• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

ارتش ليبي در بنغازي با داعش مي‌جنگد

تسلط داعش بر چاه‌هاي نفت ليبي

ليبي پس از دو سال جنگ داخلي، اكنون مورد تاخت و تاز گروه تروريستي داعش قرار گرفته است؛ موضوعي كه معادله ليبي را آنقدر پيچيده كرد كه شوراي امنيت سازمان ملل قادر به اتخاذ موضع قاطع درباره بحران پيشروي داعش در ليبي نيست. رقابت داخلي و منطقه در ليبي، تشخيص روند واقعي را سخت كرده است.
درحالي كه ارتش ليبي وارد درگيري‌هاي شديدي با تروريست‌هاي داعش در مركز بنغازي شده، منابع ليبيايي اعلام كرده‌اند كه تروريست‌ها كنترل دو چاه نفتي در نزديكي شهر سرت در شمال اين كشور را به دست گرفته‌اند. برخي گزارش‌ها نيز حاكي از تصميم نيروهاي دولتي براي آغاز حمله به آخرين پايگاه‌هاي داعش در اين شهر است.
در همين حال جنگنده‌هاي وابسته به گروه افراطي فجر ليبي دو چاه نفتي مبروك و باهي در نزديكي شهر سرت را بمباران كرده‌اند كه اين امر به داعشي‌ها اجازه داده است تا اين چاه‌ها و تاسيسات مرتبط با آن را اشغال كنند. علي حاسي، سخنگوي گارد محافظ تاسيسات نفتي ليبي مي‌گويد پيش از آنكه چاه‌هاي مذكور به دست داعش بيفتد، نيروهاي دولتي ليبي اين دو چاه نفتي را ترك كرده بودند.
در همين حال محمد حجازي، سخنگوي عمليات كرامت اعلام كرده ارتش براي ورود به شهر درنه كه تحت كنترل شبه‌نظاميان تندرو است، آماده مي‌شود و تلاش مي‌كند تا اين شهر را از چهار محور محاصره كند.
به اين شرايط سخت امنيتي بايد اين وجه را هم افزود كه به گفته مقامات ليبي، افراط‌گرايان اقدام به بمبگذاري منازل در بنغازي كرده‌اند به همين منظور تيم مهندسي جهت خنثي‌سازي اين بمب‌ها در عمليات ارتش شركت مي‌كنند.
دولت حامي ارتش ليبي تاكيد دارد تعيين خليفه حفتر به عنوان فرمانده كل ارتش نتايج مثبتي براي مردم ليبي و تمامي سربازان شجاع ارتش كه با تروريست‌ها مي‌جنگند، داشته است. از سوي ديگر كنگره ملي ليبي (واقع در طرابلس) در بيانيه‌اي حملات جنگنده‌هاي ارتش ليبي به رهبري خليفه حفتر، فرمانده كل ارتش به فرودگاه معيتيقه در طرابلس را محكوم كرده و آن را اقدامي تروريستي خوانده است. منابعي در فرودگاه معيتيقه اعلام كرده‌اند كه اين حملات خسارت‌هاي زيادي به فرودگاه نزده است و پروازهاي بين‌المللي فرودگاه به روال طبيعي خود در حال جريان است.
در همين راستا سازمان ملل در بيانيه‌اي اعلام كرده كه دور آينده مذاكرات سياسي در ليبي ميان طرف‌هاي درگير هفته جاري در مراكش برگزار مي‌شود. در بيانيه سازمان ملل آمده است: طرف‌هاي ليبيايي به طور رسمي تصميم خود را براي مشاركت در مذاكرات اعلام كرده‌اند چراكه مذاكرات تنها راهي جدي براي پايان دادن به بحران سياسي در ليبي است. در اين بيانيه آمده است: ليبيايي‌ها حملات تروريستي كه بي‌گناهان را هدف قرار داده است، محكوم كرده و بر لزوم ايجاد يك جبهه واحد در ليبي براي مقابله با تروريسم تاكيد مي‌كنند.
به گفته برناردينو ليون، فرستاده سازمان ملل به ليبي، طرف‌هاي ليبيايي با پيشنهاد هيات سازمان ملل در خصوص بندهاي دستوركار مذاكرات كه شامل تشكيل دولت وحدت ملي و گفت‌وگو درخصوص نخست‌وزير آتي و معاونان وي باشد، توافق كرده‌اند. سازمان ملل نيز خواهان توقف فوري درگيري‌ها براي ايجاد فضاي مناسب براي مذاكرات شده و همچنين از تمامي طرف‌هاي درگير خواسته است تا از انجام حملات متقابل خودداري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون