• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

بازگشت طلا به دور مثبت

گروه اقتصادي |درحالي كه بازارهاي جهاني دومين روز تعطيلي آخر هفته خود را پشت سر گذاشتند، نرخ ارز‌هاي خارجي و طلا در بازار داخلي ايران نوساني بود. هر دلار امريكا ديروز 3323 تومان معامله شد كه نشان مي‌داد اين ارز خارجي با افزايش قيمت و تقاضا مواجه شده است. اين در حالي بود كه پوند و يورو با قيمت 5048 تومان و 3618 تومان در مسير خلاف جهت دلار حركت كردند و با كاهش ارزش مواجه شدند. بررسي روند بازارهاي جهاني در دو هفته اخير نشان مي‌دهد كه ارزش يورو و پوند در حال پايين آمدن است و در مقابل دلار حرف اول را مي‌زند. درهم امارات هم ديروز روندي مشابه يورو را دنبال كرد و با كاهش قيمت به 908 تومان رسيد. لير تركيه اما با روندي متعادل همراه بود و به 1253 تومان رضايت داد.
در بازار جهاني طلا نيز روندي مشابه بازار ارز حاكم است ولي در آخرين معاملات اونس جهاني 1179 دلار قيمت خورد. به گزارش بلومبرگ، گروه معدني نيومانت، بزرگ‌ترين توليد‌كننده طلا در امريكا پيش‌بيني مي‌كند به علت افزايش تقاضا در چين و تضعيف ارزش دلار قيمت طلا تا سال 2015 رقمي حدود 25 درصد رشد خواهد داشت. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيومانت به شكل محتاطانه‌اي بودجه خود را براساس قيمت 1200 دلاري طلا در هر اونس تا سال 2017 تنظيم كرده است.
 اين كمپاني پيش‌بيني كرده است تا پايان دهه ميلادي پيش‌رو قيمت طلا به 1500 دلار در هر تن خواهد رسيد. اين در حالي است كه اونس جهاني طلا طي آخرين معاملات جمعه در بازار فلزات گرانبهاي لندن با 25/1 درصد افت در سطح 1179 دلار درهر اونس معامله شد. اين قيمت 39 درصد كمتر از ركورد بيشترين قيمت يعني 17/1921 سنت است كه در شش سپتامبر سال 2011 ثبت شد. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد تقويت ارزش دلار قطعا تاثير منفي بر قيمت طلا خواهد داشت و پيش‌بيني مي‌شود كه دلار در نهايت طي چند سال آينده با كاهش ارزش مواجه شود.
ديروز هر گرم طلاي 18 عيار 97 هزار و 100 تومان قيمت خورد تا با افزايش ارزش طلا و بالا رفتن نرخ دلار بر اساس فرمول قيمت انواع سكه نيز بالا برود. سكه تمام طرح قديم و جديد ديروز 949 هزار تومان و 950 هزار تومان قيمت خوردند. اين در حالي بود كه نيم سكه و ربع سكه نيز با افزايش قيمت به 498 هزار تومان و 275 هزار تومان رسيدند. سكه يك گرمي نيز با افزايش قيمت به 189 هزار تومان رسيد. روند صعودي بازار طلا در روز گذشته احتمال تغيير روند صعودي اونس جهاني طلا در نخستين روز معاملاتي اين هفته را پر رنگ مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون