاري را فراموش كرد. وي همچنين از شركت‌كنندگان در نشست سازمان آزاديبخش فلسطين خواست مساله اختلافات مصر با فلسطينيان را در گفت‌وگوهاي خود مد نظر قرار داده و مصلحت ملي را بر منافع شخصي و حزبي خود اولويت دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون