• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

گزارش «اعتماد» از اقبال رو به افزايش سرمايه‌گذاران غربي براي سفر به ايران

سوييسي‌ها هم به تهران آمدند

گروه اقتصادي | مي‌گويد بيش از روزي سه بار تلفن همراهش زنگ مي‌زند. سوالات همه يكي است. مي‌خواهند بدانند آيا تحريم‌ها لغو مي‌شود؟ پاسخ او نيز همواره يكي است؛ بايد ديد توافقنامه امضا مي‌شود يا خير. بعد از امضا اجرا مهم است. بايد ديد توافقنامه اجرايي مي‌شود يا خير. بعد هم...
مهدي تقوي مي‌گويد آنها كه از من سوال مي‌پرسند طوري سوال‌شان را مطرح مي‌كنند كه انگار توافقنامه امضا شده است اما حقيقت اين است كه بايد صبر كرد. او رفتار هيات‌هاي اقتصادي خارجي را نيز دقيقا مثل همين سوال‌كنندگان مي‌داند. مي‌گويد جوري برخورد مي‌كنند كه انگار تحريم‌ها تمام شده است و مي‌خواهند بازار را بسنجند كه بيايند يا نيايند. به هر روي او مي‌گويد دانشجويانش نيز چنين دغدغه‌اي دارند و مدام مي‌گويند چه خواهد شد؟
تقوي، خود به سوالش اين طور جواب مي‌دهد: نمي‌دانم. هرچه هست اميدوارم اوضاع بهتر شود.
هر چند بازار گفت‌وگوهاي هسته‌اي به‌شدت داغ است، اما بده و بستان‌هاي اقتصادي بيش از پيش خود را نشان داده است. هيات تجاري سوييس راهي تهران شده است تا در مذاكراتي سه‌روزه فضاي اقتصادي ايران را بسنجد. اين جمله كوتاه، گوياي دوران جديد روابط اقتصادي ايران و جهان است. به گزارش خبرنگار اعتماد، پيش از آنكه سوييسي‌ها راهي ايران شوند، ديگر كشورهاي غربي نيزاعلام آمادگي كرده بودند.
 آلمان‌ها مشتاقانه در انتظار لغو تحريم‌ها هستند و فرانسوي‌ها از شرايط بازگشت سخن مي‌گويند. هيات‌هاي تجاري از ايتاليا و چك نيز پيش از اين راهي ايران شده‌اند. هياتي از ترك‌ها با نخست‌وزيرشان به ايران آمدند و در ميانه رايزني‌هاي هسته‌اي چيني‌ها ميزبان زنگنه شدند تا نشان دهند شرقي‌ها نمي‌خواهند از غربي‌ها عقب بمانند. هيات تجاري عمان در ايران است كه سوييسي‌ها از راه مي‌رسند اما هم شرقي‌ها و هم غربي‌ها با دقت قصه حضور امريكايي‌ها در ايران را دنبال مي‌كنند. امريكايي‌هايي كه هر‌چند تاجر بودند اما با پاسپورت توريستي وارد ايران شدند و گشتي زدند تا به قول خودشان از بازار ايران امكان‌سنجي كنند. ايران به نظرشان تغييراتي بسيار قابل توجه با گذشته‌اي كه آنان به ياد داشتند، تجربه كرده بود. چهره مدرن شهر بسياري از آنها را شگفت‌زده كرد و همين نشان مي‌داد تا چه اندازه از حجم تغييرات شگفت‌زده‌اند. حالا سوييسي‌ها رسما در قامت يك هيات اقتصادي راهي ايران شده‌اند تا نشان دهند بعد از لغو تحريم‌ها مي‌توانند شريك تجاري خوبي براي ايران باشند. معاون وزارتخانه‌اي كه تحريم‌هاي ايران را رصد مي‌كند با 20 مدير شركت‌هاي بزرگ سوييس امروز وارد تهران شدند و برنامه فشرده‌اي براي ديدارهاي اقتصادي خواهند داشت.
نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران و سوييس در خصوص برنامه‌هاي اين تيم تجاري گفت: معاون يكي از وزارتخانه‌هاي اقتصادي سوييس كه به نام وزارت سِكو (seco) خوانده مي‌شود، اين تيم اقتصادي را رهبري مي‌كند و با دو همراه ديگر از اين وزارتخانه به عنوان نمايندگان دولت سوييس به ايران سفر كرده‌اند. اين وزارتخانه مسوول نظارت بر مراودات اقتصادي ايران و سوييس است و شرايط تحريم‌هاي ايران را مورد بررسي قرار مي‌دهد. هر ارتباط تجاري ميان دو كشور بايد بعد از تاييد اين وزارتخانه انجام شود. وزارت سكو نام تاجر و نوع تجارت را با تحريم‌هاي سازمان ملل مطابقت مي‌دهد و در صورت عدم وجود مشكل، اجازه تجارت را صادر مي‌كند.
نظام مافي افزود: مديراني از 20 شركت مطرح سوييسي در اين هيات تجاري قرار دارند. اين مديران از صنايع دارويي، بيمه، مشاوره مالي، صنايع غذايي، حمل و نقل و صنعت ساعت، راهي تهران شده‌اند تا با بررسي شرايط ايران، راه‌هاي همكاري مشترك با كشورمان را مورد ارزيابي قرار دهند.
مديرعامل شركت سوييسي بولر در ايران، گفت: همه مباحث مطرح شده بين دو طرف و پيش‌قراردادها منوط به لغو تحريم‌هاي بين‌المللي شده است و تا قبل از آن اتفاقي در روابط اقتصادي ايران و سوييس رخ نخواهد داد اما جنب و جوش ايجاد شده در سطح بازارهاي جهاني نشان مي‌دهد كه اين كشورها از جمله سوييس نگاه اميدواركننده‌اي به لغو تحريم‌ها دارند و خود را براي شرايط پس از تحريم آماده مي‌كنند. وي تاكيد كرد: اين شركت‌ها البته با احتياط جلو مي‌آيند اما حضورشان در ايران نمادي از نگاه اميدوارانه به آينده است.

توافق سياسي، تغيير اقتصادي
 استقبال هيات‌هاي تجاري از سفر به ايران نشان مي‌دهد تنها ايراني‌ها نيستند كه از لغو تحريم‌ها خوشحالند. اتفاقا آنها كه سال‌ها خود را از حضور در ايران محروم كرده بودند، اين روزها بيش از گذشته مشتاقند راهي ايران شوند. بازار 75 ميليون نفري ايران بازار مساعدي است براي توليد كالاي مرغوب. هم رصد صنايع غذايي در دستور كار قرار دارد و هم رصد صنعت خودروسازي ايران. اينها جزو مزيت سنتي ايران است، مزيتي كه در صنعت نفت و گازش نهفته است؛ مي‌گويند هم امريكايي‌ها دوستدار حضور در آن هستند و هم ديگر اروپايي‌ها. شايد حضور سوييسي‌ها بتواند پاي گاز ايران را به اروپا باز كند. سوييس از مدت‌ها قبل مشتري بالقوه گاز ايران بود. هر چند اين كشور عضو اتحاديه اروپا نيست اما مي‌تواند مبدا صادرات گاز ايران به اتحاديه اروپا باشد. خبرهاي رسيده حكايت از آن دارد كه ايران بسته‌اي پيشنهادي را براي صادرات گاز به سوييس آماده كرده و در صورت ابراز تمايل طرف مقابل آن را به هيات تجاري سوييس ارايه خواهد داد. هفت سال پيش مذاكرات اوليه براي اجرايي كردن طرح صادرات گاز به سوييس صورت گرفته بود و توافق‌هايي حاصل شد اما عملكرد تركيه، كشوري كه قرار بود گاز از خاكش ارسال شود و تشديد تحريم‌ها مانع از عملي شدن اين طرح شد. حالا در حالي كه ايران بر سر ميز مذاكرات گازي با عمان نشسته است، مي‌تواند به اروپا فكر كند. شايد روياي اروپايي‌ها نيز تعبير شود؛ روياي كاهش وابستگي‌شان به گاز روسيه.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون