• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3231 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۸ ارديبهشت

خط و نشان اسكاتلند براي ميليبند


اد ميليبند لحن خود را در روز هشت مه ‌تغيير خواهد داد. اين جمله‌اي بود كه نيكولا استارگئون، رهبر حزب ملي‌گراي اسكاتلند در آخرين سخنراني خود در جواب رهبر حزب كارگر گفت. اد ميليبند رهبر حزب كارگر بريتانيا كه اكنون شانه به شانه با حزب محافظه‌كار در رقابت براي رسيدن به ساختمان شماره 10 خيابان داونينگ است، در سخناني عنوان كرده بود كه به دنبال تشكيل دولتي حداكثري است كه بدون هرگونه ائتلافي باشد و تصميمي براي مذاكره با ساير احزاب از جمله حزب ملي‌گراي اسكاتلند ندارد. از همين رو نيكولا استارگئون، وزير اول اسكاتلند و رهبر حزب ملي‌گرا كه پيشتر از تمايل خود براي مذاكره با رهبر حزب كارگر خبر داده بود، عنوان كرد كه پس از اعلام نتايج انتخابات در روز هشت مه ‌ميليبند مجبور است كه لحن خود را تغيير دهد و با ساير گروه‌هاي حاضر در انتخابات وارد مذاكره شود. آخرين پيش بيني‌ها حاكي از آن است كه حزب ملي‌گراي اسكاتلند مي‌تواند در حدود 50 صندلي را كسب كند و در شرايطي كه حزب پيروز نياز به يك متحد براي تشكيل دولت داشته باشد مجبور است با يكي از احزاب حاضر در انتخابات ائتلاف كند. هرچند ميليبند اعلام كرده كه تمايلي براي ائتلاف ندارد اما استارگئون معتقد است كه انتخابات به صورت دموكراتيك برگزار مي‌شود و اگر حزبي نتواند اكثريت مطلق را كسب كند نمي‌تواند ديدگاه ساير احزاب را ناديده بگيرد و من شكي ندارم كه جزيي از دولت ائتلافي آينده بريتانيا خواهم بود. ساير احزاب اسكاتلندي با اين حال مخالفت شديد خود را با اين ائتلاف اعلام كرده و گفته‌اند كه هيچ گونه حمايتي از حضور حزب ملي‌گراي اسكاتلند در دولت ائتلافي نخواهيم كرد.

 

چالش سلامت در انتخابات

يكي از مسائلي كه در انتخابات سراسري بريتانيا به‌شدت مورد توجه قرار گرفته بحث بودجه سلامت است. در نظرسنجي‌اي كه در اين خصوص از 2051 راي‌دهنده بريتانيايي صورت گرفته است، اكثريت آنها معتقدند كه حزب كارگر در برنامه‌هاي خود بيشتر از حزب محافظه‌كار به مساله سلامت اهميت داده است. موضوعي كه طي سال‌هاي گذشته نيز مورد اعتراض مردم بريتانيا بوده است كه با توجه به سيستم رياضتي كه طي پنج سال گذشته دولت محافظه‌كار بريتانيا اتخاذ كرده باعث شده است تا دولت در اين زمينه ضعيف عمل كند و مورد اعتراض مردم بريتانيا قرار بگيرد. اين موضوع نيز تبديل به پاشنه آشيلي براي دولت محافظه‌كار شده است. حزب محافظه‌كار وعده داده است تا سال 2020، حدود هشت ميليارد پوند به حوزه سلامت اختصاص دهد در صورتي كه حزب كارگر وعده داده است كه سالانه 5/2 ميليارد پوند در حوزه سلامت هزينه كند. همين موضوع نيز باعث شده است تا حزب كارگر در نظر سنجي‌ها در حوزه سلامت بالاتر از حزب محافظه‌كار قرار بگيرد.


واهمه «ام‌آي 6» از جاسوسان روسيه

ديلي‌اكسپرس انگليسي در گزارشي از هشدار سرويس امنيتي ام‌آي 6 بريتانيا به مقام‌هاي بلندپايه خود خبر داد مبني بر اينكه ماموران ام‌آي6 و اعضاي خانواده‌هاي‌شان مي‌توانند هدف جاسوسان ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه قرار گيرند. توم باچلر در اين گزارش نوشت: نفوذ به ماموران سازمان امنيتي بريتانيا مي‌تواند شكل جديد سرويس اطلاعاتي روسيه براي دسترسي به اطلاعات محرمانه باشد. بر اساس اين گزارش در سند داخلي اين سرويس گفته شده جاسوسان روسي تلاش خواهند كرد آنها را به‌كار گماشته و به جاسوس دوجانبه تبديل كنند. در اين ميان هم هدف اول سرويس‌هاي ويژه روسيه، مهره‌هاي در حال كار و هم بازنشسته هستند. استفاده از رشوه و زنان زيباي روسي احتمالا از شگردهاي آنها براي برقراري رابطه و استخدام ماموران ام‌آي 6 خواهد بود. نويسنده گزارش ديلي اكسپرس مدعي شده است كه اكنون تعداد ماموران روسي در بريتانيا بيش از دوران جنگ سرد است. بنا به برخي برآورد‌ها الان در انگليس بيش از 80 نفر از جاسوساني زندگي مي‌كنند كه به نفع سرويس اطلاعات خارجي فدراسيون روسيه كار مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون