• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3209 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند

از صد سال تنهايي تا استراحت مطلق

حميد پورآذري‌

تعطيلات فرصت خوبي است براي كمي استراحت كردن و البته بدون دغدغه لذت بردن و استفاده كردن از محصولات و رويداد‌هاي فرهنگي. اما در ابتدا من پيشنهاد مي‌كنم دراين روزهاي پيش رو كه معمولا همه به ديدار اهل قبور مي‌روند، سري هم به قطعه هنرمندان بزنيد، جايي كه در سال 1393 تعداد زيادي از هنرمندان ارزشمند كشور در آن آرام گرفتند و از تئاتري‌ها حتما «بهرام ريحاني» و «مجيد بهرامي» دو جوان با استعدادي كه بر اثر ابتلا به سرطان از ميان ما رفته‌اند را فراموش نكنيد. 
كتاب
اما در اين هواي بهاري كه احتمالا خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند در آرامش سپري شود، خواندن دو نمايشنامه را توصيه مي‌كنم. اولي «كوكوي كبوتران حرم» نوشته عليرضا نادري است كه به تازگي توسط نشر بوتيمار به چاپ رسيده. اين اثر نمايشي بهمن و اسفند سال87 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به كارگرداني عليرضا نادري به صحنه رفت كه در آن زمان با استقبال كم نظير مخاطبان نيز 
رو به رو شد  و اين روزها با خواندن نمايشنامه آن مي‌توانيد از نثر زيباي نادري حسابي لذت ببريد. خود نادري در مقدمه اين نمايشنامه نوشته است: «اگر نويسنده‌اي بتواند از خواننده‌اش چيزي بخواهد، من مي‌خواهم اين نمايشنامه را قرائت نكنيد، بلند هم نخوانيد، و از گوش بپرسيد مي‌شنوي؟! و در پاسخ آري يا نه بگوييد.»  ديگر نمايشنامه، «سوء‌قصدهايي به زندگي آن زن» نوشته مارتين كريمپ با ترجمه علي‌اكبر عليزاد است. اين نمايشنامه يكي از شاهكارهاي دهه ۸۰ امريكا به حساب مي‌آيد و تاكنون در بيشتر كشورهاي دنيا ترجمه و اجرا شده است و اين روزها توسط نشر بيدگل در ايران به چاپ رسيده است. از طرف ديگر به آنهايي كه هنوز كتاب‌هايي مثل «ناتور دشت» اثر سلينجر و «صد سال تنهايي» گابريل گارسيا ماكز را نخوانده‌اند پيشنهاد مي‌كنم كه از فرصت تعطيلات استفاده كنند و اين دو اثر مهم ادبي را بخوانند. 
تئاتر
آنهايي كه در سال1393 فرصت ديدن نمايش سقراط را از دست داده‌اند در جريان باشند كه اين نمايش در فروردين ماه سال جديد در تالار وحدت دوباره به روي صحنه خواهد رفت. اين نمايش به كارگرداني حميدرضا نعيمي در سال گذشته با استقبال چشمگير مواجه شد و به همين دليل از فروردين ماه 1394 دوباره در تالار وحدت به اجرا در خواهد آمد و البته، احتمالا اين‌بار نيز بازي درخشان «فرهاد آييش» در اين نمايش خيلي‌ها را به ديدن اين اثر خواهد كشاند. 
فيلم
در اكران نوروزي امسال شانس اين وجود دارد كه علاقه‌مندان به سينما فيلم «استراحت مطلق» عبدالرضا كاهاني را تماشا كنند. فارغ از ارزش‌هاي هنري فيلم، تماشا و حمايت از آخرين ساخته كاهاني باعث مي‌شود كه اعتماد به نفس سينماي مستقل ايران افزايش بيابد و جايگاه اين نوع فيلمسازي را مستحكم‌تر كنند. همچنين فيلم «ماهي و گربه» اثر شهرام مكري همچنان در گروه مستند و تجربه به نمايش در مي‌آيند و آنهايي كه هنوز وقت نكرده‌اند كه اين فيلم را تماشا كنند بهتر است از دوران تعطيلات استفاده كنند و به تماشاي اين فيلم    بنشينند. 
گردشگري
به پايتخت نشيناني كه در ايام تعطيلات و خلوت شدن شهر تهران ترجيح مي‌دهند به گشت و گذار در داخل شهر بپردازند، پيشنهاد مي‌كنم كه سري هم به «كافه تهرون» در باغ نگارستان، در خيابان بهارستان بزنند و علاوه بر بازديد از موزه مفاخر و لذت بردن از فضاي زيباي باغ، از شربت‌هاي اين كافه نيز ميل كنند. علاوه بر اينكه هر روز تور تهرانگردي هم در باغ نگارستان برقرار است و شايد فرصتي باشد كه شهر تهران را دوباره در هواي پاك با دقت بيشتري بگرديم. به اميد اينكه سال 1394 سال 
پر بركتي  براي ايران و مردمان  نجيبش  باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون