• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

دور جديد اعتراض‌ها عليه نژادپرستي پليس، مريلند را به كما برد

آتشفشان خشم در بالتيمور

«فردي‌گري» هنگام انتقال به ون پليس از ناحيه ستون فقرات دچار آسيب‌ديدگي شده و در مسير انتقال به بيمارستان فوت كرده بود. از زمان مرگ او در ۱۹ آوريل، خيابان‌هاي شهر بالتيمور به صحنه اعتراضات به خشونت پليس امريكا عليه آفريقايي تبارها تبديل شده است. بالتيمور ۶۲۰ هزار نفر جمعيت دارد. در بسياري از مناطق اين شهر كه در ۶۰ كيلومتري واشنگتن واقع شده، فقر حاكم است.

جنگ براي حق زندگي سياهان در نخستين دموكراسي جهان ادامه دارد. «حق زندگي» شعاري است كه از اعتراض‌هاي تابستان گذشته جامعه سياهان امريكا تاكنون نقش بسياري از پلاكاردهاي فعالان حقوق رنگين‌پوستان است. اين‌بار اعتراض‌ها به شهر بالتيمور در ايالت مريلند در شرق امريكا كشيده شده است. خشم فروخورده سياهان شهر زماني آتشفشان كرد كه جوان 25 ساله سياهپوستي در بازداشتگاه پليس شهر جان سپرد. بعد از آن شعله‌هاي خشم معترضان در مراسم خاكسپاري او كه «فردي گري» نام داشت، سرازير شده و جاي جاي بالتيمور را به آتش كشيد. بر اساس گزارش‌ها تقريبا شهر به «ميدان جنگ واقعي» تبديل شده است. بيش از 1000 نيروي پليس از گارد ملي مريلند و 5000 افسر از ايالت‌هاي همجوار براي برقراري حالت فوق‌العاده وارد اين شهر شده‌اند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، سنگ‌پراكني و خشونت مردم موجب جراحت حداقل حدود 15 نيروي پليس شده است. ده‌ها تن در اين رابطه دستگير شده‌اند. مغازه‌هاي اسلحه‌فروشي، بانك‌ها، سوپرماركت‌ها، ساختمان‌ها و حتي داروخانه‌ها هدف غارت مردم قرار گرفته و به آتش كشيده شده‌اند. افسران پليس با سپرهاي دفاعي و كلاه مخصوص براي متفرق كردن معترضان از گاز فلفل استفاده مي‌كنند.
فرماندار بالتيمور با آغاز درگيري‌ها در اين منطقه وضعيت فوق‌العاده و اضطراري اعلام كرده و لورتا لينچ، دادستان كل امريكا در نخستين روز كاري‌اش از اعزام مقام‌هاي وزارت دادگستري به بالتيمور خبر داده است. وزارت دادگستري امريكا گفته در حال تحقيق در مورد  مرگ   قربانيان جديد پليس  امريكاست.
تا كنون شش پليس در ارتباط با اين پرونده از كار تعليق شده‌اند. باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا هم گفته است كه دولتش همه كمك‌هاي لازم را ارايه خواهد كرد. اما به نظر مي‌رسد آتش خشم بالتيمور در يك يا دو روز آينده خاموش نشود. شهردار بالتيمور با اعلام منع آمد و شد در شهر، مدارس را به تعطيلي كشانده است. با اين حال جوانان معترض خيابان‌ها را رها نكرده‌اند. پليس بالتيمور از والدين خواسته تا فرزندان‌شان را در منزل نگه دارند. برخي ناظران مي‌گويند ناآرامي‌هاي بالتيمور، بدترين ناآرامي از زمان نا‌آرامي‌هايي است كه در سال ۱۹۶۸ به دنبال ترور مارتين لوتركينگ روي داد. در همين حال، پليس بالتيمور گفته است تهديد‌هاي قابل توجهي دريافت كرده كه نشان مي‌دهد گروه‌هاي خشن خياباني براي هدف قرار دادن ماموران پليس، برنامه‌ريزي مي‌كنند. پليس اعلام نكرده است كه آيا اين تهديدها با اعتراضات اخير مرتبط است يا خير.
 اما يادآوري مي‌شود پس از كشته شدن مايكل براون 17 ساله در شهر فرگوسن ايالت ميسوري و بعد از تبرئه پليس قاتل، اعتراض‌هاي گسترده‌اي از شرق تا غرب و شمال تا جنوب امريكا عليه نژادپرستي پليس برگزار شد. بعد از آن كارشناسان حقوق بشري سازمان ملل از نژادپرستي در پليس امريكا   ابراز نگراني كردند. كارشناسان حقوق بشر سازمان ملل مي‌گويند نگراني‌ها درباره عملكرد هيات منصفه در محكوم نكردن پليس‌هاي متهم در مرگ شهروندان سياه‌پوست، مشروع و
 بر حق است. سازمان ملل متحد در عين حال از استفاده پليس امريكا از اسلحه تيزر كه از شوك الكتريكي براي درد بيش از حد استفاده مي‌كند انتقاد كرده است.
باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا، سال گذشته نيز اعتراف كرد كه ميان جامعه امريكايي و پليس اين كشور يك شكاف عميق و فزاينده ايجاد شده است. اوباما كه نخستين رييس‌جمهور رنگين پوست امريكا است مي‌گويد تا رسيدن به اين مقام بارها با رفتار امنيتي پليس امريكا مواجه شده است. رييس‌جمهور امريكا سال گذشته براي رفع ابهام درباره عملكرد پليس در برابر سياهان از كنگره خواست براي ارتقاي برنامه‌هاي آموزشي پليس و ترميم رابطه شهروندان و نيروهاي انتظامي، ۲۶۳ ميليون دلار اختصاص  يابد.

 

دادستان جديد

لورتا لينچ به عنوان نخستين زن آفريقايي- امريكايي به سمت دادستان كل ايالات متحده منصوب شده است. پيش از اين وي به عنوان دادستان بخشي از نيويورك مشغول به كار بود. او هشتاد و سومين دادستان كل امريكاست. لورتا لينچ در تاريخ هشتم نوامبر ۲۰۱۴ توسط باراك اوباما براي جانشيني اريك هولدر نامزد شد. اريك هولدر، دادستان كل سابق هم سياه‌پوست بود.

 

برخي از قربانيان اخير پليس

«دستم بالاست شليك نكن»
«من نمي‌توانم نفس بكشم»
«جان سياهان هم ارزش دارد»
«فقط عدالت» و...
از جمله شعارهايي هستند كه در يك سال اخير معترضان امريكايي در دفاع از حقوق رنگين‌پوستان از آنها استفاده كرده‌اند كه كنايه از حملات پليس امريكا به افراد غير مسلح سياه پوست امريكا دارد.
  «دستم بالاست شليك نكن» بعد از كشته شدن «مايكل براون» 17 ساله در شهر فرگوسن به شعارهاي حقوق بشري معترضان تبديل شد. در حالي كه «دارن ويلسون» پليس قاتل مدعي شده بود براون حاضر به بالا بردن دستان خود در هنگام فرمان ايست نشده بود، شواهد بسياري نشان مي‌داد كه او از ابتداي فرمان ايست پليس دست‌هاي خود را بالا برده بود. اخيرا وزارت دادگستري امريكا نيز در گزارشي اعلام كرد به شواهدي دست يافته كه نشان مي‌‎دهد عملكرد پليس شهر فرگوسن در ايالت ميسوري نه تنها در مورد براون بلكه ساير شهروندان رنگين‌پوست فرگوسن، با جانبداري‌هاي نژادي همراه بوده است. وزارت دادگستري امريكا اداره پليس فرگوسن را به دليل گشت و توقف بي‌جاي شهروندان آفريقايي‌تبار امريكا و بازخواست‌هاي بي دليل از آنها متهم كرد.
   «من نمي‌توانم نفس بكشم» پس از مرگ اريك گارنر، شهروند سياهپوست 43 ساله به شعارها افزوده شد. اريك گارنر كه مبتلا به بيماري قلبي بود، زير دستان پليس امريكا كه به حالت خفه‌كننده‌اي او را يقه كرده بودند، جان سپرد.
  آنتونيو مارتين يك مرد جوان ۱۸ ساله سياهپوست ديگر بود كه اواخر سال 2014 به ضرب گلوله پليس در يك پمپ بنزين در سنت لوئيس كشته شد.
  قبل از آنها «تريوان مارتين» نوجوان ۱۷ ساله دبيرستاني امريكايي آفريقايي‌تبار بود كه در تاريخ ۲۶ فوريه ۲۰۱۲ با شليك به وسيله جرج زيمرمن در سنفورد فلوريدا به قتل رسيد. جرج زيمرمن نگهبان محله بود كه بعدا از اتهام قتل مارتين تبرئه شد. پس از راي دادگاه، در چند شهر امريكا اعتراضاتي  روي داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون