• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

يونان در برابر رفراندوم رياضت اقتصادي قرار دارد

طعنه سيپراس به مركل

الكسيس سيپراس، نخست‌وزير چپگراي يونان كه بعد از عبور از شور هيجان و وعده‌هاي انتخاباتي اكنون در ميان واقعيت‌هاي منطقه‌اي و داخلي يونان قرار گرفته است، مي‌گويد اگر نتواند رضايت اتحاديه اروپا را براي تعديل بدهي‌هاي آتن جلب كند، براي انتخاب رياضت‌هاي اقتصادي همه‌پرسي برگزار خواهد كرد.
اگر چه الكسيس سيپراس در گفت‌وگو با تلويزيون يونان درباره روند مذاكرات بين آتن و وام‌دهندگان بين‌المللي ابراز خوش‌بيني كرده، اما اين سخنش حكايت از قرار داشتن اين كشور در شرايط انتخابي دشوار دارد. با اين حال نخست‌وزير يونان اظهار كرد كه با وجود همه سختي‌ها اين احتمال بالا است كه ما از مذاكرات به عنوان برنده خارج شويم. ما نبايد وحشت زده باشيم. كسي كه بترسد بازي  را  مي‌بازد. نخست‌وزير يونان تاكيد دارد كه دستيابي به يك توافق تا نهم ماه مه كاملا امكان پذير است. موضوع تداوم كمك‌هاي مالي به يونان به ارزش 2/7 ميليارد يورو موضوع اين مذاكرات است. آتن به اين پول براي پرداخت بدهي‌ها و حقوق بازنشستگان و دستمزدها نياز دارد. اين در حالي است كه يونان بايد در دوازدهم ماه مه 700 ميليون يورو به صندوق بين‌المللي پول بابت بدهيهايش پرداخت كند و يك روز قبل از اين تاريخ گروه يورو مي‌خواهد در اين باره تصميم‌گيري كند كه آيا كمك‌هاي مالي متوقف شده به يونان را دوباره از سر گيرد يا نه. وام‌دهندگان بين‌المللي خواهان يك بسته اصلاحي جامع براي يونان هستند كه
هر چه سريع‌تر اجرايي شود.
آلمان كه اصلي‌ترين وام‌دهنده بين‌المللي به يونان است، با دولت جديد آتن دچار اختلافات اساسي شده است. آتن از زمان روي كار آمدن چپگرايان بارها به تحقير و تهديد برلين پرداخته و اين موضوع سايه سردي بر روابط آلمان و يونان انداخته است. اما نخست‌وزير يونان در بخش ديگري از گفت‌وگوي اخير خود به مناسبات خود با آلمان پرداخته و از مناسبات خوب خود با آنجلا مركل، صدراعظم آلمان خبر داده و در عين حال ابراز داشته كه نظر منفي خود  درباره سياست‌هاي مركل را تغيير نداده است.
وي گفته است او به اين دليل تا اين حد صريح درباره صدراعظم آلمان سخن مي‌گويد كه مي‌داند مركل مي‌خواهد ديگران  با وي صادق باشند. سيپراس همچنين با لحن طعنه آميزي گفت: صدراعظم آلمان مي‌خواهد راه‌حلي پيدا كند، اما وي در وضعيت ناتواني گرفتار شده كه شكست سياست‌هاي رياضتي‌اش براي وي به همراه آورده است.
نخست‌وزير يونان در اين سخنان بار ديگر در ادامه سياست يكي به ميخ و يكي به نعل همچنين از تداوم مذاكرات با مسكو خبر داد و از مشاركت احتمالي يونان در پروژه خط لوله انتقال گاز جريان تركيه سخن گفت. مسكو مي‌خواهد با اين خط لوله انتقال گاز در سال 2019 گاز روسيه را به اروپا منتقل كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون