• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

گـل بـه خـودي

   سيدعلي ميرفتاح  / حسن روحاني، سياستمدار قهاري است كه دقيقا مي‌داند چه مي‌كند و چه مي‌گويد. دل طرفدارانش قرص باشد و ز توفان چپ و راست غم نداشته باشند كه آنها را نوح است كشتيبان. سر مذاكرات هم بد به دلتان راه ندهيد كه كار دست خوب آدم‌هايي افتاده و بلدند چه بكنند و چه بگويند و به قول دكتر ولايتي قواعد چانه‌زني ديپلماتيك را با كلاس فلسفه و شب‌هاي خاطره قاطي نمي‌كنند و درِ مذاكره را با قهر و اخم و تخم نمي‌بندند. در مورد مسائل داخلي درست است كه بخت با دولت چندان يار نبوده و تصورات و توقعات مردم برآورده نشده اما بدانيد كه دولت هم از آن دولت‌هايي نبوده كه جا بزند و عرصه را خالي كند. وقتي مي‌گويم دولت منظورم شخص حسن روحاني است كه واقعا هوشمندانه و بي‌صدا و تنها - فوق فوقش با ياراني به عدد انگشتان- دارد كارش را پيش مي‌برد و جاي پايش را سفت‌تر مي‌كند.
همين قصه وزير علوم را دنبال كنيد مي‌بينيد كه با چه رييس‌جمهور با هوش و سياسي -به معناي خوبش و به همان معنايي كه فرمود المومن كيس- طرفيم. راست مي‌گويد علي مطهري كه مجلس در استيضاح فرجي‌دانا اشتباه محاسباتي كرده. من با هزار ملاحظه جمله او را تغيير مي‌دهم كه دوستان اصولگرا ركب خوردند و ندانسته كاري كردند كه به نفع روحاني تمام شد. ممكن است الان نمايندگان بگويند كه عامدانه و به قصد كمك‌رساني به دولت تدبير و اميد اين كار را كردند اما من مي‌دانم و شما هم مي‌دانيد كه عمرا اگر آنها چنين نيتي داشتند.
به دست خود كاري كردند كه نجفي با حكم حكومتي بر مسندي تكيه بزند كه نمايندگان به آن رضا نداشتند. نمايندگان نجفي را حتي براي آموزش و پرورش هم صالح نمي‌دانستند اما يك سال بعد با حكم حكومتي،او گرداننده تشكيلاتي شده كه از ديد آنها صد پله از آموزش و پرورش مهم‌تر بوده.[  . . .] نمي‌دانم اين جمله‌ام حذف مي‌شود يا نه اما توكل بر خدا يك جوري در لفافه عرض مي‌كنم خدمت‌تان كه روحاني با يك تير دو نشان بلكه سه نشان را زد. اولا مشاركت را و رفيقان معين را از سر خودش باز كرد، ثانيا براي وزارتخانه‌يي به اهميت علوم، وزيري را برگزيد كه ديگر مجلس نمي‌تواند ايرادات سابق را به او بگيرد. ضمن اينكه همه اين هزينه‌ها را به گردن زاكاني و رفيقان زاكاني انداخت و موقعيتش را در جامعه ارتقا بخشيد. كسي به روحاني نگفت چرا با مجلس لجاجت مي‌كني وزيري مي‌فرستي كه از قبل معلوم است راي نمي‌آورد، اما به مجلس خيلي‌ها گفتند كه چرا با دولت در حال مذاكره همكاري نمي‌كنيد و در تكميل كابينه‌اش نمي‌كوشيد؟ يعني حساب سود و زيان را كه برسيم معلوم مي‌شود اين وسط مجلس ضرر كرده و دولت فايده برده
و همچنان هم دارد مي‌برد.
 شايد بگوييد ممكن است مجلس از فرهادي هم فيلم نشان دهد و جلوي راي اعتمادش را بگيرد. بعيد است، خيلي هم بعيد است به خصوص بعد از حكم سرپرستي نجفي بعيد است مجلس چنين كاري بكند. فرهادي در تقابل با اصولگرايان هر عددي داشته باشد، به پاي صدِ نجفي نمي‌رسد و نمي‌شود كه راي نياورد. ضمن اينكه اگر فرضا به هر دليلي فرهادي راي نياورد باز ضررش به دولت نمي‌رسد و از اعتبار دولت چيزي كم نمي‌شود. بلكه به عكس حرف مطهري درست در مي‌آيد كه تجربه مجلس ششم تكرار مي‌شود. بازي سياست اشكنك دارد و طبعا سر شكستنك هم دارد اما زماني بازي جذاب مي‌شود كه اين طرف هم به اندازه روحاني حواسش جمع باشد و گل به خودي نزند.
 عيب روحاني، شايد هم حسنش اين است كه عده و عده زيادي ندارد و تقريبا در عرصه رسانه‌يي تنهاست و تنها بدنه روزنامه‌نگاري با او يار هستند و هوايش را دارند. بعضي از مردانش هم البته اهل گل به خودي هستند اما فعلا بليت روحاني برده و اگر بتواند هسته‌يي را به يك جاي خوب و معقول، هر جايي خوب‌تر از اينجا كه هست، ببرد تازه وقتي است كه بخت او بيدار مي‌شود و مي‌تواند آن كارهاي نشدني را و آن قول‌هاي انتخاباتي را با همين صبر و حوصله و درايت جامه عمل بپوشاند. من كه خوشبينم و اگر امريكايي‌ها مثل قبل نامردي نكنند و گول اسراييلي‌ها را نخورند اوضاع خوب مي‌شود و كارها سامان مي‌گيرد. اگر رفيق
 همدل مايي بگو ان‌شاءالله.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون