• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

گارد ملي عربستان در مرز يمن مستقر شد


منابع عربي از استقرار اولين نيروهاي گارد ملي عربستان سعودي در مرز اين كشور با يمن خبر مي‌دهند. بر اساس گزارش‌ها، آنها به نيروهاي گارد مرزي و ارتش مي‌پيوندند كه از ۶ فروردين ماه سال جاري، از زمان آغاز حملات هوايي تحت رهبري عربستان به حوثي‌ها در يمن، از مرزهاي عربستان نگهباني مي‌دهند. رهبري گارد ملي عربستان را شاهزاده متعب بن عبدالله بر عهده دارد. خبرگزاري دولتي عربستان سعودي گزارش داده است كه نيروهاي گارد ملي عربستان وارد منطقه نجران شده‌اند تا «از مرزهاي جنوبي» دفاع و با «هر تهديد احتمالي» مقابله كنند. گارد ملي عربستان حدود ۱۲۵ هزار نيرو دارد و مجهز به خودروهاي زرهي است و به موازات ارتش كار مي‌كند. گارد ملي به عنوان نيرويي براي حفاظت از پادشاهي، براي ايجاد موازنه با ارتش عربستان به شمار مي‌آيد. حضور توامان ارتش و گارد ملي عربستان در يمن، شايد به معناي تهديد اين كشور به حمله زميني باشد.
 به نظر مي‌رسد اين اقدام به دليل تداوم حملات هوايي عربستان به يمن و در نتيجه احتمال پيشروي حوثي‌ها در مرزهاي اين كشور انجام شده است. اما از سوي ديگر بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه عربستان به تنهايي قادر به حمله زميني به يمن نيست و حمله زميني به يمن به معناي سقوط عربستان به پرتگاه شكست قطعي چون ويتنام امريكا است.
 ملك سلمان، پادشاه عربستان سعودي اول ارديبهشت به گارد ملي دستور داد كه آماده ماموريت شود، اما چند ساعت بعد رياض از توقف حملات «توفان قاطع» خبر داد ولي بار ديگر با آغاز دوباره حملات هوايي به حوثي‌ها، جنگ در يمن شدت گرفت. عربستان سعودي از نيروهاي عبد ربه منصور هادي، رييس‌جمهوري مستعفي يمن حمايت مي‌كند كه به عربستان گريخته است. حوثي‌ها با ساير گروه‌هاي داخلي يمني عربستان را متهم به دخالت در امور اين كشور مي‌كنند.

گزارش جمال بن‌عمر به شوراي امنيت

فرستاده سابق سازمان ملل به يمن در گزارشي به شوراي امنيت اعلام كرد: با مذاكراتي كه ميان گروه‌هاي يمني انجام مي‌شد بسيار به توافقي نزديك بوديم كه براساس آن قدرت ميان تمامي طرف‌ها از جمله انصارالله تقسيم مي‌شد. انصارالله با عقب‌نشيني نيروهاي خود از شهرهاي يمن توافق كرده بود تا نيروهاي دولتي جاي آنها را بگيرند. در مقابل نيز عبدربه منصور هادي (رييس‌جمهوري مستعفي يمن) بخشي از هيات اجرايي مي‌شد كه رهبري مرحله انتقالي در كشور را برعهده مي‌گرفت اما حمله عربستان همه‌چيز را متوقف كرد. بن عمر گفت: به نمايندگي از دبيركل سازمان ملل بيش از 60 جلسه مذاكره و 150 ديدار دوجانبه با گروه‌هاي يمني برگزار كرديم و در تمامي مسائل اختلافي به غير از مساله شوراي رياستي به توافق رسيده بوديم اما خشونت‌ها باعث شد همه‌چيز از بين برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون