• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

سفر نواز شريف به عربستان

به دنبال ترافيك ديپلماتيكي كه بين رياض و كشورهاي ديگر از چهارگوشه خاورميانه برقرار شده، روز گذشته نوازشريف، نخست‌وزير پاكستان به دعوت پادشاه عربستان سفر رسمي خود را به رياض آغاز كرد. اين نخستين سفر رسمي نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان به عربستان از زمان روي كار آمدن سلمان بن عبدالعزيز به عنوان پادشاه جديد عربستان در ماه گذشته است.
نخست‌وزير پاكستان قرار است با رهبران عربستاني مذاكرات دو جانبه داشته و در خلال آن درباره مسائل منطقه‌اي با تمركز بر همكاري ضد تروريستي گفت‌وگو داشته باشد. طبق گفته مقامات، نواز شريف همچنين با جامعه پاكستاني‌هاي مقيم عربستان ديدار خواهد داشت.
هياتي عاليرتبه شامل وزير دارايي، سروزير پنجاب، مشاور ويژه در امور امنيتي و مشاور ويژه در امور خارجي، نواز شريف را در اين سفر همراهي مي‌كنند. نخست وزير پاكستان پيش از عزيمت به عربستان تاكيد كرد، روابط اسلام‌آباد ‌- رياض با گذشت زمان مستحكم‌تر شود و دو كشور برادر پاكستان و عربستان روابط خود را بر پايه دين و ارزش‌هاي مشترك بنا نهاده‌اند.
اين سفر از چند جنبه قابل ارزيابي است، از يك طرف بسياري از كارشناسان بر اين باورند اسلام‌آباد به دليل دريافت كمك‌هاي ميلياردي از رياض به‌شدت تحت تاثير كاخ سعودي قرار دارد.
اما موضوع مهم ديگر اين است كه رياض تحركي در خاورميانه را آغاز كرده كه نشان مي‌دهد برنامه جديدي براي منطقه دارد. رياض هفته‌اي كه گذشت موفق شد رهبران تركيه و مصر را همزمان در كاخ سعودي دور هم جمع كند. اگر چه خبرها حاكي از آن بود كه ديدار دوجانبه بين عبدالفتاح سيسي و رجب طيب اردوغان برگزار نشد اما شواهد نشان مي‌داد همزمان بودن حضور اين دو بي‌دليل نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون