• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

داعش به شكست در تكريت اذعان كرد

ارتش عراق در مركز تكريت


بزرگ‌ترين عمليات ارتش عراق عليه داعش با قدرت هرچه تمام‌تر ادامه دارد و ارتش قدم‌هاي خود را در استان صلاح الدين مستحكم‌تر از گذشته بر مي‌دارد. اين عمليات كه با رمز لبيك يا رسول‌الله شامگاه روز يكشنبه آغاز شده است روز به روز حلقه محاصره تروريست‌ها را تنگ‌تر مي‌كند. خبرها از فرار شمار بيشتري از نيروها و فرماندهان داعش حكايت دارد. تا جايي كه ناصر خلافه يكي از عناصر تكفيري داعش در بيانيه‌اي با نوشتن عبارت اغيثونا يا مسلمين (اي مسلمانان به فريادمان برسيد) به شكست اين گروه تروريستي در شهر تكريت در استان صلاح الدين اعتراف كرده است.
فرماندهي عمليات سامرا نيز تاييد كرده كه ارتش عراق مرحله نخست عمليات پاكسازي استان صلاح الدين از داعش را پشت سر گذاشته است. طبق آخرين خبرها نيروهاي امنيتي موفق شده‌اند رود رصاصي و مناطق سيفونات در شرق سامرا را كاملا آزاد كنند و نيروهاي عراقي پيشروي خود را آرام به سوي مركز اين شهر ادامه مي‌دهند. اما گفته مي‌شود بمب‌هاي كنار جاده‌اي، تله‌هاي انفجاري و تك تيراندازهاي داعش عمليات پيش روي را تا حدودي كند كرده است. جنگنده‌هاي عراقي با بمباران مواضع داعش در مناطق مختلف استان، راه را براي پيشروي ارتش هموار مي‌كنند. به گفته مسوولان نظامي عراق حملات هوايي در هماهنگي با نيروهاي زميني در اطراف شهرستان تكريت و شهرهاي دور و قائم انجام مي‌شود.

تحويل دو محموله كمك‌هاي نظامي تركيه به وزارت دفاع

با وجود حمايت گسترده سپاه قدس ايران از عمليات آزادسازي تكريت، سرانجام منابع ترك هم اعلام كردند به ارتش عراق در عمليات عليه داعش كمك مي‌كنند. پس از ماه‌ها انتقاد از انفعال آنكارا در برابر داعش، روز گذشته سفارت تركيه در بغداد اعلام كرد دو هواپيماي باربري تركيه حامل كمك‌هاي نظامي وارد عراق شده و به گفته فاروق قيماقجي، سفير تركيه اين كمك‌ها به وزارت دفاع عراق تحويل داده شده است. در بيانيه مطبوعاتي سفارت تركيه در بغداد آمده است: دو هواپيماي C130 در فرودگاه بين‌المللي بغداد فرود آمدند و كمك‌هاي نظامي را به وزارت دفاع عراق تحويل دادند. اين كمك در راستاي جنگ با داعش است.
پيشتر اثيل نجيفي، استاندار نينواي عراق اعلام كرده بود كه قرار است تركيه به عمليات بازپس‌گيري موصل بپيوندد و براي نيروهاي عراقي سلاح و تجهيزات نظامي بفرستد. وي گفته بود دولت تركيه آمادگي خود را براي حمايت از عراق در جنگ عليه داعش اعلام كرده است. اظهارات اثيل نجيفي به دنبال سفر اسامه نجيفي، معاون رييس‌جمهوري عراق و برادر اثيل نجيفي به آنكارا و ديدار با رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير اين كشور ايراد شد. نيروهاي عراقي قرار است عمليات نظامي گسترده‌اي را طي ماه‌هاي آينده براي آزادسازي موصل آغاز كنند؛ عملياتي كه گفته مي‌شود بزرگ‌ترين عمليات عليه تروريست‌هاي داعش در عراق است.

حفر خندق در دور تا دور كربلا

به موازات عمليات تكريت، عراقي‌ها حفر خندقي به طول 45 كيلومتر در اطراف شهر كربلا را جهت حفاظت از اين شهر در برابر حملات احتمالي داعش آغاز كرده‌اند. همچنين آمد و شد در كربلا از طريق مراكز ايست‌ بازرسي صورت مي‌گيرد. برج‌هاي مراقبتي، دوربين‌ها و سيم‌هاي خاردار نيز براي حفظ امنيت اين شهر در نظر گرفته شده است. شذر عنزي، يكي از مسوولان نظامي عراقي اعلام كرد: اين خندق از پل مجره تا منطقه جرف و به عنوان حد فاصل بين شهر كربلا و استان الانبار كنده و برج‌هاي مراقبتي نيز براي حفظ امنيت شهر ايجاد شده است. همچنين علي ميالي، معاون دوم استانداري كربلا اعلام كرد: بعد از عمليات اخير نيروهاي عراقي در جرف نصر و متمركز شدن تروريست‌ها در صحراي عامريه فلوجه و به خاطر اهميت اين منطقه در حفظ امنيت كربلا، مسوولان محلي اين شهر تصميم گرفتند تا اين خندق را در مرزهاي مجاور با استان انبار ايجاد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون