• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

بازار راكد گوشي‌هاي گرانقيمت


  شاهين ياسمي  / بازار لوازم ديجيتالي جزو بازارهايي به حساب مي‌آيد كه تحت تاثير نوسان قيمت ارز هر لحظه بالا و پايين مي‌شود. در اين بازار شايد گوشي‌هاي موبايل جذاب‌ترين كالاهايي هستند كه همواره مشتريان پر و پاقرص خود را دارند. اما اين روزها اين بازار هميشه خندان هم حال و روز خوبي ندارد و مورد استقبال خريداران قرار نمي‌گيرد. بررسي چرايي راكد شدن بازار موبايل نشان مي‌دهد كه اين بازار هم مانند بازارهاي ديگر سياست صبر را در پيش گرفته و در انتظار معلوم شدن تكليف مذاكرات هسته‌اي است. در واقع بعد از توافق اوليه و صدور بيانيه لوزان همه انتظار داشتند روند هيجاني كاهشي بر بازار ارز حكمفرما شود و به دنبال اين اتفاق بازارهاي متاثر مانند موبايل و لوازم خانگي نيز بر مدار نزول گام بردارند ولي اين طور نشد و نه تنها دلار ارزان نشد بلكه نسبت به روزهاي پاياني سال 93 نيز قيمت آن افزايش پيدا كرد تا برخي گوشي‌هاي پر طرفدار و جديد روندي صعودي در پيش بگيرند. در نتيجه اين رويداد مشتريان هم با توجه به شايبه‌هايي كه درباره به توافق رسيدن ايران و برداشته شدن تحريم‌ها دارند منتظر هستند تا بعد از گذر زمان باقي مانده يعني حدود دو تا پنج ماه آينده تصميم بگيرند كه آيا نسبت به خريد گوشي موبايل اقدام كنند يا نه. در واقع خريداران منتظرند تا قيمت‌هاي نجومي موبايل‌هاي مدرن قدري پايين بيايد كه در صورت به توافق رسيدن مذاكرات هسته‌اي متضرر نشوند و از خريد چند ماه قبل خود ناراضي نباشند.
برخي فعالان بازار موبايل اما علت اين ركود را نبود ثبات در قيمت دلار بيان مي‌كنند و معتقدند وقتي ممكن است قيمت دلار نوسان قابل توجهي داشته باشد اوضاع بازار خراب است. يعني نه فروشنده به خريد كالا رغبتي دارد و نه خريدار. هر دو از اينكه بعد از خريد قيمت پايين بيايد و در خريد خود زيان ببينند مي‌ترسند و در اين شرايط دست به خريد نمي‌زنند. در واقع آنها بر اين باورند كه در ابتدا بايد قيمت ارز تكان خوبي بخورد و آنقدري پايين بيايد تا مردم مطمئن باشند بيشتر از اين پايين نمي‌آيد و در اين صورت است كه بازار رونق مي‌گيرد. اين درحالي است كه در همين بازار راكد هم بسياري از افراد بنا به نياز يا رو به راه بودن وضع نقدينگي خود اقدام به خريد گوشي موبايل‌هاي گران قيمت مي‌كنند.
البته نظر كارشناسان اقتصادي اين است كه هميشه هنگامي كه قيمت‌ها اندكي كاهش مي‌يابد بازار در ركود بيشتري فرو مي‌رود زيرا مردم منتظر پايين‌تر آمدن قيمت‌ها هستند اما به محض اينكه قيمت‌ها شروع به بالا رفتن مي‌كند از ترس اينكه يكباره قيمت‌ها بالاتر رود، همه اقدام به خريد مي‌كنند و بازار رونق مي‌گيرد. البته به علت آمدن مدل‌هاي جديد برندها اندكي قيمت كالاهاي قبلي كاهش يافته كه همين باعث شده خريد و فروش اين كالاها اندكي اوضاع بهتري داشته باشد. اما با توجه به وابستگي قيمت موبايل و به طور كلي تمامي كالا‌هاي ديجيتال به قيمت ارز، پيش‌بيني اينكه در آينده براي قيمت اين ابزارهاي هوشمند چه اتفاقي خواهد افتاد رابطه مستقيمي با پيش بيني قيمت ارز خواهد داشت. لذا با پايين آمدن قيمت ارز مي‌توان منتظر كاهش قيمت موبايل با همان نسبت بود و بالا رفتن نرخ ارز  هم مي‌تواندموجب بالا رفتن قيمت اين كالا شود .
بررسي ميداني خبرنگار «اعتماد» نشان مي‌دهد كه پر طرفدار‌ترين برندهاي امروز دنياي گوشي تلفن همراه در ايران سامسونگ، اپل، هواوي و ال جي هستند. جديد‌ترين گوشي گرانقيمت بازار اين روزها را سامسونگ به بازار عرضه كرده است. گوشي با قيمت دوميليون و 500 هزار تومان به فروش مي‌رسد. اين در حالي است كه مدل معمولي اين گوشي GALAXY S6 EDGE  با قيمت دو ميليون و 400 هزار تومان به بازار آمده است ولي اين مدل از آن مدل‌هايي است كه از شرايط كنوني بازار ضربه زيادي خورده و نتوانسته فروش مناسبي در اين مدت داشته باشد. اما مدل قبلي سامسونگ يعني galaxy note edge كه در اواخر سال 93 در بازار عرضه شد با استقبال خوبي مواجه شد و توانست گوي را از ساير رقباي هم اندازه خود بربايد. اين گوشي نوت در حال حاضر با قيمت دو ميليون و 60 هزار تومان در بازار معامله مي‌شود كه تقريبا همان قيمت سال گذشته اين گوشي است. بعد از سامسونگ، هنوز اپل سكاندار پرفروش‌ترين گوشي‌ها در بازار موبايل ايران است. گوشي‌هاي iphone 6 , 16و64  گيگابايت اپل دو ميليون و 300 هزار تومان و دو ميليون و 700 هزار تومان معامله مي‌شود. اين در حالي است كه مدل plus اين گوشي كه نمايشگر بزرگ‌تري دارد آنچنان كه بايد مورد استقبال مشتريان ايراني قرار نگرفته و بين دو ميليون و 700 هزار تومان و سه ميليون و 80 هزار تومان فروخته مي‌شود. گوشي آيفون S5 اما با اينكه ديگر ساخته نمي‌شود همچنان با فروش خوبي همراه است و مدل 16 گيگابايت آن يك ميليون و 950 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
اما بررسي بازار نشان مي‌دهد گوشي‌هاي ال جي، هواوي، اچ‌تي‌سي و نوكيا هم طرفداران خاص خودشان را دارند و كساني كه نقدينگي بالايي ندارند مي‌توانند با هزينه‌اي كمتر گوشي با كارايي و مشخصات گوشي‌هاي بالاي دو ميليون تومان را براي خود بخرند. ال‌جي G3 يكي از بهترين نمونه‌هاي اين گروه است كه با قيمت حدود يك ميليون و 400 هزار تومان مي‌تواند همان خدمات گوشي‌هاي دو سه ميليوني را به شما ارايه دهد. گوشي HTC ONE نيز با قيمت يك ميليون و 450 هزار تومان يكي از قدرتمندترين گوشي‌هاي بازار است. سوني هم با گوشي Z3 دو سيم‌كارته خود با قيمت يك ميليون و 600 هزار تومان مي‌تواند يكي از گزينه‌هاي روي ميز باشد كه قابليت ضد آب بودن را نيز دارد.
 اما گوشي‌هاي هواوي چيني نيز كه برخي آنها را ورژن چيني اپل مي‌دانند اين روزها پرطرفدار هستند و معمولا خريداران خود را راضي نگه مي‌دارند. تنها ايرادي كه شايد به اين گوشي وارد باشد داغ شدن دستگاه بعد از استفاده زياد، هنگ كردن، آپديت نشدن و معروف نبودن برند باشد ولي شايد بتوان گفت اين گوشي توانسته جاي خود را در ميان غول‌هاي ديجيتالي جهان باز كند. قوي‌ترين مدل اين گوشي كه ASCENT MATR7 است قيمتي حدود يك ميليون و 450 هزار تومان دارد كه بعد از دو گوشي قبلي جزو پرطرفدارترين‌هاي بازار است. اما شايد نوكيا تنها برندي باشد كه نتوانسته خودش را با پيشرفت بازار همراه كند و همچنان سيستم عامل ويندوز را ساپورت كند. اما بدنه قدرتمند، كيفيت عكاسي فوق‌العاده و آنتن‌دهي خوب جزو مزيت‌هاي اين گوشي پرطرفدار است كه در حال حاضر مدل 1020 LUMIA آن با رزولوشن 41 مگاپيكسل قدرتمندترين دوربين عكاسي را در ميان گوشي‌هاي بازار به خود اختصاص داده است و خريد آن براي شما يك ميليون و 350 هزار تومان آب مي‌خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون