• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4152 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد

صداي مخالف

قاليباف: برجام موفقيت بزرگي بود

محمدباقر قاليباف در مصاحبه با روزنامه رسالت كه حالا مديريتش در اختيار نزديكان او قرار گرفته از موفقيت برجام گفته است: «بنده در مورد اصل مذاكرات قبلا هم گفته‌ام، الان هم مي‌گويم كه مذاكره محل بده‌ بستان است، مذاكره يك مبارزه است كما اينكه هنوز هم معتقدم با توجه به شرايط بين‌المللي دو، سه سال پيش، مجموعا برجام به دو دليل موفقيت بزرگي بود.» اين در حالي است كه اصولگراياني چون كيهان از برجام با عنوان «خسارت بزرگ» ياد مي‌كنند.

اصولگرايان كه پيش از اين معتقد بودند با خروج امريكا از برجام ايران نيز بايد آن را به دور بيندازد حالا از تلاش براي بازگشت امريكا به برجام حرف مي‌زنند. اين را قاليباف حالا با صراحت بيشتري بيان مي‌كند: «در عصر جهاني‌شدن، اولين اصل در نظام بين‌المللي، حفظ منافع ملي است. مذاكره مجدد با امريكايي‌ها به ضرر منافع ملي ما است.

حرف من اين است كه اگر رييس‌جمهور امريكا قصد ديدار يا مذاكره مجدد با هر سطح از مسوولان ما را دارد ابتدا بايد به تعهدات خود در برجام بازگردد و انصراف خود از خروج برجام را اعلام و دستور اجرايي لغو تحريم‌هاي جديد عليه ايران را صادر كند.»

اما عجيب‌تر از همه، جايي است كه قالبياف از عدم برابري در مذاكره با امريكا حرف مي‌زند. او مي‌گويد: «در عصر جهاني‌ شدن، اولين اصل در نظام بين‌المللي، حفظ منافع ملي است. مذاكره مجدد با امريكايي‌ها به ضرر منافع ملي ما است.

حرف من اين است كه اگر رييس‌جمهور امريكا قصد ديدار يا مذاكره مجدد با هر سطح از مسوولان ما را دارد ابتدا بايد به تعهدات خود در برجام بازگردد و انصراف خود از خروج برجام را اعلام و دستور اجرايي لغو تحريم‌هاي جديد عليه ايران
را صادر كند.» قاليباف همچنين دولت را تهديد كرده كه مذاكره با امريكا «همگرايي يك ماه اخير» در داخل را از بين برده و به دنبال آن «اختلافات تشديد» مي‌شود.

 

سرمقاله رمزآلود صبح نو

روزنامه صبح نو در سرمقاله روز شنبه خود به‌طور بسيار رازآلودي از پيشنهاد براي حضور «زنگي مست» و بازديد از موزه صلح در تهران سخن گفته و مي‌نويسد: «بوميان جزاير هرمز و مناطق حومه احتمالا اين را هم تصور نمي‌كردند كه چند قرن بعد در مرز و بوم آنها كساني هم باشند كه در برابر تهديد و رجزخواني غريبه به حرف‌هاي شيك و تميزي روي بياورند كه جز در دانشكده‌هاي حقوق بين‌الملل، خريدار ديگري روي كره خاكي ندارد. اينكه كساني باشند ‌در برابر رجزخواني‌ها و خط و نشان كشيدن‌ها به آشنا توصيه كنند كه زنگي مست را «دعوت» به خانه كرده و دوشادوش او از موزه صلح در ضلع شمالي پارك شهر در پايتخت بازديد كنند. تصورش را نمي‌كردند كه هنوز 60سال از زخمي كه غريبه بر خياباني كه چند صد متر بالاتر از موزه صلح به تن اين مرز و بوم زده بود، نمي‌گذرد و هنوز خيابان سي‌تير، بوي زخم كودتا مي‌دهد. اينكه هنوز كساني در اين آب و خاك، توصيه به مهماني گرفتن براي غريبه كنند.»

به نظر مي‌رسد، توصيه به آشنا منظور حسام‌الدين آشنا مشاور رييس‌جمهور است و همچنين «زنگي مست» كنايه از اوباما باشد. اما نكته اينجاست كه در هيچ جا چنين پيشنهاد مشخصي ديده نشده و نمي‌شود.

 

طرح سوال از رييس‌جمهور حتي با يك نماينده

اصولگرايان تلاش مي‌كنند تا طرح سوال از رييس‌جمهور را به سرانجام برسانند. در اين رابطه رسانه‌هاي اين جريان تمركز ويژه‌اي بر موضوع دارند. صبح نو در تيتر اصلي خود به عدم همراهي نمايندگان ليست اميد از طرح سوال از رييس‌جمهور پرداخته و ذيل تيتر «نااميدي از اميدي‌ها» نوشته: «آنچه در اين طرح به حاشيه پررنگ‌تر از متن تبديل شده امضاهاي پاي طرح سوال از رييس‌جمهوري است كه در نام امضاكنندگان طرح، نام هيچ ‌يك از 30‌ نماينده تهران به چشم نمي‌خورد.» فرهيختگان نيز در تيتر اصلي خود به «سوال نداشتن نمايندگان تهران» اشاره كرده است.

تسنيم در گزارشي اين پرسش را مطرح مي‌كند كه آيا امكان منتفي شدن سوال از رييس‌جمهور وجود دارد؟ اين خبرگزاري سپس پاسخ مي‌دهد: طبق آيين‌نامه داخلي پارلمان، انصراف نمايندگان سوال‌كننده تاثيري در طرح سوال از رييس‌جمهور ندارد و سوال از روحاني حتي با امضاي يك نماينده بايد در صحن مجلس مطرح شود.

همچنين آنها سراغ ذوالنوري نماينده مجلس رفته و اين نماينده قم توضيح مي‌دهد: «اگر همه نمايندگان هم با لابي‌هاي سياسي از طرح سوال از رييس‌جمهور منصرف شوند، تاثيري در روند كار ندارد. طرح سوال از رييس‌جمهور با امضاي بنده هم به ‌تنهايي مطرح مي‌شود، به ‌تعبيري مي‌توان گفت كه لابي‌هاي سياسي، مانعي براي طرح سوال از آقاي روحاني در مجلس نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون