• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

جايزه 30000 پوندي ساندي تايمز بالاخره به يك زن رسيد


ساندي تايمز جايزه داستان كوتاه خود را به يك نويسنده زن اهدا كرد. داستان كوتاه استادانه‌ نويسنده چيني امريكايي «يي‌يون لي» درباره پرستاري كه از مادري رنج‌ديده و دختر نوزادش مراقبت مي‌كند، توانست جايزه داستان كوتاه ساندي تايمز را براي نويسنده‌اش به ارمغان بياورد. اين نخستين‌بار است كه يك نويسنده زن برنده اين جايزه مي‌شود.
به گزارش گاردين، داستان «لي» تحت عنوان «زن پناه‌گرفته» جايزه 30000 پوندي ساندي‌تايمز را از آن خود كرد. اين داستان كه نخستين‌بار مارس 2014 در مجله «نيويوركر» به چاپ رسيد داستان «آنتي مي» پرستار نوزادي را روايت مي‌كند كه مادرش از افسردگي پس از زايمان رنج مي‌برد.
«اليف شفاك»، رمان‌نويس و يكي از اعضاي هيات داوران فهرست نهايي نامزدهاي شايسته‌ دريافت جايزه را «متنوع و مبهوت‌كننده» خواند اما اظهار كرد: «زن پناه‌گرفته» داوران را با مهارتي دقيق، مشاهدات زيركانه و لحني متعادل اما قدرتمند مسحور خود كرده است.
اوايل داستان، «آنتي مي» مي‌گويد كه جزييات مراقبت از 131 نوزاد را در دفترچه‌اي كه سال‌ها پيش از پاركينگي در ايلينوي خريده، يادداشت كرده است. «لي» اين‌طور مي‌نويسد: «او عكس گل‌هاي ارغواني و زرد روي جلد دفترچه را، كه نقش شبنم برف‌هاي آب شده روي گلبرگ‌هاي آن بود، دوست داشت. دفترچه پنج سنت بود و آنتي مي‌قيمت دفترچه را هم دوست داشت. وقتي آنتي مي‌سكه 10 سنتي را به پسرك كه روي پايش جعبه پول‌خرد گذاشته بود، داد پرسيد دفترچه‌ ديگري هم براي فروش دارد و اين‌طوري ديگر لازم نبود پسرك باقي پولش را پس بدهد. چهره‌ پسرك در هم مي‌رود و مي‌گويد نه. طمع باعث شد آنتي مي‌اين سوال را بپرسد، اما هر وقت دفترچه را براي مصاحبه از كيفش بيرون مي‌آورد دوباره يادِ دفترچه ديگر مي‌افتاد و به خود مي‌خنديد و مي‌گفت: چرا بايد دو دفترچه بخواهم وقتي براي همين يكي هم زندگي كافي وجود ندارد؟»
«يي‌يون لي» بزرگ‌شده پكن در سال 1996 به امريكا مهاجرت كرد و مي‌گويد از تجربه‌اي مشابه براي نوشتن اين داستان الهام گرفته است.
«لي» در توضيح اين مطلب مي‌گويد: «چند سال پيش وقتي وسايل قديمي‌ام را زيرورو مي‌كردم، دفترچه‌اي پيدا كردم كه وقتي براي نخستين‌بار به امريكا آمده بودم از پاركينگي در شهر آيوا خريده بودم. دفترچه را پنج سنت خريده بودم. دفترچه بي‌استفاده مانده بود گرچه شكل‌وشمايل خوبي داشت. شخصي به ذهنم آمد: اين شخص يك 10سنتي به فروشنده مي‌دهد و مي‌پرسد اگر دفترچه ديگري داريد به من بدهيد تا ديگر باقي پول را پس ندهيد. شخص اضافه كرد واي از اين طمع‌ها و زد زير خنده. از آن لحظه به بعد مي‌دانستم ايده داستان تازه‌اي در ذهنم شكل گرفته است. »
سال 2006 نخستين مجموعه داستان كوتاه «يي‌يون لي»، «هزار سال دعاي خير»، جايزه نخستين كتاب گاردين را به خود اختصاص داد. سال گذشته «آدام جانسون» جايزه داستان كوتاه ساندي تايمز را از آن خود كرد. از برندگان پيشين اين جايزه مي‌توان «جونو دياز» و «آنتوني دوئر» را نام برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون