• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3235 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت

زير ذره بين اقتصاد

دولت كمك كند پتروشيمي رونق مي‌گيرد |رييس كميته نفت، گاز و پتروشيمي كميسيون انرژي مجلس با بيان اينكه صنعت پتروشيمي امروزه وضع مطلوبي ندارد، اضافه كرد: همكاري و سهيم بودن دولت و بخش خصوصي در سرمايه‌گذاري در صنايع پتروشيمي قطعا مناسب است و در واقع واگذاري كامل پتروشيمي به بخش خصوصي مناسب نيست. نادر فريدوني با تاكيد بر اينكه توجه به صنعت پتروشيمي و ترويج آن مي‌تواند عامل بسيار موثري در رشد اقتصادي كشور و كمك به افزايش درآمدها در اين زمينه باشد، گفت: توجه به صنعت پتروشيمي در صنايع پايين دستي پتروشيمي‌ها مي‌تواند كمك موثري در حوزه رشد اقتصادي كشور و نهايتا كمك به اشتغال كشور و جوانان باشد.

همه سيگارهاي مارلبرو قاچاق هستند| مجتبي خسروتاج، قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: عدم اعتراض صاحبان برند به قاچاق سيگار معني‌دار است. نصب هولوگرام روي سيگارهايي كه از مبادي رسمي وارد مي‌شود يا بسته‌بندي‌ متحدالشكل برندهاي مختلف سيگار از مواردي است كه در راستاي كاهش قاچاق سيگار يا كاهش مصرف آن بايد مورد بررسي و كارشناسي قرار گيرد. وي بر ضرورت اصلاح برخي سياست‌هاي اقتصادي كه موجب ايجاد قاچاق مي‌شوند اضافه كرد و گفت: اگر پشت پرده قاچاق سيگار برنامه‌ريزي سازمان‌يافته‌اي وجود دارد، بحث برخورد با آن متفاوت خواهد بود. وي همچنين درباره واردات سيگار مارلبرو تاكيد كرد: هر آنچه سيگار مارلبرو به كشور وارد مي‌شود قاچاق است و واردات رسمي اين نوع سيگار را نداريم. واردات قانوني سيگار مارلبرو حداقل 500 ميليارد تومان حقوق و عوارض گمركي نصيب دولت مي‌كند و از طرفي مسائل بهداشتي و استاندارد آن در شكل رسمي قابل كنترل است.

شكست طلسم پيمان‌هاي پولي ايران |معاون ارزي بانك مركزي از بسته شدن چند پيمان پولي دو‌جانبه بين ايران و ساير كشورها خبر داد. به گزارش ايسنا، بعد از سال‌ها دور ماندن ايران از ورود به پيمان‌هاي پولي بالاخره بانك مركزي پاي قرارداد دو جانبه را امضا كرد. آن‌طور كه كامياب، معاون ارزي بانك مركزي به ايسنا اعلام كرده ايران با سه كشور تركيه، عراق و روسيه پيمان پولي دوجانبه بسته است. اظهارات معاون ارزي بانك مركزي در حالي مطرح مي‌شود كه در اواخر سال گذشته هياتي به سرپرستي وي براي پيگيري و انجام مذاكرات و نهايي‌سازي موافقتنامه پولي بين دو كشور ايران و روسيه به اين كشور سفر كرد كه اين هيات ضمن انجام مذاكرات كارشناسي و مفصل با بانك مركزي روسيه، نهايتا موفق شد در بسياري از موارد مورد علاقه طرفين براي همكاري و توسعه روابط به توافقاتي دست يابد. اگر چه جزيياتي از پيمان‌هاي پولي بين ايران و سه كشور تركيه، عراق و روسيه منتشر نشده است، اما در مجموع با انعقاد پيمان‌هاي پولي به عنوان يك روش نوين، تجارت با استفاده از پول‌هاي محلي انجام مي‌شود به عبارتي ديگر به جاي استفاده از پول واسط مانند دلار و يورو پول كشورهاي مبدا و مقصد مورد مبادله قرار گرفته و ديگر دلار واسطه تجاري نخواهد بود.

قانون حمايت از توليد به تنهايي مثمرثمر نيست | رييس اتاق بازرگاني ايران معتقد است تصويب قانون رفع موانع توليد به تنهايي كاري از پيش نمي‌برد، بلكه نداشتن برخورد سليقه‌اي و نحوه و زمان اجرا مي‌تواند نتيجه را مشخص كند. غلامحسين شافعي در پاسخ به اينكه لايحه حمايت از توليد تا چه حد مي‌تواند به رونق توليد و فضاي كسب و كار كمك كند، گفت: مهم‌ترين مساله‌اي كه بايد به آن توجه كرد، اين است كه صرفا تصويب اين قانون به تنهايي كاري از پيش ببرد، اميدواريم آنچه تصويب مي‌شود، با سرعت لازم به اجرا در بيايد. ما اگر در اجرا با قانون سليقه‌اي برخورد نكنيم و اين تصميمات به موقع اجرا شود، حتما نتيجه مثبت خواهد داشت. وي در پاسخ به اينكه برخي مسوولان وزارت صنعت اعلام كرده‌اند، تا دو هزار ميليارد تومان يارانه توليد براي سال 94 در نظر گرفته شود و به نظر شما بهتر است يارانه توليد چگونه و به چه بخش‌هايي اختصاص يابد، گفت: به نظر من در مورد اختصاص يارانه توليد طي دو سال اخير جفا شد. از آن طرف با افزايش قيمت ارز فشار مضاعفي بر توليد وارد شد، اما از آن طرف توليد بي‌پناه رها شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون