سينما و ادبيات
شماره هفتاد و چهارم مجله «سينما و ادبيات» ويژه آكيرا كوروساوا منتشر شد. در معرفي اين شماره از «سينما و ادبيات» آمده است: «مطالب متنوع اين بخش نگاهي متفاوت به سينماي آكيرا كوروساوا، اين كارگردان پركار سينماي ژاپن دارد. از جمله در اين پرونده به شكل خاص به اقتباسهايي كه كوروساوا تحت تاثير شكسپير انجام داده پرداخته شده است. سينماي ايران اين شماره موضوع تجربههاي فرمي در سينماي ايران را مورد بررسي قرار داده است. آدورنو جايي ميگويد پس از آشويتس شعر نوشتن امري ناممكن است. خاطره و زمان محور بخش ادبي اين شماره است. آشويتس، ۲۸ مرداد، انقلابها، جنگها، تروماهاي تاريخي چگونه در ادبيات روايت ميشوند؟ بخش هيروگليف به منطق حذف در روايت اشاره ميكند. حذف يكي از تمهيدات ادبي مدرن در برابر نوآوري بلاغي كلاسيك- تشبيه و استعاره- است. منطق حذف در «كپي برابر اصل» عباس كيارستمي از پويا رفويي و مطلبي ديگر درباره «۲۴ قاب» آخرين ساخته كيارستمي به ترجمه صالح نجفي دو مطلب در سالمرگ اين هنرمند فقيد كشورمان است. بخش «هنر و سياست» ميراث فكري- روشنفكري ادوارد سعيد انديشمند برجسته فلسطيني- امريكايي را مورد بحث قرار داده است. متفكري يگانه كه درسهايش براي روشنفكري، نظريه ادبي و مطالعات فرهنگي در جهان نئوليبرال كنوني بسيار قابل تامل است. بخش «نقد كتاب» اين شماره از مجله «سينما و ادبيات»، با نگاهي به رمان «بند محكومين» نوشته كيهان خانجاني و كتاب «ترنس ماليك: مجموعه مقالات» گردآوري و ترجمه سعيد طاهري و بابك كرمي و نگاهي كوتاه به كتاب «سينما و مرگ» نوشته ميلاد روشنيپايان همراه است».