• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3235 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت

پدرام سلطاني:

عطش خارجي‌ها براي سرمايه‌گذاري در ايران مشهود است

گروه اقتصادي | عطش خارجي‌ها براي سرمايه‌گذاري مشهود است از اين رو توافق امروز بهتر از توافق فرداست. نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران با اعلام اين مطلب در گفت‌وگو با «اعتماد» افزود: جذابيت‌هاي ايران براي سرمايه‌گذاران خارجي بالاست اما نمي‌توان تنها به مساله جذابيت اتكا كرد و اقدامي عملي براي بالفعل كردن تقاضاي موجود در دستور كار قرار نداد. پدرام سلطاني گفت: مساله سرمايه‌گذاري خارجي مساله بسيار مهمي است از اين رو بايد با عدد و رقم در اين موردصحبت كرد اين در حالي است كه هنوز برآورد دقيقي در مورد تقاضاي سرمايه‌گذاري در ايران وجود ندارد. وي با اشاره به مذاكرات صورت گرفته ميان فعالان اقتصادي و مسوولان ايراني و هيات‌هاي خارجي كه در اين مدت به ايران سفر كرده‌اند، گفت: در بخش صنايع خودروسازي، حوزه مخابرات و بانكي جذابيت‌هاي زيادي در ايران وجود دارد. به هر روي ايران مي‌تواند جذابيت‌هاي فراواني در حوزه گردشگري و توريسم نيز ايجاد كند چرا كه جمعيت بالاي ايران موقعيت مناسبي را پيش روي سرمايه‌گذار خارجي قرار مي‌دهد. وي گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد حوزه صنايع غذايي و كالاهاي مصرفي هم به‌دليل جمعيت بالاي كشور ايران از حوزه‌هايي هستند كه مي‌تواند مورد توجه سرمايه‌گذاران خارجي قرار بگيرد. وي افزود: ما بايد شناسايي دقيقي از بخش‌هايي كه نياز در آنها مشهود است داشته باشيم.
در حقيقت صنعت بيمه نيز در ايران چندان توسعه‌يافته نيست از اين رو مي‌شود تدابيري براي ورود خارجي‌ها به اين صنعت انديشيد. وي در توضيح اين مطلب افزود: صنعت بيمه مي‌تواند به‌دليل دست‌نخورده بودن، نظر خارجي‌ها را به‌خود جلب كند. البته در صنايع همواره پتروشيمي هم جذابيت‌هاي بالايي داشته و در صورتي‌كه وزارت نفت انعطاف كافي را نشان دهد، به‌دليل منابع غني گازي، اين بخش حتما با اقبال بيشتري رو‌به‌رو خواهد شد. عضو اتاق بازرگاني در رابطه با هيات‌هايي كه تاكنون به ايران سفر داشتند گفت: هيات‌هايي كه تاكنون به ايران آمدند، عمدتا براي بررسي شرايط عازم سفر به كشور ما شدند. اما هيات سوييسي براي فعاليت در بخش بانكي و دارويي ابراز تمايل كرد، آلماني‌ها به حوزه خودرو و صنايع شيميايي، فرانسوي‌ها براي خودرو و ايتاليايي‌ها و اتريشي‌ها هم به بخش نفت گوشه‌چشمي دارند. امريكايي‌ها هم براي ارزيابي شرايط محيطي به ايران سفر كردند. سلطاني با اشاره به اينكه در سال گذشته اتاق بازرگاني ايران هيات‌هايي را به كشورهاي مختلف اعزام كرده است، گفت: اتاق تهران در سال گذشته به تنهايي به بيش از 10 كشور هيات تجاري ارزيابي كرد. اما در مجموع هيچ‌كدام هيات تخصصي براي جذب سرمايه نبودند. مهم‌ترين كشورهايي كه در سال گذشته ميزبان هيات تجاري اتاق بود، كشورهاي اروپايي مانند آلمان، فرانسه، دانمارك، چك، اسلواكي و ايتاليا بودند.
وي در پاسخ به اين سوال كه چه كار بايد كرد تا خارجي‌ها در بخش‌هايي كه مورد نياز ايران است سرمايه‌گذاري كنند، گفت: براي بهبود شرايط بايد فضاي سياسي بين‌المللي را بهتر كنيم و همچنين با تك نرخي كردن ارز موقعيت اقتصادي كشور را ارتقا دهيم. وي كاهش بروكراسي را از ضرورت‌هاي اقتصاد ايران در آينده دانست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون