• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3214 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ فروردين

نفس بورس گرفت

گروه اقتصادي| همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد با فروكش كردن جو هيجاني، بازار به فاز استراحت رفت و شاخص كل با 684 واحد نزول به 70 هزار و 159 واحد رسيد. روز گذشته با از سرگيري معاملات در گروه‌هاي مختلف عرضه افزايش يافت. از اين رو تنها نمادهاي ساختماني تقاضاي قابل توجهي داشتند. سيماني‌ها، صنايع شيميايي و دارويي‌ها ديروز روندي متعادل از عرضه و تقاضا داشتند. ولي در ساير گروه‌ها شاهد تشكيل صف‌هاي فروش بوديم كه نشان مي‌دهد بازار در حال نفسگيري و استراحت است. در بازار ديروز «وتجارت» با 117 واحد مثبت بيشترين تلاش را براي مثبت نگه داشتن شاخص از خود نشان داد ولي در پايان با توجه به‌شدت عرضه‌ها و با فشار نمادهاي«همراه»، «تاپيكو»، «وغدير» و «پارسان» شاخص براي نفس تازه كردن ترمز كرد. ورود بازار هيجان زده به فاز استراحت مي‌تواند بيانگر اين مطلب باشد كه حقوقي‌هاي بازار در حال جمع‌آوري نقدينگي براي تغيير پرتفوي يا تغيير در سبد سهام خود هستند. به باور برخي كارشناسان بازار سهام، روند اصلاحي فعلي طبيعي است و سرمايه‌گذاران نبايد نگران شوند. در واقع افزايش عرضه‌ها در بازار ديروز نشان‌دهنده اصلاح رفتار هيجاني دو روز ابتدايي هفته بود كه با نزديك شدن به تعطيلات پايان هفته متعادل‌تر مي‌شود. اما به نظر مي‌رسد با از سرگيري معاملات در هفته آينده دوباره شاهد بازگشت رونق به گروه‌هاي بانكي، خودرويي، پالايشي و پتروشيمي باشيم.
اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد نمادهاي گروه‌هاي مذكور با توجه به ركود ماه‌هاي اخير در قيمت‌هاي مناسبي قرار دارند و مي‌تواند قيمت‌هاي فعلي را ارزنده و در پاره‌اي موارد دست نيافتني دانست. بررسي تكنيكال بازار هم نشان مي‌دهد كه در شش گروه بانكي، خودرويي، پتروشيمي، پالايشي، دارويي، ليزينگي و محصولا ت غذايي گره‌هايي وجود دارد كه در صورت باز شدن اين گره‌ها بازار با رشد قيمت قابل توجه افزايش تقاضا مواجه شود. در برخي گروه‌هاي مذكور نمادهاي ارزنده‌اي وجود دارند كه در صورت عبور از محدوده‌هاي مقاومتي ممكن است به ده‌ها برابر قيمت فعلي خود برسند. از ديد فاندامنتال نيز در گروه‌هاي ذكر شده به علاوه نمادهاي ساختماني، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و هلدينگ‌هاي چند رشته‌اي و معدني‌ها داراي ارزش جايگزيني بالايي هستند و بررسي صورت‌هاي مالي و گزارش‌هاي اين نمادها بيانگر تعديل‌هاي مثبت درآمدي در اين نمادهاست.
بررسي نسبت قيمت به درآمد گروه‌هاي مختلف و بازار نشان مي‌دهد كه ورود به بازار سهام در اين روزها ريسك بالايي ندارد و بيشتر نمادهاي مذكور در قيمت‌هاي كف قرار دارند و مي‌توان با قدري تامل و تحليل و برنامه‌ريزي سود قابل توجهي از محل سرمايه‌گذاري در اين نماها به دست آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون