• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3242 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت

روابط تجاري ايران و آفريقاي جنوبي زير ذره‌بين «اعتماد»

آفريقا در انتظار لغو تحريم‌هاي ايران نمي‌ماند

گروه اقتصادي| اين‌بار اين اروپايي‌ها نيستند كه راهي ايران شده‌اند تا براي بعد از تحريم برنامه بريزند، بلكه حضور هياتي از آفريقاي جنوبي در اتاق بازرگاني ايران نشان داد آوازه ايران پساتحريم تا آفريقا نيز رفته است.
 به گزارش «اعتماد»، هر چند مبادلات اقتصادي و تجاري ايران با آفريقا اندك است و به گواه آمارهاي ارايه شده از سوي گمرك، در حدود دو درصد مبادلات تجاري ايران با كشورهاي آفريقايي صورت مي‌گيرد، اما ديروز وزير امور خارجه آفريقا كه در راس هياتي از اين كشور در اتاق بازرگاني ايران حضور يافته بود، ابراز تمايل كرد كه مراودات اقتصادي و تجاري دو كشور رونقي بيش از پيش را تجربه كند.
 مبادلات اندك تجاري ايران با آفريقاي جنوبي به صادرات كف‌پوش و پلي‌اتيلن و سولفور و البته تراكتور و خرما و... به اين كشور و واردات كالاهاي صنعتي اغلب واسطه‌اي و همچنين تخم سبزيجات و عصاره درخت ابريشم و... محدود شده است.
بر اساس اين گزارش ايران در سال گذشته حدود 27 ميليون دلار كالا به آفريقاي جنوبي صادر كرد و به ازاي آن كمي بيش از 22 ميليون دلار كالا وارد كشور نمود.
 بررسي‌ها نشان مي‌دهد واردات ايران از آفريقاي جنوبي هر چند در سال 1393 افزايش يافت اما حجم صادرات نيز با كاهش قابل توجهي روبه‌رو شد.
 وقتي وزير امور خارجه آفريقا در ديدار با شافعي از عزم كشورش براي گرم كردن رابطه تجاري با ايران سخن گفت و حتي اعلام كرد منتظر لغو تحريم‌ها نمي‌مانند، شافعي نيز به تنور گرم روابط سياسي دو كشور اشاره‌اي كرد و گفت: با وجود روابط خوب ديپلماتيك، روابط اقتصادي ميان ايران و آفريقاي جنوبي، در سطح پاييني قرار دارد و مجريان اصلي اجرايي، نمود اين تفاهم‌ها فعالان اقتصادي دو كشور هستند كه بايد در جهت توسعه همكاري‌هاي تجاري كوشش كنند.
رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: سفر وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي به همراه هيات بازرگانان و نمايندگان مجلس اين كشور به ايران، نقطه عطفي براي آينده روابط اقتصادي دو كشور است و بر اين اساس، فعالان اقتصادي و تجار بايد در زمينه‌هاي متنوع كاري مانند معدن و صنايع معدني، عمران و ساختماني، پتروشيمي، دارو، فولاد، كشتيراني، حمل و نقل و سرمايه‌گذاري در جهت رشد مناسبات قدم بردارند.
خانم «مايت انكوانا ماشابانه» وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي به سابقه همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي دو كشور اشاره كرد و افزود: بارها گفته‌ايم تحريم‌ها عليه ايران غيرمنطقي، غيرمنصفانه، يكجانبه و غيرقانوني است؛ در اين ميان، تحريم‌ها تاثير منفي بر همه ما به عنوان شركاي تجاري ايران دارد و منتظر نمي‌مانيم تا تحريم‌ها رفع شود و بعد با ايران تجارت كنيم، بلكه همواره تلاش كرده‌ايم روابط خود را با ايران در همه زمينه‌ها گسترش دهيم، زيرا ايران در دوران مبارزه با رژيم آپارتايد در كنار ما بود.  

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون