• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3231 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۸ ارديبهشت

انتخابات در كرانه باختري با پيروزي حماس

پس از پيروزي جنبش حماس در انتخابات سال 2007 غزه، با گذشت هشت سال براي نخستين‌بار دانشجويان اين جنبش توانسته‌اند در انتخابات شوراي دانش‌آموزي در كرانه باختري به پيروزي دست يابند. شوراي دانشجويي دانشگاه بيرزيت كه به عنوان يكي از ليبرال‌ترين دانشگاه‌هاي فلسطيني در كرانه غربي به حساب مي‌آيد با اين انتخابات اكنون خلق و خويي كه در خيابان‌هاي فلسطين در ميان جوانان در جريان است به نمايش گذاشت. طرف وابسته به حزب حماس توانسته است در اين انتخابات 26 كرسي از 51 كرسي شورا را به دست بياورد در حالي كه طرف وابسته به حزب فتح تنها 19 كرسي را در اختيار گرفته است. جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز پنج كرسي به دست آورده و يك كرسي نيز به دست فرد مستقل افتاده است. انتخابات در سال‌هاي گذشته در اين دانشگاه همواره به نفع جنبش فتح پايان مي‌يافت. در سال 2012 نتيجه انتخابات با 26 كرسي به نفع فتح به پايان رسيد اما در سال 2013 و 2014 در رقابتي تنگاتنگ جنبش فتح توانسته بود تنها با 23 كرسي در برابر 20 كرسي پيروز انتخابات شود و در نهايت جنبش فتح قافيه را به حماس در سال 2015 با اختلافي قابل توجه باخت.
حماس اين پيروزي و برتري بر جنبش فتح با فاصله هفت كرسي را يك پيروزي چشمگير مي‌داند تا جايي كه خالد مشعل، رييس دفتر سياسي اين جنبش اين موفقيت را نخستين گام در روند ملي فلسطين دانست كه تاسيس موسسات فلسطيني در تشكيلات خودگردان و سازمان آزادي بخش فلسطين و نيز تلاش براي پايان دادن به اشغالگري را تكميل مي‌كند.
در همين رابطه فتحي قرعاوي، نماينده پارلماني حماس گفت كه پيروزي حماس غافلگيركننده نبود زيرا چهره واقعي ملت فلسطين و حمايت از مقاومت را نشان داد، از سوي ديگر با توجه به نتايج آرا، فتح نيز با پذيرش شكست به رقباي حماسي خود تبريك گفتند. يكي از فعالان دانشجويي فلسطيني كه نخواست نامش فاش شود به هارتص گفته است كه اين نتيجه منعكس‌كننده نا اميدي جوانان فلسطيني از مذاكرات با فلسطينيان است. آنها شاهد گسترش شهرك‌هاي يهودي در كرانه باختري هستند و فتح نتوانسته در اين خصوص اقدامي را صورت دهد و تغيير اساسي انجام نشده است. هرچند رهبران فتح معتقدند كه اين نتيجه يك انتخابات در سراسر كرانه باختري نيست و اكنون فتح شوراهاي دانش‌آموزي بسياري از دانشگاه‌هاي بزرگ فلسطيني را در كرانه باختري در اختيار دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون