• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

خبر كوتاه

ابوبكر بغدادي نمرده است

ابهام درباره سرنوشت ابوبكر بغدادي كه سال گذشته خود را به عنوان خليفه داعش معرفي كرد، ادامه دارد. طبق گزارش‌ها او در حمله تحت حمايت امريكا در ماه مارس زخمي شده است اما درباره اينكه آيا بر اثر جراحت كشته شده يا زنده است اختلاف‌نظر وجود دارد. پيش‌تر گاردين در گزارشي از مرگ او خبر داده بود. اما اكنون مارتين چولف، خبرنگار گاردين كه اولين بار خبر حمله هوايي مذكور را منتشر كرد مي‌گويد كه منابع آگاه به وي گفته‌اند كه بغدادي هنوز زنده است و پزشكاني از موصل مشغول درمان وي هستند اما او به دليل ضايعه نخاعي قادر به حركت  نيست.  البته اطلاعات مشخصي درباره زخمي شدن بغدادي و حمله هوايي امريكا وجود ندارد و شرايط وي در هاله‌اي از ابهام است. دو مقام، يكي غربي و يكي عراقي به روزنامه گاردين اعلام كرده‌اند كه در 18 مارس چندين خودرو در شهر بيجي در شمال غربي عراق هدف موشك‌ قرار گرفتند اما پنتاگون مي‌گويد كه هدف با ارزشي در دسترس نبوده است و هيچ شواهدي نيز وجود ندارد كه حاكي از زخمي شدن بغدادي   باشد.

 

موافقت اسد با توقف بمباران حلب

يك منبع نزديك به مخالفان سوريه در پاريس اعلام كرد كه استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه در تماسي تلفني با احمد طعمه، نخست‌وزير ائتلاف مخالفان سوريه اعلام كرده كه موافقت بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه را براي توقف بمباران شهر حلب به مدت يكسال كامل به دست آورده است به شرط آنكه مخالفان نيز از بمباران پايگاه‌هاي دولت سوريه با موشك‌هاي دست‌ساز موسوم به جهنم كه خرابي زيادي به بار مي‌آورد، دست بردارند. اين منبع افزود: خالد خوجه، رييس ائتلاف مخالفان سوريه زماني كه از موضوع باخبر شد، مساله را به طور كلي رد كرد اما طعمه به شرط آنكه دي ميستورا از بشار تضمين‌هايي براي توقف بمباران حلب بگيرد، شرط را پذيرفت. از سوي ديگر دي‌ميستورا اعلام كرد كه توانسته موافقت دبيركل سازمان ملل را براي دعوت از مخالفان و طرف‌هاي تاثيرگذار بر بحران سوريه بگيرد و كار دعوت از آنها به زودي آغاز مي‌شود. در همين حال ائتلاف مخالفان سوريه اعلام كرد در اين مذاكرات كه تحت نظارت سازمان ملل انجام مي‌شود مشاركت مي‌كند. اين تشكل در مذاكرات مشابهي كه در مسكو انجام شد، شركت نكرد.

 

انتخابات پارلماني  پس از رمضان

عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر روز گذشته اعلام كرد كه انتخابات پارلماني در اين كشور پس از ماه مبارك رمضان برگزار خواهد شد. سيسي، علت تاخير در برگزاري انتخابات از مارس گذشته به پس از ماه مبارك رمضان را مخالفت دادگاه قانون اساسي با برخي مواد قانون انتخابات اعلام و در عين حال تاكيد كرد كه نبايد در امور دستگاه قضايي مداخله كرد و بايد به تصميمات دادگاه عالي قانون اساسي احترام گذاشت. وي گفت: لازم است انتخابات پارلماني براي قانونگذاري و نظارت و تدوين نقشه راه مصر برگزار شود اما نمي‌شود اين انتخابات در ماه مبارك رمضان يا فصل امتحانات مدارس برگزار شود و به همين دليل به بعد از ماه رمضان موكول شده است. سيسي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: برخي خواهان تدابير قاطعانه عليه تروريسم هستند اما اين اقدامات بايد در چارچوب قانوني صورت بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون