• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

ارايه طرح پيشنهادي توسط نماينده سازمان ملل در ليبي

گروه‌هاي ليبيايي ساز مخالف مي‌زنند

فرستاده‌هاي سازمان ملل در جهان اين روزها بيش از هر كس ديگري فعال هستند، نمايندگان در يمن، سوريه و ليبي با چالش‌هاي متعددي روبه‌رو هستند و تلاش مي‌كنند براي خروج از اين چالش‌ها به راهكارهاي مناسبي دست يابند. يكي از چالش‌بر‌انگيز‌ترين و پيچيده‌ترين بحران‌ها در جهان اكنون در ليبي جريان دارد و مذاكرات ميان طرفين درگير در ليبي كه طي روزهاي اخير در جريان است بيم‌ها و اميد‌هاي فراواني را براي پايان بحران در اين كشور به وجود آورده است. در آخرين اقدامي كه براي برون‌رفت از اين شرايط بحراني صورت پذيرفته است، برناردينو ليون، نماينده ويژه سازمان ملل در ليبي طرحي را براي برون‌رفت از بحران در اين كشور ارايه داده است. برناردينو در خصوص پيش‌نويس نهايي طرح صلح در ليبي گفت كه اين پيش‌نويس در حقيقت پايه و بنيان توافق سياسي فراگير جهت پايان دادن به درگيري‌هاي سياسي و نظامي را تشكيل مي‌دهد و در آن به آغاز دوره انتقالي محدود در ليبي كه از دو سال فراتر نمي‌رود، تاكيد شده است. همچنين در متن آن به شكل واضحي اختيارات سه قوه از هم تفكيك شده و به تاسيس شوراي رياستي با اختيارات مشخص اشاره شده است. علاوه بر اين در متن اين توافقنامه به تشكيل هياتي براي تدوين قانون اساسي و چارچوب زماني آن تاكيد شده و انتخابات پارلماني 2014 كه براساس آن پارلمان طبرق به وجود آمد را به رسميت مي‌شناسد.
واكنش گروه‌هاي ليبيايي
 موضوع نگران‌كننده عدم همراهي گروه‌هاي ليبيايي با طرح نماينده سازمان ملل است. صالح مخزوم، معاون رييس كنگره ملي منحل شده ليبي در واكنش به پيشنهاد ليون، به‌شدت ابراز تعجب كرد و اين پيشنهاد را نااميدكننده خواند. مخزوم افزود: پيشنهاد ليون مبني بر گفت‌وگوي ميان دو طرف در ليبي كه از چند هفته قبل در شهر صخيرات مراكش آغاز شده بود، اكنون به نقطه صفر بازگشت. طرفداران كنگره ملي منحل شده ليبي دليل خود براي به رسميت نشناختن كابينه و پارلمان طبرق را چنين اعلام مي‌كنند كه ديوان عالي قانون اساسي ليبي چند ماه قبل در حكمي معتبر بودن قانوني كه براساس آن انتخابات برگزار شد را زير سوال برد و حكم انحلال پارلمان را صادر كرد.
محمد شعيب، معاون پارلمان طبرق نيز در واكنش به طرح پيشنهادي ليون گفت: تنها پارلمان صلاحيت تاييد دولت توافق ملي را دارد. ابوبكر بعيره، يكي از اعضاي كميته گفت‌وگو و عضو پارلمان طبرق نيز از ارايه سند نهايي مذاكره به پارلمان و بررسي آن خبر داد و گفت: جامعه جهاني ليبي را براي دستيابي به راه‌حل تحت فشار قرار داده است. همزمان پارلمان اتحاديه عرب در پايان نشست خود در جيبوتي با تاكيد بر لزوم مقابله جمعي با تروريسم و افراطي‌گري در ليبي، لغو تحريم تسليحاتي عليه ارتش ليبي را كه از سال 2011 اعمال شده است، خواستار شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون