• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3235 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت

مديركل ناحيه يك راه‌آهن شركت ساخت‌ و توسعه زيربناهاي حمل و نقل:

اعتبار‌گيري براي خط شش ساله

 گروه اقتصادي |13خرداد سال 88 بود كه واگن‌هاي راه‌آهن ساعت 9:45 صبح شيراز را به مقصد اصفهان ترك كرد و ساعت 11:20 در حدود 55 كيلومتري از جلوي نقش رستم عبور كرد، ساعت 13:7 به ايستگاه سعادت‌شهر در حدود 100 كيلومتري نقطه حركت رسيدند تا به اين ترتيب خط راه‌آهن جنجالي اصفهان – شيراز افتتاح شود. خط سير سفر اين قطار با يك حساب سرانگشتي يعني اينكه قطار مذكور در آن روز با سرعت حدود 30 كيلومتر در ساعت حركت كرد !
نشست ريل‌هاي مسير بعد از حركت آهسته اين قطار در همان تردد نخست موجب شد تا اما و اگرهاي زيادي در خصوص اين خط راه‌آهن به وجود آيد: نشست‌هايي كه بنا به گفته كارشناسان مربوطه در همان زمان به عنوان كم كاري مجري اين طرح (وزارت راه و ترابري وقت) خوانده شد.
 انتقادات شديد به اين خط راه‌آهن، آماده نبودن ايستگاه‌هاي قطار در شهر شيراز، سرعت آهسته قطار به دليل نشست ريل‌ها و هزاران مشكل ديگر موجب شد تا خط راه‌آهن اصفهان – شيراز كه تنها به صورت نمادين توسط گروهي از خانواده‌هاي شهدا در روز 13 خرداد ماه افتتاح شده بود، همچنان نيمه‌كاره باقي بماند و به عنوان يكي ديگر از پروژه‌هاي بلاتكليف مانده از دولت دهم به دولت يازدهم به ارث برسد.
حال بعد از گذشت شش سال از آن روزها ظاهرا وزارت راه و شهرسازي قصد دارد تا در آستانه هفت‌سالگي افتتاح اين خط راه‌آهن اعتبارات لازم را براي تكميل اين خط راه‌آهن جذب كرده و بالاخره اين خط را به صورت قطعي افتتاح كند. بر اين اساس و بنا به گفته علي خطيبي، مديركل ناحيه يك راه‌آهن شركت ساخت با بيان اينكه دنبال اعتبار براي تكميل 100 درصدي خط‌آهن اصفهان-شيراز هستيم، ‌گفته است: «پيگيري بخشي از امور روسازي و تكميل چند ايستگاه‌ خط‌آهن اصفهان-شيراز همچنان ادامه دارد. عمليات زيرسازي راه‌آهن اصفهان-شيراز در سال‌هاي گذشته به پايان رسيده است اما اين خط‌آهن فعال، فقط به اعتباري براي تكميل عمليات‌هاي حاشيه‌اي نياز دارد. در اين خط ريلي كار تكميل چند ايستگاه نيمه تمام مانده كه بايد تمام شود كه به‌طور معمول اين امور در فازهاي بعدي تكميل خط‌‌آهن اجرايي مي‌شود.» وي با بيان اينكه خط‌آهن اصفهان - شيراز مانند ساير پروژه‌هاي ديگر ابتدا راه‌اندازي شده است و سپس كارهاي تكميلي آن در حال انجام است، افزوده است: «در حال حاضر امور اجرايي اين پروژه زيرنظر شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور قرار دارد و تكميل آن نيازمند اعتبارات بيشتري است. خط‌آهن اصفهان - شيراز هم وضعيتي مشابه راه‌آهن كرمان - زاهدان دارد، كار زيرسازي اين پروژه به‌طور كامل به اتمام رسيده است و فقط برخي امور روسازي و تكميلي ديگر باقي است كه دستگاه‌هاي ديگر با همكاري شركت ساخت در حال پيگيري آن هستند.»
خطيبي درباره زمان بهره‌برداري كامل اين پروژه و تحويل آن به شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران نيز گفته است: «زمان بهره‌برداري كامل اين پروژه بستگي به تزريق اعتبارات و زمان تخصيص آن دارد چنان كه اگر اين اعتبارات تا امروز به موقع تزريق مي‌شد، راه‌آهن اصفهان- شيراز به‌طور كامل به بهره‌برداري مي‌رسيد‌.»  البته پيش از اين و در زمان افتتاح نمادين اين خط راه‌آهن، جمعي از مهندسان استان فارس در نامه‌اي خطاب به رييس شوراي فني استان، كميته نظارت بر پروژه‌هاي عمراني، رياست دادگستري استان، دادستان شيراز، رييس بازرسي استان، دفتر بازرسي مقام معظم رهبري و سازمان نظام مهندسي از افتتاح زودهنگام راه‌آهن شيراز ـ اصفهان در حالي كه پيش از افتتاح مسوولان و كارشناسان بارها بر اجراي عجولانه و غيرعملي و ناايمن اين پروژه خبر داده بودند و حتي نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي و يكي ازنمايندگان مردم در شوراي شهر به اين اقدام معترض شده‌ بودند، شكايت كرده اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون