• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4152 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد

اميدواريم روحاني دست پر بيايد

احمد اناركي محمدي

سوال از رييس‌جمهور به عنوان حق و ابزار نظارتي نمايندگان مجلس به جريان افتاده و محور اصلي آن نيز مشكلات اقتصادي كشور به ويژه وضعيت بازار ارز است. اين موضوعات قبلا در كميسيون اقتصادي و با حضور نمايندگان دولت مورد بحث و بررسي قرار گرفت و پاسخ‌هاي نمايندگان دولت نشان داد كه در برخي از مسائل همچون قاچاق كالا و ارز اقدامات مناسب و رو به جلويي صورت گرفته است. ما مي‌دانيم كه در بسياري از بخش‌هاي اقتصاد نيازمند فراهم شدن زيرساخت‌ها و همكاري با نهادهاي خارج از دولت هستيم. با اين وجود اتفاقات اخير در بازار ارز و انتظار مردم از نمايندگان مجلس براي پيگيري مطالبات آنان موجب شده كه نمايندگان به طرح سوال از رييس‌جمهور در صحن علني اصرار داشته باشند. نمايندگان طراح سوال ايرادات درستي را مطرح مي‌كنند. به عنوان مثال گفته مي‌شود كه ما مي‌دانيم بسياري از مشكلات اقتصادي فعلي ناشي از تحريم‌ها است اما با توجه به تجربه تحريم‌ طي ساليان گذشته انتظار داريم كه دولت بهتر عمل كند. ديگر نكته قابل توجه در اين زمينه آن است كه دولت تنها نهاد تصميم‌گيرنده نيست و نهادها ديگري نيز در اين زمينه اثرگذار هستند لذا انتظار مي‌رود كه آقاي رييس‌جمهور با حضور در صحن علني به بيان واقعيت‌ها پرداخته و توضيح دهد كه چرا و چگونه وضعيت به اينجا رسيده است.

حضور رييس‌جمهور در مجلس مي‌تواند فرصتي براي تقويت ارتباط دولت و مجلس نيز به حساب آيد زيرا يكي از ايرادات موجود اين است كه ارتباط دو قوه به اندازه انتظار ما در مجلس نيست. پاسخگويي به سوالات نمايندگان مجلس مي‌تواند گامي در راستاي تقويت روابط به حساب آمده و بخشي از ابهامات و سوءتفاهم‌ها را رفع كند.

مخالفان سوال از رييس‌جمهور معتقد هستند كه آقاي روحاني مي‌توانست براي بيان توضيحات خود از تريبون‌هاي ديگري استفاده كند و نيازي به حضور در مجلس نبود اما بايد اين را در نظر گرفت كه فضاي مجلس با بيرون از آن تفاوت دارد. به هر حال نمايندگان بيش از مردم كف خيابان از وضعيت موجود و اقدامات دولت مطلع هستند لذا با ارايه دلايل خود تحت عنوان موافق و مخالف مباحثه خواهند كرد. جلسه سوال از رييس‌جمهور بهترين فرصت براي بيان واقعيت‌ها و اقناع افكار عمومي و نمايندگان مجلس است. قطعا وكلاي ملت نيز با دولت همراه هستند و انتظار مي‌رود كه بعد از شنيدن پاسخ‌هاي رييس‌جمهور بتوان به راه‌حل‌هاي مناسبي براي حل و فصل مشكلات موجود رسيد. ما در وضعيت كنوني كه علاوه بر مشكلات داخلي با تهديدات گسترده خارجي و اعمال فشارهاي بسيار از سوي امريكا و... هستيم، ‌به راه‌حل‌هايي نياز داريم كه به نفع كشور باشد.

اكنون در موقعيتي هستيم كه وقت آزمون و خطا نيست. مردم نيز بيش از اين طاقت تحمل مشكلات را ندارند. انتظار مردم اين است كه رييس‌جمهور پاسخ‌هاي قانع‌كننده‌اي داشته باشد و به صورت شفاف موانع و مشكلات پيش روي دولت را بيان كند. اميدواريم كه رييس‌جمهور با دست پر به مجلس بيايد و اين جلسه بتواند پيام مثبتي را به افكار عمومي منتقل كند.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون