تاخير در معرفي وزير
محمد داوري
دو ماه ديگر سال تحصيلي جديد با حدود 14 ميليون دانشآموز در حدود 105 هزار مدرسه شروع ميشود و يك سوم از فرصت طلايي تعطيلات تابستان براي آماده شدن سال تحصيلي جديد سپري شد، فرصتي كه بايد مهمترين بخش، يعني ساماندهي نيروي انساني در اين زمان صورت گيرد و در ساير ابعاد يعني ساخت و تعمير و تجهيز و جابهجاييهاي مدارس نيز فرصتي به جز فرصت تابستان برايش وجود ندارد اما متاسفانه اين وزارتخانه با سرپرست اداره ميشود و در سيستم اداري ما سرپرست يعني بلاتكليفي مديريتي و سردرگمي و روزمرگي آسيب زننده، آن هم در مجموعهاي به اين اهميت و وسعت. ترديدي وجود ندارد كه يك سيستم وقتي اينگونه مورد بيتوجهي و بيمهري باشد تا حدودي كارآمدياش را از دست ميدهد آموزش و پرورش آنقدر مشكل، مساله و چالش دارد كه نبايد اجازه داد، اتفاقاتي مانند آمد و شد مديران و انتصابهاي نامناسب و استمرار مديران فرسوده و غيرخلاق و بلاتكليفي و روزمرگي و مواردي از اين دست اوضاع و شرايط آن را وخيمتر و پيچيدهتر نمايد. نميدانيم چرا هزچه زودتر گزينه مورد نظر دولت به مجلس معرفي نميشود و از طرفي با توجه به معرفي سيدجواد حسيني به عنوان سرپرست و اقبال عمومي فرهنگيان و رضايت نسبي از عملكرد گذشته ايشان، اين پرسش را به ذهن متبادر ميكند كه تاخير و ترديد در معرفي ايشان چه دليلي ميتواند داشته باشد؟ تاخير در معرفي وزير، نخست در اذهان عمومي و افكار فرهنگيان اين موضوع را تداعي ميكند كه گويا براي دولت آموزش و پرورش نه تنها اولويت بلكه اهميت لازم را ندارد و اين ذهينت را قوت ميبخشد كه مسائل و مشكلات نظام آموزشي براي مسوولان و نمايندگان مجلس جزو دغدغههاي اصلي آنان نيست چراكه مگر محدود كساني كه واكنشهاي كوچكي نشان دادهاند شاهد هشدار يا درخواست براي تعجيل در معرفي وزير آموزش و پرورش نبوديم و اين جاي تامل دارد، اگر نگوييم جاي تأسف دارد.
پرسش فرهنگيان اين است كه آيا اگر همين بلاتكليفي در وزارت نفت يا خارجه و كشور و وزارتخانههاي اقتصادي و امينتي بود باز هم اين بيتوجهي وجود داشت؟! بيترديد هر روز از ناحيههاي مختلفي درخواست و هشدار داده ميشد كه فرصت را از دست ندهيد و يك مدير ارشد را در بلاتكليفي نگذاريد و مجموعهاي را دچار مشكل و مساله بيشتر نكنيد. چرا بايد به اين سادگي در تنور نااميدي و ناكارآمدي دميده شود؟ درست است كه كشور به دلايل مختلف تحت فشار و داراي مسائل چند جانبه و گسترده است اما چرا با اينگونه كم توجهيها و بيتوجهيها بر اين مسائل و چالشها ميافزاييم؟! اميدواريم بيش از اين فرصت طلايي تابستان در مجموعه بزرگ آموزش و پرورش كه به طور مستقيم و غيرمستقيم نيمي از جمعيت كشور در قالب دانشآموز، والدين، فرهنگيان و پرسنل آموزشي و فرهنگي مرتبط با آن را شامل ميشود در بلاتكليفي نماند و بيش از اين در معرفي وزير پيشنهادي دولت براي وزارت آموزش و پرورش به مجلس تاخير نشود.