• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4152 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد

سوال‌هاي جناحي با محورهاي اقتصادي

عبدالرضا هاشم‌زايي

قريب به 7 يا 8 ماه پيش، زماني كه بحران موسسات مالي و اعتباري به اوج خود رسيد، بحث سوال از رييس‌جمهوري نيز در مجلس طرح شد. در واقع سوال از رييس‌جمهوري كه از سوي هيات رييسه مجلس اعلام وصول شده همان سوال چندين ماه قبل است كه بالاخره با كش و قوس‌‌هاي فراوان اعلام وصول شد.

همان‌طور كه از محور سوالات مشهود است، سوالات اقتصادي و بسيار كلي است؛ سوالاتي از اين دست كه چرا وضعيت ركود تشديد شده يا تحريم‌هاي بانكي استمرار يافته است و... سوالاتي كلي است و بعضا جواب آنها نيز مشخص است. اگر قرار بود در شرايط امروز سوال از رييس‌جمهوري در مجلس كليد بخورد قطعا اولويت‌هاي مهم‌تر و بيشتري وجود داشت تا به عنوان محور سوال از رييس‌جمهوري طرح شود.

علاوه بر طرح سوالات كلي همه جوانب امر نشان مي‌دهد كه سوال از رييس‌جمهوري گرچه با محورهاي اقتصادي مطرح شده اما سوالي سياسي است و بيش از اينكه جنبه كاربردي داشته‌ باشد و در جهت حل مشكلات به وجود آمده طرح شود، جنبه سياسي آن قوي است. سوال اينجا است كه آيا با اين سوال مشكلات اقتصادي كشور حل و فصل خواهد شد؟ اگر هر 290 نفر نماينده هم اين سوال را امضا مي‌كردند مشكلات اقتصادي با اين رويه و اهداف سياسي قابل حل نبود. به همين دليل معتقدم كه يك جريان سياسي اين سوالات را پيش مي‌برد و بيشتر اهداف سياسي تعقيب مي‌شود تا اينكه هدف صرفا پاسخگويي رييس‌جمهوري به مجلس و يافتن راه‌حل براي شرايط موجود باشد.

برخي توجيه مي‌كنند كه ما مي‌دانيم سوالات كلي است و مي‌خواهند تريبوني در اختيار روحاني قرار بدهند تا در مقابل مجلس و در مورد مشكلات ايجاد شده توضيح دهد. من البته اين توجيه را قبول ندارم. در اين مقطع شايد رييس‌جمهوري نتواند خيلي از موانعي كه در راستاي پيشبرد اهدافش بوده‌ كه يكي از آنها توسعه اقتصادي است را بگويد و در مورد آنها توضيح دهد.

فارغ از اينكه سوالات كلي و با اهداف و اغراض سياسي پرسيده شده اما با توجه به جميع شرايط و فضاي موجود اگر روحاني شفاف موانع را مطرح كند و بگويد چرا اين وضع اقتصادي پيش آمده و موانع و مشكلات چيست، مجلس قانع خواهد شد. از سويي بر اساس آيين‌نامه سوال با استيضاح بسيار متفاوت است. ممكن است نمايندگان از سوال يك وزير هم قانع نشوند و وزير كارت زرد بگيرد. احتمالا در مورد سوال از رييس‌جمهوري هم همين‌طور خواهدبود و احتمالا اگر نمايندگان مجلس از پاسخ‌هاي روحاني قانع نشوند كارت زرد دريافت كند اما نمي‌توان طرح سوال از رييس‌جمهوري را مقدمه‌اي براي استيضاح دانست چرا كه استيضاح رايي بالا مي‌خواهد و فعلا چنين فضايي در مجلس وجود ندارد. نمايندگان براي اعلام وصول همين سوالات نيز نزديك به يك سال تلاش كردند و در كش و قوس بودند تا بالاخره سوال اعلام وصول شد. بنابراين نبايد از طرح سوال نگران بود. همين كه روحاني پاسخ‌هاي صريح و شفافي بيان كند و علل و عوامل تاثيرگذار در وضعيت امروز را بيان كند، كفايت مي‌كند. نماينده عضو فراكسيون اميد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون