• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

بعد از يك ماه از روي كار آمدن رياست جديد در سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران

موسيقي همچنان در فرهنگسراها تعطيل است

اعتماد| سه سال پيش كه «شهاب مرادي» بر مسند رياست سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، در نخستين برنامه‌هايش موسيقي را از فرهنگسراها حذف كرد او دليل خودش را هم براي اين موضوع داشت؛ مي‌گفت كلاس‌هاي موسيقي در فرهنگسراها به اندازه كافي اصولي نيستند و بايد به آن سر و ساماني داد. اما آنان كه «مرادي» را مي‌شناختند، خيلي خوب مي‌دانستند كه اين مساله تنها يك بهانه است. حالا شهاب مرادي رفته و جاي او را «محمود صلاحي» گرفته است؛ نخستين اميدواري‌اي كه در اين ميان شكل گرفت بازگشت دوباره‌ موسيقي به فرهنگسراها بود؛ هر چند پيش از آن هم مدرسان موسيقي در فرهنگسراها با مشكلات متعددي روبه‌رو بودند. مثلا اينكه بايد معلم و هنرجو، هم‌جنس مي‌بودند. حالا اما بايد منتظر ماند و ديد آيا «صلاحي» راه «مرادي» را ادامه خواهد داد يا امكان بيشتري براي فعاليت‌هاي موسيقايي ايجاد مي‌كند؟‌
«صلاحي» و بقيه اما اميدوار به رفع اين مشكل هستند؛ اين اميدواري زماني تقويت مي‌شود كه به اين نكته توجه داشته باشيم كه او در ديدار با اعضاي مكتب‌خانه آواز تهران بر تلاش براي حفظ موسيقي سنتي ايران و حضور هنرمندان و استادان آواز ايران در فرهنگسرا‌ها و مراكز فرهنگي، هنري پايتخت تاكيد و به اين مساله اشاره كرد كه رواج موسيقي‌هاي بي‌ريشه يك جريان گذراست و موسيقي ايران ماندگار خواهد بود: « سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با داشتن فرهنگسرا‌ها، سينما و موزه‌ها مي‌تواند پشتيبان موسيقي سنتي ايران باشد و هنرمندان برجسته نبايد صحنه را خالي كنند. نبايد فراموش كنيم هنرمندان متعهد همواره در تحكيم پايه‌هاي نظام و رابطه مردم با نظام تلاش كرده‌اند و بايد به كمك يكديگر مسير را براي بهبود وضعيت هنر در كشور هموار كنيم. فرهنگسرا‌ها ميزبان هنرمندان و موسيقيدانان خواهند بود و بايد موجي از آوازهاي ملي راه بيندازيم.»
شايد به همين خاطر است كه «حميدرضا نوربخش» - مديرعامل خانه موسيقي- تا حد بسيار زيادي به اين اتفاق خوشبين است و مي‌گويد: « تعطيلي موسيقي در فرهنگسراها، مساله‌اي بسيار ناراحت‌كننده بود؛ اما من اين اميدواري را دارم كه به زودي اين مشكلات برطرف شود و بار ديگر شاهد آموزش موسيقي در فرهنگسراها باشيم.»
در همين زمينه، رييس كميته هنري شوراي شهر تهران نيز به اين مساله اميدوار است؛ او در گفت‌وگويي پيرامون اين مساله تاكيد مي‌كند: «كلاس‌هاي موسيقي در فرهنگسراها قطعا داير مي‌شود و در اين زمينه با مديرعامل جديد سازمان فرهنگي و هنري جلساتي برگزار خواهد شد. شوراي شهر تهران از سازمان فرهنگي- هنري شهرداري درخواست كرده كه كلاس‌هاي موسيقي دوباره در فرهنگسراها داير شود و در اين ميان مديرعامل جديد سازمان فرهنگي و هنري بايد برنامه‌هايش را به كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا ارايه كند و درهمين ديدارها موضوع بازگشت كلاس‌هاي موسيقي به فرهنگسراها نيز دنبال خواهد شد.»
چرا تعطيلي؟
از همان زمان كه حجت‌الاسلام «شهاب مرادي» به عنوان رييس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران انتخاب شد، اهالي حوزه موسيقي نگران شدند؛ به خصوص اينكه او در نخستين نشست خبري‌اش گفت: «آموزش و ترويج موسيقي جزو اهداف ما نيست، مخصوصا اينكه يكسري آموزشگاه موسيقي در كشور وجود دارد كه در حال كار كردن هستند و از آنجا كه اين آموزشگاه‌ها با وزارت ارشاد همكاري مي‌كنند، فرض بر اين است كه محيط مورد اعتمادي براي مردم دارند.» او همچنين در سيزدهمين همايش «عصري با قرآن و تجليل از پيشكسوتان قرآني پايتخت» تاكيد كرد: «در تهران بيش از ۳۰۰ آموزشگاه موسيقي وجود دارد. چه دليلي دارد ما به عنوان يك مجموعه عمومي غيردولتي يا حتي نهادهاي دولتي در اين موضوع هزينه كنيم؟» همين تصميم او سبب شد تا 25 هزار هنرجوي موسيقي و نزديك به 1400 مدرس موسيقي در فرهنگسراها و خانه‌هاي فرهنگ در بلاتكليفي قرار بگيرند؛ براي مثال حميدرضا نوربخش در همين خصوص گفت: «خانه موسيقي از آغاز و با جديت پيگير حل معضل توقف فعاليت موسيقي در فرهنگسراها بوده تا جايي كه براي رسيدگي به اين مشكل وي و همكارانش تاكنون چندين جلسه با «شهاب مرادي» رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و معاون هنري اين سازمان داشته‌اند.»
«سيدعباس سجادي» كه در زمان تعطيلي موسسه «نغمه شهر» مديريت آن را برعهده داشت، درباره‌ چرايي اين اتفاق و شرايط آن به ايسنا گفته است: «موسسه «نغمه شهر» را به بهانه مصوبه‌اي تعطيل كردند كه از سوي شوراي شهر تهران ابلاغ شده بود و بر مبناي آن بايد تعدادي از موسسات سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران منحل مي‌شدند. اين انحلال در حالي صورت گرفت كه موسسه‌هايي مانند «هاتف شهر» و «تصوير شهر» منحل نشدند و به كار خود ادامه دادند؛ اما «نغمه شهر» تعطيل شد. البته من فكر مي‌كنم، اين تعطيلي بهانه‌اي بود، براي اينكه موسيقي در فرهنگسراها تعطيل شود.» سجادي كه اكنون رييس بنياد آفرينش‌هاي هنري فرهنگسراي نياوران است، اظهار كرد: «اگر شما به كارنامه موسسه «نغمه شهر» كه قابل دسترس است، نگاه كنيد متوجه مي‌شويد كه اين موسسه هميشه عملكرد مثبتي داشته است. «نغمه شهر» جشنواره‌هاي منحصربه‌فرد و خاصي نيز داشت؛ اما متاسفانه با ترفندي خواستند فعاليت‌هاي اين موسسه را متوقف كنند.»
مديريت جديد سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، تحقيقات و مطالعات زيادي براي كاربرد الگوهاي مديريت اسلامي در جامعه دارد. او در همين راستا و با انتشار مجموعه «منشور مديريت اسوه» در سال 2012 مفتخر به جايزه بين‌المللي خلاقيت شد. وي رييس انديشكده مديريت اسوه و مولف كتاب دو جلدي «شهر اسوه» است.
صلاحي در دولت‌ نهم نيز به عنوان مشاور دولت در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي، رييس هيات‌مديره اتاق تعاون مركزي، عضو هيات رييسه فدراسيون بيسبال، راگبي، سافت بال و كريكت و قائم مقام وزير تعاون فعاليت كرده است. وي همچنين مدتي عضو هيات‌مديره بنياد فرهنگي هنري امام رضا (ع) بوده است.
بايد منتظر ماند و ديد كه گره كور زده شده در مسير جريان موسيقي در فرهنگسراها آيا با دستان چهره خلاق سال 2012 و مدير جديد سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران باز خواهد شد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون