• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3209 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند

راستي در بيان؛ نقد در نهان

ابراهيم عمران

در برنامه مناظره اين هفته دو كردار نيك از سوي دو فرد حاضر در برنامه رخ داد كه كمتر در انظار عمومي، توسط ما ايرانيان، شاهد آن هستيم. يكي از نمايندگان محترم مجلس در خلال بحث گفت كه حقوقش «چهار ميليون و ششصدهزار تومان» است و ديگري كه نماينده دولت در مناظره بود، گفت كه در گذشته زماني كه بچه بوده در سردخانه منزلش «ميوه‌هاي زيادي» خريداري مي‌شد (در نقد خريد بي‌رويه) . كردار نخستين در باور ما ايرانيان كه عادت داريم مسائل شخصي‌مان را كمتر بروز دهيم؛ امري جالب توجه است كه فردي از مسوولان در رسانه عمومي ميزان درآمدش را با طيب‌خاطر بيان كند. و واهمه‌يي از اين نداشته باشد كه مخاطبان چه برداشتي از اين سخنان دارند. نكته‌يي كه در اين بيان وجود دارد و كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد؛ راستي كلام است كه كمتر مابه‌ازايي از آن مشاهده شده است. كه اگر چنين نگره‌يي در نهان‌مان به وجود آيد كه بي‌واسطه از خودمان (آنجايي كه نياز است) بگوييم؛ شايد در نزد شنونده، بار مثبتي از نظر ذهني پديدار شود.
 اين‌گونه اگر شود در هر پست و مقامي كه هستيم، مي‌توانيم بي‌دغدغه از توانايي‌مان سخن گوييم و واهمه از آن نداشته باشيم كه ديگران آگاهي يابند كه بر فرض مثال چقدر درآمد داريم... و اين وجه داستان براي افراد سرشناس بيشتر جلب‌توجه مي‌كند كه اگر راستي پيشه كنند، بسياري از حاشيه‌هاي پيرامون‌شان رخت بر مي‌بندد از اذهان مشوش... نكته ديگر اين برنامه همان‌طور كه در بالا آمد، گفته ميهمان ديگر بود كه به نقد رفتار ناپسند‌مان دست يازيده بود.
 آنجا كه بيان داشت بيشتر‌مان در خريد «حرص و طمعي» فراوان داريم تا حدي كه از فرط زياد خريدن، آنچه كه ابتياع مي‌كنيم در بازه كمي از بين مي‌رود و شايد در اين ميان، از دلايل گراني، هجوم بي‌رويه‌مان به بازار باشد كه هر محصولي را در حد زياد (شايد نه در توان‌مان) مي‌خريم كه نكند كم بيايد... !دو نكته فرعي اين هفته برنامه مناظره خود مي‌تواند دستاويز سوژه مناسبي شود كه با پرداختن درست مي‌تواند در تصحيح رفتارمان، مددرسان باشد... 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون