• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4152 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد

يك عكس و هزاران احساس

محمود فاضلي

تاكنون تصاوير وحشتناكي از آتش‌سوزي‌هاي اخير يونان منتشر شده است. آتش‌سوزي كه بزرگ‌ترين فاجعه انساني اين كشور و پرتلفات‌ترين آتش‌سوزي اروپا در قرن 21 و بدترين بلاياي طبيعي تاريخ اين كشور نام گرفته است. كساني كه توانسته‌اند راهي براي خروج از شعله‌هاي آتش پيدا كنند، خاطراتي از ده‌ها كشته و مصدوم و زيان‌هاي مالي نقل مي‌كنند. اما در اين ميان تصويري از يك مادربزرگ يوناني كه نوه 9ساله خود را در سواحل دريا در منطقه «ماتيوس» در آغوش گرفته است، همگان را با واژه‌هايي همچون «عشق، اضطراب، درد تنهايي و نااميدي» دوباره آشنا مي‌كند.

عكاس و روزنامه‌نگار يوناني «الكسيا اسولو» با چاپ اين تصوير، هنر خود را به نمايش گذاشته است. اين تصوير اگرچه نشانگر لحظات دراماتيك دو شهروند يوناني است، اما همزمان خشم عمومي را به دنبال داشته است. آنها در خانه‌اي زندگي مي‌كردند كه در مسير ساحل ياد ‌شده قرار گرفته است. اهالي به دليل نزديكي خانه‌هاي‌شان روابط گرمي با همسايگان دارند و كودكان در تابستان گرم يونان در خانه‌هاي يكديگر بازي و تفريح مي‌كنند. دختر 9ساله ابتدا آتش را در قسمت بالاي ساختمان منزل دوستش مي‌بيند. به دوستانش مي‌گويد اين آتش دور است و به ما نمي‌رسد! اما پس از دقايقي متوجه شد كه آتش در حال نزديك شدن است. همه ‌چيز در حال سياه و سفيد شدن بود. او به خانه خود مي‌رود تا با ساير همسايگان راهي براي فرار پيدا كند.

ابتدا طوطي‌هاي خود را نجات مي‌دهد. در طول چند دقيقه هيچ چيزي از خانه او باقي نمي‌ماند. زماني وحشت آغاز مي‌شود كه يكي از همسايگان فرياد مي‌زند، آتش خاموش شدني نيست و وقت آن رسيده همگي آنجا را ترك كنيم. به اتفاق مادربزرگ خود پله‌هاي سنگي را در كنار ساحل يكي‌يكي طي مي‌كند و همراه ساير همسايگان به سرعت خود را به ساحل مي‌رساند. كيسه‌اي همراه خود دارد كه شامل تلفن همراه و چند بسته قرص است كه جز تلفن همراه مجبور است بقيه را از خود دور كند. دقايقي بعد يك قايق ماهيگيري نزديك آنها مي‌شود و از آنها مي‌خواهد خود را به دريا برساند تا بتواند آنها را نجات دهد.

يك روز بعد كه اين آتش خانمانسوز آرام گرفته، آتش اين‌بار به جان مقامات دولتي افتاده است. مردم منطقه با خشم، دولت و نهادهاي مربوطه را به سوء‌مديريت و عدم دريافت هشدار براي آغاز آتش‌سوزي متهم مي‌كنند. فضاي منفي عليه دولت چپگرا كه براي اولين‌بار در تاريخ معاصر يونان قدرت را به دست گرفته، آغاز شده است كه به نظر مي‌رسد پايان خوشي براي آن متصور نيست. مقامات محلي مدعي‌اند به دليل نوع طراحي شهري سرعت در انتقال اهالي به مناطق امن امكان‌پذير نبوده است. راه‌هاي خروج اهالي عملا آتش گرفته و بسته شده بود. خيابان‌هاي كنار ساحل و جنگل‌هاي اطراف براي چنين مواقع پراضطرابي كوچك بوده، طرح‌هاي موجود براي حفاظت از جنگل‌ها ناكارآمد بوده و امكان تردد ماشين‌هاي آتش‌نشاني به راحتي امكان‌پذير نبوده است. مردم متعجب از اين هستند كه هيچ آتش‌نشاني در اين آتش‌سوزي مصدوم نشده است! دليلش دير رسيدن آنها به محل حادثه بوده است! در روزهاي اخير كه آتش همه ‌چيز را به خاكستر تبديل كرده است، بسياري از مردم احساس و تجربيات خود را براي ثبت در تاريخ در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك گذاشته و همچنان سرگرم بحث و گفت‌وگو در زمينه مرگ ناباورانه و غم‌انگيز ده‌ها قرباني اين فاجعه هستند. در اين ميان يونانيان يكپارچه و متحد به ياري آسيب‌ديدگان شتافته‌اند. خيل كمك‌هاي غذايي و پوشاك به مناطق آتش گرفته سرازير شده و به دليل حجم بالاي اين كمك‌ها، مقامات شهرداري خواستار توقف اين كمك‌ها هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون