• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

امريكا اجازه مقابله ژاپن با چين را صادر كرد

ارمغان« آبه» از كاخ سفيد

در مقابل مجسمه لينكلن| شينزو آبه، نخستين نخست‌وزير ژاپن است كه از سال 2006 تاكنون به ايالات متحده دعوت مي‌شود. آبه همچنين نخستين نخست‌وزير ژاپني است كه در جلسه‌ مشترك سنا و كنگره امريكا به زبان انگليسي سخنراني كرد.

شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن پيش از اينكه به امريكا سفر كند در مصاحبه‌اي با وال استريت ژورنال به دغدغه‌هاي سفرخود به امريكا اشاره كرده بود. از جمله مهم‌ترين دغدغه‌هاي آبه موضوع گسترش هزينه‌هاي نظامي‌گري اين كشور پس از جنگ جهاني دوم است. آبه در اين گفت‌وگو اشاره كرده بود كه قصد دارد قدرت ژاپن را در منطقه آسيا افزايش دهد و تبديل به پليس منطقه شود. اين اقدام در حالي صورت مي‌پذيرد كه طي يك سال گذشته اختلافات مرزي ميان چين و ژاپن به بالاترين حد خود رسيده بود و ژاپن كه خود را بعد از جنگ جهاني در حوزه نظامي وابسته به امريكا مي‌دانست، اكنون تصميم دارد كه به نقش انفعالي در حوزه نظامي خاتمه دهد و در تامين امنيت خوداتكا شود. حال به نظر مي‌رسد آبه در پايان اين سفر، نه تنها دستاوردهاي خود از بعد اقتصادي، بلكه در بعد نظامي و امنيتي را نيز كسب كرده و با دست پر به ژاپن باز مي‌گردد.
باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا پس از گفت‌وگو با سران ژاپني، طي دستور‌العملي جديد علاوه بر تعهد قاطعانه در حمايت از توكيو در تمامي زمينه‌ها از جمله درگيري با چين، اجازه همكاري‌هاي جهاني نظامي از جمله دفاع در برابر موشك‌هاي بالستيك، حملات فضايي و سايبري و همچنين امنيت دريايي را نيز صادر كرد. اين دستورالعمل‌ها در پي تصميم سال گذشته كابينه دولت ژاپن براي بازنگري قانون اساسي اين كشور پس از جنگ جهاني در نظر گرفته شد.
گفتني است سال گذشته كابينه ژاپن طي قطعنامه‌اي اجازه ايجاد نيروهاي جامع دفاع شخصي را صادر كرد. اين اقدام به اين معني است كه براي مثال، ژاپن مي‌تواند موشك‌هايي را كه به سمت امريكا پرتاب مي‌شوند سرنگون كند و به كمك كشور ديگري كه تحت حمله قرار گرفته، برود.
در همين حال جان كري، وزير خارجه امريكا نيز در كنفرانس خبري مشتركي با وزراي خارجه و دفاع ژاپن، اولين بازنگري در دستورالعمل دفاعي مشترك امريكا- ژاپن از سال 1997 را گامي تاريخي توصيف كرد. كري همچنين در پيامي كه به روشني خطاب به چين و افزايش اقداماتش در شمال شرق و جنوب شرق آسيا بود، اظهار كرد: امريكا هرگونه اقدام و تصميمي را كه موجب تسلط كشورهاي بزرگ بر حريم هوايي و آبي آزاد و سوءاستفاده آنها از كشورهاي كوچك‌تر شود، رد مي‌كند. انتظار مي‌رود اين دستورالعمل‌هاي دفاعي جديد موجب افزايش همكاري امريكا- ژاپن در درياي چين جنوبي شود؛ جايي كه چين و ساير كشورهاي منطقه درباره مالكيت بخش‌هايي از آن مدعي هستند.
در كنفرانس خبري مشترك مقامات ژاپني- امريكايي، خبرنگاران مكررا از وزراي دفاع و خارجه ژاپن سوالاتي درباره احتمال گشت‌زني مشترك در خطوط آبي درياهاي آسيا مطرح كردند. در همين حال در پايان نشست مقامات دو كشور با انتشار بيانيه‌اي اعلام كردند كه پايگاه دريايي امريكا در يوكوسوكا، ناوهاي جنگي دفاع موشكي بالستيك بيشتري را تا سال 2017 در خود مستقر خواهد كرد و ناو هواپيمابر اتمي‌ را تا سال 2015 دريافت خواهد كرد.
امريكا همچنين نسبت به آمادگي براي دفاع همه‌جانبه از متحد ژاپني خود حتي استفاده از تسليحات اتمي در اين راه ابراز آمادگي كرد. اين در حالي است كه پيش از اين وزارت دفاع امريكا اعلام كرده بود، اين كشور 60 درصد ناوگان نظامي خود را در اقيانوس آرام- هند مستقر خواهد كرد. در ادامه بيانيه مشترك مقامات دو كشور آمده است: وزراي دو كشور همچنين مجددا تاكيد مي‌كنند كه جزاير سنكاكو تحت كنترل ژاپن بوده و بنابراين در حوزه بند پنجم معاهده دو جانبه همكاري و امنيت امريكا- ژاپن قرار مي‌گيرد. وزراي امريكا و ژاپن همچنين اعلام كردند، با هرگونه اقدام يكجانبه كه كنترل ژاپن بر اين جزاير را تضعيف كنند، مخالفت خواهند كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون